Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) adatai szerint évente hétmillió ember hal meg a lakossági tüzelés és a járművek károsanyag-kibocsátása miatt keletkező légszennyezés miatt. A városokban ráadásul a levegőminőség ötször rosszabb is lehet, mint vidéken, éppen ezért károsanyag-kibocsátás gyors és hatékony csökkentésére van szükség. A szigorúbb szabályozások miatt a haszonjármű gyártók is ezen dolgoznak leginkább. Éppen ezért a hannoveri haszonjármű kiállításon (IAA) számos olyan újdonságot állítottak ki, melyek hibrid vagy tisztán elektromos hajtáslánccal rendelkeznek. Ezeknél a járműveknél is hasonló kérdések merülnek fel, mint a személyautóknál, azaz mekkora hatótávolságra képesek, hogyan és meddig kell őket tölteni. A Daimler újdonságait már korábbi cikkünkben bemutattuk, most jöjjön a többi gyártó.
Elektromos nyerges Hollandiából
A DAF logós haszonjárművek egyre jobban bejönnek az európai fuvarozóknak, ugyanis 2017-re a korábbi 15,3 százalékról 16%-osra növelték piaci részesedésüket a nehéz kategóriás szegmensben. A hazánkban is piacvezetőnek számító cég két teljesen elektromos, illetve egy hibrid üzemű teherautót mutatott be Hannoverben. Ezeket városi, illetve regionális áruszállításra tervezték.
A legnagyobb hatótávolsággal az akkumulátortechnológiás DAF LF rendelkezik, amely egy feltöltéssel, teljes terheléssel 220 kilométert tud megtenni. A 222 kWh összteljesítménnyel rendelkező akkumulátorcsomag a felépítmény alatt kapott helyet, egy speciális védőkeretben. A 19 tonnás jármű mozgatásáról 195 kW-os (266 LE) elektromotor gondoskodik, mely csendesen és halkan végzi a munkáját, éppen ezért az LF ideális lehet városi áruterítésre akár az éjszakai vagy a hajnali órákban is.
Nagyobb súlyokra találták ki az elektromos DAF CF-et, hiszen össztömege a vontatóval együtt eléri a 37 tonnát. A 4×2-es hajtásképletű nyerges vontatót 210 kW-os (286 LE) elektromotorral látták el, hajtásához szükséges áram biztosításról pedig a 170 kWh-os akkumulátorcsomag gondoskodik. A CF Electric egy feltöltéssel maximum 100 kilométert tud megtenni, ami még messze van a Tesla 805 kilométeres, vagy a Thor Trucks 482 kilométeres hatótávjától. Cserébe viszont legalább nem vesz olyan sok időt igénybe az akkumulátorok töltése: gyorstöltéssel 30 perc, míg normál töltéssel másfél óra alatt tölthető fel teljesen az energiatároló csomag.
Érdekesség, hogy míg a LF-nél az amerikai Cummins, addig a CF-nél a holland VDL Group technológiáját használják. Előbbi már saját demo nyergest is épített, mellyel még a Teslát is megelőzték, utóbbi pedig inkább a városi buszainál kamatoztatja e-mobilitáshoz köthető tudását. A DAF egy CF plug-in hibrid nyerges vontatót is bemutatott melyben 11 literes, 450 lóerős (330 kW) Paccar dízelmotor, valamint egy 100 lóerős (75 kW) ZF gyártmányú elektromotor dolgozik. A szükséges energia tárolására egy 85 kWh-s akkumulátor szolgál, melyet külső áramforrásról lehet tölteni. A hibrid CF össztömegtől függően 30-50 kilométert tud megtenni zéró károsanyag-kibocsátás mellett.
Az elektromos és hibrid DAF teherautókat idén kezdik tesztelni egyes üzemeltetők. A járművek valós üzemi körülmények között történő kipróbálása jövőre is folytatódik, majd hivatalosan is elkezdődhet a sorozatgyártásuk. A DAF még nem árulta el, hogy erre pontosan mennyit kell várni.
Átlagosan 8,6 hónappal élhetünk kevesebbet
A WHO hazánkat a levegőminőség terén a „közepes” kategóriába sorolja. Eszerint Magyarországon a 2,5 mikronnál kisebb átmérőjű szállópor (PM2,5) közepes éves koncentrációja a levegőben 12 µg/m³. Ez erősen átlagos adat és a nagyvárosainkban jóval nagyobb a koncentráció. Egy októberi vasárnap éjszakáján például Budapest belvárosában az egészségügyi határérték 70% százalékát érte el a szálló por (70 µg/m³). Pécsett a 80%-ot, Salgótarjánban pedig a 92 százalékot is meghaladta.
