Túlzás lenne azt állítani, hogy az üzemeltetők a körmüket rágták volna a nagy várakozásban, de tény, hogy a versenytársakat tekintve lépéskényszerben volt a Volvo az akkumulátortechnológiás teherautók terén, hiszen korábban a Renault és a Mercedes is bemutatta elektromos teherautóit.

A Volvo FE Electricet alapvetően a városi és kommunális áruszállítás igényeinek kielégítésére tervezték. Egy károsanyag-kibocsátástól mentes és alacsony zajszinttel rendelkező teherautó ugyanis akár a belvárosi övezetekben, vagy az épületeken belüli terminálokban is használható. A 16 tonna össztömegű járművet 185 kW csúcsteljesítménnyel rendelkező villanymotor hajtja, mely 425 newtonméteres maximális forgatónyomaték leadására képes. A jármű hajtásláncának további főegységei közé tartozik a kétfokozatú váltó, a kardántengely, valamint a meghajtott hátsó tengely, melynek  legnagyobb forgatónyomatéka 16 kNm.

Ennek a teherautónak a közeledését éjszaka sem hallod meg 1

A FE Electric 2, illetve legfeljebb 6 darab lítiumion akkumulátorral rendelhető. Utóbbi esetén az akkumulátorok összkapacitása a 300 kWh-t is elérheti. Ekkora teljesítménynél a jármű akár 300 kilométert is meg tud tenni egyetlen feltöltéssel.  Ez máris több, mint amit a Mercedes eActros tud, annál ugyanis 240 kWh-s akksikapacitás esetén legfeljebb 200 kilométeres hatótávról beszélhetünk. Igaz, a német fejlesztés a 18 és a 25 tonnás össztömegben szállna versenybe. A Volvo FE Electric akkumulátorait ugyanakkor a Samsung szállíthatja, míg a Daimler házon beül oldja meg a dolgot.

Ennek a teherautónak a közeledését éjszaka sem hallod meg 2

Az akkumulátorok töltése váltakozó áramú (AC) 22 kW, vagy kombinált (CCS) 150 kW teljesítményű töltőrendszerrel történhet. A töltési idő üres állapotból teljesen feltöltött akkumulátorig gyorstöltéssel 12 órát, míg éjszakai töltéssel 10 órát vesz igénybe 300 kWh akkumulátorkapacitás esetén.

A Volvo Trucks korábban csúcsidőn kívüli városi áruszállításban próbálta ki az FE Electric-et. A tapasztalatok szerint a teherautók a megszokott fuvarfeladatokat a nappali idő harmada alatt elvégezték. Ez azonban leginkább annak köszönhető, hogy a járművek dolgozhattak olyan belvárosi területeken, ahonnan éjszaka a dízelek ki vannak tiltva. Az elektromos teherautók zajszintje ugyanis jóval alacsonyabb a hagyományos üzeműeknél.

Az első két elektromos Volvo teherautót a Renova hulladékgyűjtő és újrahasznosító vállalat, valamint a TGM fuvarozó cég üzemelteti majd.