A lengyelek jók a véradásban. Az 1956-os forradalom idején 795 liter vért adtak nekünk magyaroknak és 16 500 kg vérhelyettesítő szert, szérumot és kötszert küldtek. Nem csoda, ha világ első elektromos véradó buszát is éppen Lengyelországban mutatták be. A Solaris Urbino 8,9 LE autóbuszról a Katowicében, az ottani Regionális Véradó- és Hemoterápiás Centrum (RCKiK) 70. éves ünnepi rendezvényén rántották le a leplet.
A kis szürke-piros buszocska minden, a véradó centrumokra vonatkozó előírást teljesít és a fedélzeten található számítógépe össze van kapcsolva a nemzeti véradó-adatbázissal is. Az alig kilenc méter hosszú, kétajtós midibusz utasterébe véradó foteleket építettek, fedélzetén továbbá orvosi rendelőt, valamint cateringrészlegeket alakítottak ki. A megrendelő kérésére a járművet külső és belső napellenzőkkel, illetve belső LED-világítással szerelték fel. A véradók megfelelő komfortérzetéről olyan eszközök gondoskodnak, mint például a légkondicionáló, a wifi-elérés, valamint az USB-töltő.
Spanyoloké lesz a Solaris?
Július elején a lengyel busz- és villamosgyártó megállapodást írt alá a spanyol CAF-fel a felvásárlási tárgyalások folytatásáról. Bár a Solaris Lengyelországból és más országokból is kapott ajánlatot, a cég vezetése végül úgy döntött, hogy CAF-fel kezdi meg a tranzakciós tárgyalásokat. A vállalat neve a budapestiek számára is ismerős lehet, hiszen legutóbb ők szállították a magyar fővárosba az alacsonypadlós villamosokat. A spanyol befektető megőrzi a Solaris lengyel karakterét és tovább erősíti a cég e-mobilitásban betöltött jelenlegi szerepét. A Solaris tavaly közel 1400 busz legyártásával a negyedik legjelentősebb városi autóbuszgyártó volt az Európai Unióban. A CAF pedig több mint 100 éves múltra tekint vissza a vasúti járművek gyártása terén.
Az elektromos véradó busz méretéből és az elektromos hajtásláncból eredendően tökéletes arra, hogy szűk belvárosi helyeken, bevásárlóközpontok és sportcsarnokok parkolóiban szervezzenek vele véradást. Hajtásáról 160 kW-os elektromotor gondoskodik, mely a 160 kWh-s akkumulátorcsomagból nyeri a működéshez szükség energiát. A fűtés és légkondicionálás, valamint a fedélzeti rendszerek működtetése is teljesen elektromos módon történik.
A Solaris és a Regionális Véradó- és Hemoterápiás Centrum együttműködése 20 éves múltra tekint vissza. Az első speciális, véradó buszt – mely egy távolsági buszból kialakított variáns volt – 1996-ban készítették el. A most átadott Solaris Urbino 8,9 LE a szakmai zsűri figyelmét is felkeltette, ugyanis a Nemzetközi Innovációs és Találmány Show-n, az INTARG-on díjjal tüntették ki a járművet.