A magyar buszgyártás az elmúlt években újra felívelő pályára állt. Mindez alapvetően két okra vezethető vissza. Az egyik, hogy 2019. december 31-ig befejeződik a személyszolgáltatási piac liberalizációja, ezért az állami kézben lévő hazai közlekedési szolgáltatókon nagy a nyomás, hogy fiatalítsák a flottájukat. A másik, hogy az elmúlt évben a Magyar Honvédség és a Rendőrség is nagyobb beszerzéseket hajtott végre, emellett magyar gyártmányú szűrőbuszokat is forgalomba helyeztek idehaza.
A magyar buszgyártás támogatására 2016-ban elindult a Nemzeti Autóbuszgyártási Cselekvési Program, emellett felállt a Nemzeti Autóbuszbizottság, melynek fő feladata, hogy lehetővé tegye a hazai tendereken a magyar gyártók érvényesülését. Hogy a felívelő pálya tartós lesz-e, az a következő években derülhet ki.
Hazánkban jelenleg az ipar felét a járműgyártás adja, melyből a buszgyártás évi 30-60 milliárdot tesz ki, ami a GDP 5 százalékának felel meg. Míg 2015-ben 155, addig egy évvel később 176, 2017-ben pedig 231 darab autóbuszt gyártottak Magyarországon. Ez még jócskán elmarad a korábbi évi ezer darabos célkitűzéstől, de a Nemzetgazdasági Minisztérium erre az évre már összesen 500-600 darab autóbusz gyártását vizionálja. Tennivaló akad bőven, hiszen három nagy társaság – az ÉMKK, a KNYKK és a Volánbusz – 15 évnél idősebb flottával szállítja az utasokat nap, mint nap. Ehhez képest Kaposváron idillikus állapotok uralkodnak, hiszen ott a buszpark átlagéletkora alig haladja meg a 2 évet.
Az esemény kísérőrendezvényén, a 14. Országos Személyszállítási Konferencián Lepsényi István, gazdaságfejlesztésért és -szabályozásért felelős államtitkár elárulta, mekkora beszerzésekre lehet számítani 2020-ig. A regionális közlekedési központok flottakezelését végző Volán Buszpark Kft. az évtized végéig 1869 darab autóbuszt vásárol, melyből közel 400 darab csuklós kivitelű lesz. Meglepő módon a BKV-nál is 450-500 buszt cserélnének le a következő 1,5 évben, melyből 60 darab tisztán elektromos üzemű (midi+szóló) lenne. A saját tömegközlekedési vállalattal rendelkező nagyvárosok is 400-500 darab autóbuszt vásárolhatnak összesen az évtized végéig. Emellett a Magyar Honvédségnél is forgalomba áll az a 100 darab többfunkciós autóbusz, melyeket a Széles-féle székesfehérvári Ikarus gyárt. A Modern Városok Program keretében pedig 37 midi, 37 darab szóló és 34 darab buszt vásárolnak az önkormányzatok az évtized végéig.
Valamelyest növelték a gyártást a szűrőbuszokkal kapcsolatos tenderek. Mint ismeretes, tavaly 10 darab általános és 10 darab mammográfiás szűrőbusz beszerzéséről döntöttek. Az első adag a győri Credóhoz, míg a második a H1 Systems Mérnöki Szolgáltatások Kft.-hez köthető, mely az Ikarus Egyedi Kft. acélvázas Modulo buszaiból alakítja ki a speciális buszokat. Utóbbiak átadása idén fejeződik be.
Az államtitkár kitért néhány közel jövőben esedékes beszerzésről is. Érd 10 szóló, illetve 8 midi autóbuszt vásárol, míg Békéscsaba 8 darab tisztán elektromos midibuszt, Salgótarján viszont 30 darab tisztán elektromos midi buszt helyez forgalomba. Szegeden pedig 5 új önjáró midi és 5 darab csuklós busz tűnhet fel az utakon, Dunaújvárosban viszont 9 szóló és 19 csuklós autóbusszal fiatalodhat meg a helyi flotta. A buszbeszerzésekre és a szolgáltatásokra idén összesen 12 milliárdot, 2019-ben pedig 18 milliárdot biztosítanak a központi költségvetésből. Emellett erre a célra további 22 milliárd forint áll rendelkezésre.
