Egyes számítások szerint csak Németországban jelenleg 45 ezer sofőr hiányzik a fuvarozásból. Ez a szám 15 év alatt megháromszorozódhat a teherautó-vezetők nyugdíjba vonulása miatt. A helyzet itthon sem sokkal jobb, hiszen 4-5 ezer kamionsofőrrel van kevesebb a szükségesnél. Innen nézve az olyan, önvezető teherautók érkezése, mint például ez a T-Log, egyenesen felüdülést jelenthet a szektor számára.

A háromtengelyes, rönkszállító teherautót az a svéd startup álmodta meg, amely egy évvel ezelőtt lépett a világ színe elé első távvezérelt kamionjával. Az Einride azonban a T-Loggal jóval messzebbre ment: a vezetőfülke nélküli járművet az Nvidia szoftverével látták el, képessé téve őt a 4. szintű, vagyis a meghatározott területen belül történő, sofőr nélküli önvezetésre. A rönkszállító ugyanakkor távvezérléssel, több száz kilométeres távolságból is irányítható.

Ehhez a teherautóhoz már sofőr sem kell 1

A T-Logot irányító szoftver a külső kamerák képeit, a lézerradart (LIDAR), valamint a 360 fokos kameranézetet veszi igénybe a megfelelő tájékozódás érdekében. A 4G-s kapcsolatnak köszönhetően vezérlőrendszere valós idejű útvonal-meghatározást végez egy-egy fuvarfeladat teljesítésekor, ennek köszönhetően gazdaságos és megbízható üzemeltetést tesz lehetővé.

Bár a kinézete alapján nehezen hihető, de a tervező cég szerint off-road terepre is fel van készítve a 16 tonnás teherautó. Hajtásáról elektromotor gondoskodik, melynek működtetéséhez egy 300 kWh teljesítményű lítium-ionos akkumulátor csomag tárolja el a szükséges energiát. Egy feltöltéssel 190-200 kilométert tud megtenni, ami jelenleg optimálisnak mondható a hasonló kategóriájú elektromos teherautóknál.

Ehhez a teherautóhoz már sofőr sem kell 2

Skandináviában a fuvarfeladatok 20 százalékát a rönkszállítás teszi ki, éppen ezért nagy reményeket fűznek a T-Loghoz a tervezők. Természetesen a korábban bemutatott T-podnak is teremhet babér. Az Einride prototípusaira azonban most hosszabb tesztidőszak vár: a tervek szerint a tavaly bemutatott kamion az év második felében a DB Schenker logisztikai bázisán áll forgalomba, a svédországi Jönköpingben. A T-Log pedig 2020-ban jelenhet meg a közutakon. Az már nem olyan sok idő. Van okunk félni?