Az általunk tavaly meglátogatott lengyel buszgyár olyan, hidrogénnel hajtott buszon dolgozik, mely egy feltöltéssel 350 kilométert tud megtenni. A környezetbarát autóbusz szóló kivitelű lesz és városi/elővárosi típuscsaládot egészíti ki. Éppen ezért kívülről szinte alig lesz megkülönböztethető az Urbino modellcsalád többi tagjától.
Az előzetes tervek szerint a környezetbarát autóbuszt a legújabb generációs, 60 kW teljesítményű üzemanyagcellával szerelik, a hidrogén tárolására pedig ultra könnyű, kompozit anyagokból készülő tartályokat használnak. Az üzemanyagcellában hidrogén és oxigén egyesülésével létrejövő elektromos áramot az egyik tengelyhez épített – egyenként 60 kW teljesítményű – elektromotorok használják fel. A jármű teljesen környezetbarát lesz, ugyanis kipufogócsövéből egyfajta végtermékként mindössze vízgőz fog távozni.
A hajtásláncba kiegészítésképpen a Solaris új fejlesztésű 29,2 kWh teljesítményű akkumulátorát is beépítik, mely akkor jöhet jól, ha az autóbusznak többletenergiára van szüksége. Ez az egység ugyanakkor az elektromos buszoknál alkalmazott módszerhez hasonlóan külön töltővel is feltölthető. A jármű klimatizáló rendszere forradalmian új fejlesztést fog alkalmazni. A CO2-pumpával szerelt rendszer a tüzelőanyag-cellában keletkező veszteséghőt fogja felhasználni a működéshez, kevesebb energiát elszipkázva ezáltal a hajtáslánctól.
A 12 méter hosszú autóbusz jelentős utaskapacitással fog rendelkezni, ugyanis fedélzetén akár 80 fő is utazhat majd egyszerre. A lengyel gyártó az új generációs hidrogénes busz bemutatását 2019 első felére ígéri. „A hidrogénbuszok könnyebbek az akkumulátortechnológiás járműveknél, nem utolsósorban pedig gazdaságosabban üzemeltethetőek. Ráadásul akkora hatótávra képesek, mint napjaink dízelbuszai” – emelte ki az új prototípus kapcsán Dariusz Michalak, a Solaris alelnöke.
A bolechowói cég 2014-ben leszállított két hidrogénnel hajtott és hatótávnövelővel felszerelt csuklós Urbinót Hamburgnak. Tavaly pedig Riga 10 darab tüzelőanyag-cellával szerelt trolibuszt vásárolt a Solaristól. Az új, hidrogénnel hajtott Urbino kifejlesztésénél tehát a korábban átadott buszokkal kapcsolatos tapasztalatokat is felhasználhatják majd.