A fejlesztésekre nagy szükség van, ugyanis hazánkban a helyi személyszállítás felét autóbuszok bonyolítják, melyek 1099,6 millió utast szállítanak évente. Hazánk útjain összesen 18 482 darab autóbusz volt forgalomban a 2016-os adatok szerint, melyek túlnyomó része – több mint 11 ezer darab – 10 évnél idősebb. A magyarországi piacban rejlő potenciálra építve szinte valamennyi hazai gyártó képviselője fejlesztésekről számolt be. Ezek következzenek dióhéjban.
Jönnek az elektromos magyar buszok
A Mercedes-Benz alapokra építkező Inter-Tank-Ker Kft. tavaly mutatta be Reform 500 LE típusú félig alacsonypadlós városi autóbuszát. Ezt, a hazai és nemzetközi viszonylatban is kiemelkedő összeszerelési minőséggel rendelkező típust a Busexpo látogatói is megtekinthették. Várhatóan azonban hamarosan újabb magyar autóbusz érkezhet Debrecenből.
Kossa György, az ITK Holding elnök-vezérigazgatója felhívta a figyelmet arra, hogy még az idén szeretnének elkészülni alacsony belépésű, kétajtós, városi/helyközi kivitelű autóbuszokkal, mely szintén német-bázisra épülne. A tervek között komplett modellcsalád kifejlesztése szerepel, intercity és turista busszal, de 2019-re megjelenhetnek a piacon saját elektromos autóbusszal is. A ITK személyében nem egyszerű gyártótól beszélhetünk, hiszen korábban üzemeltetőként jelent meg az ágazatban és jelenleg 220 autóbusszal rendelkezik. Joggal feltételezhető tehát róluk, hogy olyan buszokat fognak építeni a jövőben, amelyeket üzemeltetőként is szívesen használnának.
A Kravtex-Kühne Csoport egy Credo Econell 12-est, egy Credo Econell 13 City-t, illetve egy Credo Econell Medic típusú buszt állított ki. A 100 százalékig magyar tulajdonban lévő gyártó 1999 óta van jelen a hazai buszpiacon, jelenleg közel 20 százalékos részaránnyal rendelkezik a helyközi buszparkban. A cégcsoport máig 1681 darab buszt adott át, ami azt jelenti, hogy már minden negyedik autóbusz Credo gyártmányú Magyarországon. A cég növekedése az elmúlt két évben volt igazán szembetűnő, ugyanis összesen 500 új buszt szállítottak le idehaza.
A Kravtex-Kühne Csoport következő fejlesztése egy fontos szegmensben, az intercity buszok kategóriájában érkezhet meg. A cég egy 13 méteres Inovell-t tervez idén bemutatni, melyben a 12 méteres változathoz képest 1 sorral több utasülés lesz. Hajtásáról 235 kW-os, Euro VId károsanyag-kibocsátási normákat teljesítő FPT-motor fog gondoskodni. A gyártó azt ígéri, fogyasztása vetekedni fog a kis-haszonjárművekével, emellett olyan vezetésbiztonsági asszisztensekkel lesz felszerelve, mint az adaptív sebességtartó automatika (ACC), a vészfékasszisztens (AEBS), az elektronikus stabilitásvezérlés (ESC), valamint a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer (LDWS).
A fővárosban közlekedő elektromos midik gyártója a MABI-Bus ( jelenleg Ikarus Egyedi Kft.) is beszámolt a várható fejlesztésekről. A cégcsoportot Molnár Péter, az Ikarus Egyedi E-Bus Kft ügyvezető igazgatója képviselte. A szakember elárulta, hogy elsősorban a kompozit szerkezetű, elektromos midi buszokat dolgozzák át a BKV-nál szerzett tapasztalatok alapján. A járművek először is Continental gyártmányú master és slave vezérlőegységeket kapnak, de ugyancsak a német beszállítótól vásárolják az LCD kijelzős műszerfalat is.
A null-emissziós midi buszokban ezentúl alacsony feszültségű elektromos hálózatot, illetve robusztus kormánymechanizmust és tovább fejlesztett mellső lengéscsillapítókat alkalmaznak. A járművek motortéri elrendezését is újragondolták, ennek eredményeképpen a fűtésrendszert például áthelyezték a karosszéria oldalsó bokszaiba. A budapesti üzemben szerzett tapasztalatok alapján új, továbbfejlesztett ajtónyitó mechanizmust építenek be, emellett 3 egység helyett egyetlen egy légkondicionáló fog felelni a klimatizálásért, a fűtésért és a páramentesítésért.
