Hollandia tavaly jelentette be, hogy szigorú ellenőrzésekbe kezd, mivel az Európai Bíróság friss döntése szerint a kamionsofőrök nem tölthetik 45 órás pihenőidejüket a teherautók fülkéjében. A hollandok tartották magukat ígéretükhöz és februárban országos ellenőrzést tartottak a fontosabb autópályák mentén. A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) információi szerint 223 teherautót ellenőriztek és 47 esetben szabtak ki büntetést. A kiszabható bírság maximuma 1500 euró, vagyis közel ötszázezer forint.
Az MKFE szerint az ellenőrzéseket a jövőben is folytatni fogják és a célkeresztben egyértelműen a kelet-európai sofőrök, köztük a magyar kamionosok vannak. A hollandok továbbra is a rendszeres heti pihenőidőt eltöltését fogják vizsgálni, emellett folyamatosan konzultálnak a parkolókban hagyott járművek biztonságos elhelyezésével kapcsolatban. Ez egyébként egybevág a francia, belga és német hatóságok gyakorlatával.
Egy nemzetköziben dolgozó kamionsofőr átlagosan 500-560 kilométert tesz meg naponta és 4-5 hetet van távol a családjától. A vezető az áruért a járműre való felrakodástól kezdve egészen a lerakodásig felel. Természetesen arra az esetre nem tud felelősséget vállalni, ha kirabolják, de például rendszeresen előfordul, hogy a parkolóban állva ismeretlenek megfúrják a gázolajtartályt és leszívják az üzemanyagot. Az emiatt keletkező több százezer forintos kárt pedig a sofőrnek kell kifizetnie.
Az Európai Bizottság által finanszírozott kutatás nemrég rávilágított arra, hogy égető szükség van az Európai Unióban biztonságos kamionparkolók létesítésére, ahol a sofőrök nyugodtan eltölthetik kötelező pihenőidejüket. Az Unió döntéshozó szervében már tárgyalnak egy olyan szabályozás-tervezetről, mely megváltoztatná az engedélyezett vezetési időket, emellett pedig biztonságos kamionparkolók létesítését tenné lehetővé. A javaslat része egy, a kamionparkolókkal kapcsolatos egységes minősítőrendszer kidolgozása is, melyhez a Nemzetközi Közúti Fuvarozók Egyesületének (IRU) 40 országra kiterjedő adatbázisát is felhasználnák.
UPDATE:
Cikkünk megjelenését követően, 11:35 perckor a NiT Hungary kiadott egy közleményt ebben a témában. Az érdekvédő egyesület kiemeli: az óriási kikötőforgalmat bonyolító Hollandiában összesen három helyen, alig több mint 500 biztonságos (elkerített, kivilágított, kamerával megfigyelt) parkolóhely áll rendelkezésre, ahol a gépkocsivezető részére szálláslehetőség is biztosított. Éppen ezért hangsúlyozzák, hogy a szabály következetes alkalmazását meg kell, hogy előzze a szükséges infrastruktúra kiépítése, a jármű- és árubiztonság feltételeinek teljes körű megteremtése.