A Minszki Autógyár (MAZ) megépítette a világ egyik legegyszerűbb, legigénytelenebb autóbuszát, melyet kifejezetten az afrikai igénybevételnek megfelelően fejlesztettek ki. A járművet extrém forróságra és off-road közlekedésre tervezték. Éppen ezért az autóbusz a már jól bevált MAZ-5336 teherautó alvázára épül. Hátsó túlnyúlása viszont valamivel nagyobb a teherautóénál, hosszúsága pedig eléri a 11,4 métert.

A jármű formaterve európai szemmel aligha nevezhető modernnek, de ez így van jól: az afrikai viszonyoknak megfelelően a busznak strapabírónak és ellenállónak kell lennie a külső sérülésekkel szemben. Ennek köszönhető, hogy homlokfalán két különálló szélvédő van. Ezeket a lökhárítóra állva kényelmesen meg tudja tisztítani a sofőr, ha esetleg a szavanna homokja túlságosan beterítené.

Ez az autóbusz oroszlánok és antilopok között érzi magát otthon 1

A megemelt hasmagasság jól jön a különféle akadályok leküzdésénél. A tetőre szerelt és a hátfali létra segítségével megközelíthető csomagtartó akár 3 tonnányi súlyt is képes elcipelni.  Sőt, a gyártó szerint ha az utasoknak a tetőn támad kedvük utazni, annak sincsen akadálya. Igaz, az utastér valamennyivel komfortosabb, bár öreg kontinensünkön ez már túl puritán lenne.

Először is a jármű magaspadlós, tehát meg kell mászni néhány lépcsőt, másodszor a vezető mögött, a motorsátor miatt vannak olyan ülések, amelyeket csak dobogókon keresztül lehet megközelíteni. Azért azt mégsem lehetne mondani, hogy az utastérben található 43 szék ne szolgáltatna némi komfortot: valamennyi ülés párnázott és szövetborítással is rendelkezik. Amik viszont nem hiányozhatnak az autóbuszból, azok a hatalmas, elhúzható ablakfelületek, menet közben ugyanis csak így lehet enyhíteni a forróságot.

Ez az autóbusz oroszlánok és antilopok között érzi magát otthon 2

Az autóbusz hajtásáról az Avtogyizel, másnéven a Jaroszlavi Motogyár Euro 2-es motorja gondoskodik, melyhez a kínai Fast Gear által gyártott mechanikus váltó csatlakozik. Nemcsak az autóbusz kialakítása tekinthető tehát puritánnak, hanem hajtáslánca is. De Afrikába ez még éppen tökéletes lehet. Lényeg, hogy ne kelljen sokat javítani a buszt, mert arra nincs idő.

Korábban az Ikarus is tervezett nehéz terepviszonyokra autóbuszokat. Ezzel kapcsolatos cikkünket itt olvashatja.