A BYD tavaly átadott komáromi gyárában még épphogy csak elindult a termelés. Az első két busz tavaly készült el: az egyiket már eladták, a másik pedig Franciaországban van tesztkörúton. A tavaly idehaza összeszerelt kínai buszok száma alig éri el a 30 darabot. Ezek többsége 12 méter hosszú, elektromos alacsonypadlós autóbusz volt, de idén már elkezdődhet a null-emissziós midi buszok gyártása Komáromban. Sajnos a kínai gyártó egy árva buszt sem állított ki a Busexpón.
Panorámatetős Iveco
Zsámbékra egyes külföldi gyártók is elhozták legfrissebb fejlesztéseiket. A haszonjárműveket forgalmazó DanubeTruck egy Iveco Magelys turistabusszal, valamint egy CNG-üzemű Crossway LE autóbusszal képviseltette magát. A magaspadlós távolsági busz különlegessége, hogy utasterét úgy tették még világosabbá, hogy az utasfolyosó fölé, illetve két oldalt, az oldalablakok fölé napfénytetőket építettek be. A Crossway LE pedig attól különleges, hogy Iveco Cursor 9 NP motorja akár biometánnal is üzemeltethető. A tisztább, gázüzemű hajtásnak köszönhetően pedig az erőforrás a dízelhez képest 50 százalékkal nagyobb szervizintervallumokat is kibír.
Az MAN Kamion és Busz Kereskedelmi Kft. idén a Fradi-drukkereket szólította meg, ugyanis elhozta a jelenlegi listavezető Neoplan Tourlinerjét. A 13,9 méter hosszú autóbuszban összesen 59 ülés van, melyek mindegyike fel van szerelve USB csatlakozóval. A komfortos utazás érdekében a jármű fedélzetén trapézhűtőket, WC-t, illetve három monitort is beszereltek. Az autóbuszt emellett olyan vezetésbiztonsági rendszerekkel látták el, mint a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, a fáradtságfigyelő, vagy éppen a vészfékezést rásegítő asszisztens. A hazai forgalmazó felsorakoztatta még a tavaly bemutatott MAN Lion’s Coach távolsági buszt, egy 13,9 méter hosszú, 59 személyes Neoplan Tourlinert, illetve egy, a tatabányai T-Busz számára készült MAN Lion’s City csuklós autóbuszt, valamint egy MAN TGE furgont.
Az EvoBus Hungaria Kft. a megújult Mercedes-Benz Tourismo 16/3 RHD-t, illetve a szintén vadonatúj Setra S 531 DT típusú emeletes autóbuszt állította ki. Mindkét modell először volt látható a nagyközönség számára. A Tourismo számos fontos fejlesztést, többek között az üzemanyag-felhasználás optimalizálását segítő Predictive Powertrain Control-t (PCC) és az ütközés esetén a vezető számára nagyobb biztonságot nyújtó Front Collision Guard-ot (FCG) vonultatja fel. Nem kisebb tudással büszkélkedhet a Setra S 531 DT sem, mely az Active Brake Assist 4 és a Sideguard Assist együttes használatával képes a holttérből megjelenő gyalogosok, biciklisek esetén a vészfékezésre, megóvva őket a súlyos balesetektől.
A Scania Hungaria Kft. egy Irizar i8-at hozott el a kiállításra. A járművet tavaly egy 22 ország újságíróiból álló európai zsűri a Bus of the Year 2018-as címmel tüntette ki. Az autóbusz egy svédországi, mintegy 240 kilométeres hosszú tesztútvonalon bizonyult a legjobbnak olyan vetélytársakkal szemben, mint Neoplan Tourliner, vagy Mercedes-Benz Tourismo.
A Busexpo közönsége számos friss magyar és külföldi fejlesztést tekinthetett meg az eseményt hat éve szervező NiT Hungary-nak köszönhetően, mely a legnagyobb taglétszámú hazai szervezet és amely a buszos vállalkozások 57 százalékát képviseli. A rendezvényen felmerült, hogy a buszos mustra kezdi annyira kinőni magát, hogy a következőt talán már nem is a Drivingcamp területén fogják megtartani jövőre. Már az idejét sem tudjuk, mikor fordult elő olyan, hogy egy buszos rendezvény túlnőtte magát egy helyszínen.
Fotók: Aranyi Péter&Huber Márton