Június 16-17-én ismét Kamionfesztivál várja a családokat a Hungaroringen tengernyi érdekes programmal. Most a középpontban álló Európa-bajnokság pár szerethető tulajdonságát soroljuk fel kedvcsinálónak.
1, Mozgó rajtok
Kevés autóverseny-széria képes azt a mennydörgésszerű rajtélményt nyújtani, ami a tévé előtt ülve is érzékelhető, persze élőben igazán hátborzongató: a Kamion-Európa-bajnokság futamainak mozgó rajttal vág neki a mezőny. Ez azt jelenti, hogy egymáshoz rendkívül szorosan, nagyjából 60 km/órás sebességgel fordulnak rá a körülbelül 5400 kilós kamionok a célegyenesre, majd a lámpák zöldre váltása után adnak padlógázt a pilóták. Ekkor 26-szor majdnem 1100 lóerő, azaz közel 30 ezer lóerő szabadul rá az aszfaltra, amit tényleg érdemes élőben átélni. Csak viszonyításképpen: ez a teljesítménymennyiség több, mint amit komplett Forma-1-es mezőny tud.
2, Test-test elleni küzdelem a futamokon
Már a rajttól rendkívül közel, rendszeresen egymáshoz ütődve tolakodnak a versenykamionok, pilótáik gyakran harciasan és igen látványosan próbálkoznak az előzéssel. Igazi test-test elleni elleni a küzdelem, gyakran röpködnek szanaszét a letört burkolólapok, ütközés előtt csikorognak a Goodyear-versenygumik, egyáltalán nem ritka, hogy egyes járművek kisodródnak a kavicságyba, onnan próbálnak visszakapaszkodni a mezőnybe.
Az írott szabály szerint ugyan tilos szándékosan ütközni, de kívülről nézve úgy tűnik, mintha az Európa-bajnokság versenybírái némileg engedékenyebbek lennének a hatalmas fémtestek „kontaktjainak” megítélésben, mint más FIA-szériákban. Ez szó szerint szorosabb küzdelmet nyújt nekünk, nézőknek.
3, Családias közvetlenség, sokszínű rendezvény
Miközben a pálya forró aszfaltján őserők feszülnek egymásnak, és kőkemény csatákat vívnak a versenyzők a pozíciókért, a szabadedzések, időmérők és a futamok között rendkívül közvetlen a hangulat a pálya környezetében. A bokszutcában nem bujkálnak a rajongók és érdeklődők elől megközelíthetetlen sztárként a versenyzők, sőt, lehet velük beszélgetni. Nyilván a legtöbben Kiss Norbitól kérnek itthon autogramot.
Az ilyen apróságok sokasága talán az összes nagy, nemzetközi autóversenynél közelebbről enged betekintést a kamion-Eb érdekes háttérvilágába. Másrészt – aki volt már kint, az tudja – a fesztivál szervezői a Hungaroringre idén nyáron is rengeteg programot kínálnak az egész családnak. A szülőknek a kamionversenyek mellett Swift Cup-küzdelmeket, motorshowt, kamionkorzót stb., míg a gyerekeknek lesz élménypark, vadnyugati város, vízi park és millió más egyéb kaland.
4, Egészen egyedi versenyautók, magyar sztár
A kamionok külseje, dimenziói, mozgása, hangja és ereje egészen egyedi, testközelből ez teljesen egyértelmű. A hatalmas fülkékkel, és az alváz brutális tartói közé tuszkolt 13 000 köbcentis, soros, hathengeres motorokkal ezek a járművek a legbizarrabb megjelenésű versenyautók a FIA összes szériáját nézve. Teljesítményük 1100 lóerő körül van, erősebbek a legjobb Forma-1-es autóknál, maximális csúcsnyomatékuk nagyjából 5000 Nm. A gyorsulásuk olyan 6 másodperc lehet, de a versenykamionoknál ezt a mozgó rajt miatt (ami 50-70 km/órás tempót jelent) 60-tól 160-ig mérik, utóbbinál elektronika korlátozza a végsebességet. Itt tesszük hozzá: a mesterséges limit nélkül akár 300 km/órás csúcssebességre is képesek lennének a szörnyek. 5300 kiló a versenykamionok minimumsúlya pilótával, de üresen, folyadékok nélkül. Ebből minimum 3150 kilónak kell lenni az első tengelyen, és minimum 2150-nek a hátsón.
A mezőny nagyját MAN-ek adják, rendkívül látványosak a csőrös Buggyrák, míg a magyar sztár idéntől immár gyári támogatású Mercedesszel versenyez. Kiss Norbiról talán nem mindenki tudja, hogy pályája kezdetén több szezonban együtt versenyzett Michelisz Norbival, vagy éppen Wéber Gáborral, akiket többnyire legyőzött! A kamion eb mezőnyének fiatalabb tagjai közé tartozik, mégis immár kétszeres Európa-bajnok, a Hungaroringen pedig a riválisai rémálma: örök győzelmi esélyes. Ráadásul rekorder a Kamion-Európa-bajnokságok történetében: egy szezonban begyűjtött 19 első hellyel minden idők legfölényesebb bajnoka.
5, Nincs üresjárat, négy futam egy hétvégén
Az idén május 26-án indult szezon hagyományaihoz hűen a legizgalmasabb európai versenypályák nagyján égeti a gumit az aszfaltra: Le Mans, Nürburgring, Zolder, Jarama… és persze eljön a 26 kamionos mezőny a Hungaroringre is, június 16-án és 17-én. Unatkozni biztosan senki nem fog majd se szombaton, se vasárnap, az első napon négyszer, a másodikon háromszor gördül pályára csak a kamion-Eb mezőnye.
Nagyon szerethető az Európa-bajnokság versenyhétvégéiben a négy futam, és az egész szériára jellemző pörgős lebonyolítás. Elég csak ránézni a Kamionfesztivál honlapján a programok felsorolására, a szombat reggel máris egy szabadedzéssel kezdődik, majd másfél óra múlva időmérő és super pole, két óra múlva jön az első futam a díjkiosztóval, majd két óra múlva az újabb futam és az újabb díjkiosztó. Ezek között természetesen személyautós betétfutam és több más program gondoskodik az állandó dinamikáról. Szóval nem kell aggódni annak az apukának sem, aki leragad a csemetéjével egy ugróvárnál, garantáltan látja az őserejű kamionokat a pályán. Ahogy említettük, összesen hétszer gördülnek ki az aszfaltra a fesztiválhétvégén.
Képek forrása: kamionfesztival.hu, kissnorbi.com