Az első változatot teljesen új alvázra építették, kialakítása számos fuvarozási feladatra tette alkalmassá. Az FH fülkéjének megtervezésekor a svéd gyártó 1500 kamionsofőrt kérdezett meg. Végeredményben biztonságosabb és kényelmesebb kabin született meg, mely új vezetési és pihenési élményt kínált a sofőrök számára.
Az FH 1993 és 2008 között három ráncfelvarrást ért meg. A legújabb generáció 2012-ben érkezett meg, mely olyan újdonságokat vonultatott fel, mint például az integrált állóhelyzeti I-Park Cool légkondicionáló, vagy a dinamikus kormányzás. Nem utolsósorban pedig újragondolt és áttervezett fülkével gurult ki az utakra.
Az FH-ban számos fontos vezetésbiztonsági fejlesztés jelent meg az elmúlt negyedszázad során. A Volvo Trucks az első teherautó-gyártóként kínált vezetőoldali légzsákot, majd 1996-ban bevezette az Elülső Aláfutásgátló Rendszert (FUPS) – tíz évvel azelőtt, hogy az törvényi előírássá vált volna. A fülke tervezésekor pedig több ezer szimulációs ütközést, illetve legalább 100 valós töréstesztet hajtottak végre. Az ütközéselnyelő gerendák és az ajtók kettős fázisú acélból készülnek, a karosszériaelemek az elérhető legerősebb acélból állnak.
2001-ben érkezett meg az I-Shift automatizált váltó. A kettős tengelykapcsolós szerkezet különösen előnyös a hegyvidéken és a kanyargós utakon végzett regionális, illetve távolsági feladatok során bizonyulhat hasznosnak. A fokozatváltások pontosan meghatározott időben, a teljesítmény és a nyomaték megszakítása nélkül történnek, mely nagyobb átlagsebességet tesz lehetővé. Az építőipar és a nehéz fuvarozás számára a kúszófokozatokkal dolgozó I-Shift a legideálisabb. Ez lehetővé teszi, hogy a teherautó álló helyzetből akár 325 tonna terheléssel elinduljon, és akár mindössze 0,5 km/óra sebességgel haladjon.
2017-ben megérkezett a cseppfolyósított földgázzal (LNG) hajtott Volvo FH, mely 20 százalékkal kisebb szén-dioxid kibocsátással rendelkezik egy dízelmotoros változathoz képest. Ez az arány biogázzal pedig akár 100 százalékos is lehet. A Volvo FH az egyetlen teherautó, amelyet három ízben – 1994, 2000 és 2014 – tüntettek ki az Év Teherautója ( Truck of the Year) díjjal és már közel egymillió példányt értékesítettek belőle.