A legfrissebb vizsgálatok szerint a szálló por Európában átlagosan 8,6 hónappal rövidíti meg az emberek életét. Ez az érték országonként eltérő, Finnországban három, Belgiumban tizenhárom hónap. A PM2,5-nél kisebb részecskék fizikailag roncsolják a tüdőt, másfelől pedig a PM2,5 részecskék felületén sokféle mérgező vegyület tapadhat meg, amelyek gyulladáshoz, betegségekhez vezethetnek, vagy érszűkületet, születési rendellenességet és gyermekkori légúti betegségeket okozhatnak. Forrás: OLM
A franciák már a startvonalnál
A legközelebb talán a Renault Trucks áll az elektromos teherautók sorozatgyártásához. Ez nem véletlen, hiszen a francia gyártó már 10 éves tapasztalattal rendelkezik az akkumulátor-technológiás haszonjárművek terén, az elektromos Maxcity-nek köszönhetően. A Renault Master elektromos változatának sorozatgyártása idén elkezdődött, a D és Wide D nullemissziós modellváltozatait pedig jövő év második felében kezdik összeszerelni a cég normandiai üzemében.
A D modell kétféle tengelytávolságban (4,4 és 5,3 m) készül, akár 16 tonnás össztömeggel. A jármű 200-300 kWh teljesítményű akkumulátorcsomaggal rendelkezik és egy feltöltéssel legfeljebb 300 kilométert tud megtenni. Ezzel jelenleg a kategória legjobbjának számít a nullemissziós áruterítők között. Elektromos motorja 185 kW-os (250 LE) teljesítményre és 425 newtonméteres nyomatékra képes.
A Renault D Wide elektromos változata 26 tonnás össztömeggel rendelkezik és elsősorban városi hulladékgyűjtésre tervezték. Erre a feladatra nem mellesleg tökéletesek lehetnek az elektromos teherautók a gyakori megállások miatt. A kukásautóban két, összesen 370 kW teljesítményű (500 LE) elektromotor dolgozik, a szükséges energiát pedig 200 kWh-s akkucsomag tárolja el. A D Wide a gyári adatok alapján 200 kilométert tud megtenni egy feltöltéssel. Gyorstöltéssel mindkét modell lítiumionos akkumulátorai maximum 2 óra alatt feltölthetők 150 kW-os CCS-töltővel, éjszakai töltésnél viszont legalább 12 órát vesz igénybe ez a művelet.
A technikai paraméterek alapján tehát ígéretesnek tűnnek a Renault Trucks elektromos nagyhaszonjárművei, azonban a közeli jövőben szükség lesz arra, hogy a korábbi magas építésű fülkék helyét átvegyék a könnyen átjárható, alacsonyabb kabinok.
Áramszedős nyerges vontató
Idén a Volkswagen Bus&Truck AG nevet változtatott és Traton Groupként jelent meg a hannoveri IAA haszonjármű-kiállításon. A márkanév alá tartozik a német MAN, a svéd Scania, illetve a Volkswagen dél-amerikai busz- és teherautógyára.
Az MAN 2012-ben mutatta be azt a koncepciót, amely egy elektromos hajtású kukásautó volt. A 26 tonnás jármű dízeles hatótávnövelővel összesen 150 kilométer megtételére volt képes, egy feltöltéssel. Azóta sokat változott a világ, a hannoveri premierhős ugyanis egy olyan elektromos, szintén 26 tonnás TGM volt, mely már 200 kilométeres hatótávval rendelkezik. A jármű mozgatásáról 264 kW-os (360 LE) elektromotor gondoskodik, mely 3100 newtonméteres nyomaték leadására képes. Az eTGM sorozatgyártására még várni kell, tesztprogramja ugyanis szeptemberben indult Ausztriában, kilenc teherautóval.
A Scania két hibrid teherautóval lép be a károsanyag-kibocsátás nélküli jövő előszobájába. Az egyik egy hibrid elektromos (HEV) jármű, melyben egy DC09-es dízelmotor és egy 130 kW-os (177 lóerős) elektromotor dolgozik. A városi áruszállításra tervezett járműnél akár 92%-kal kisebb szén-dioxid-kibocsátás valósítható meg akkor, ha hidrogénezett növényi olajjal (HVO) üzemeltetik. Az újdonságot ez év novemberétől lehet rendelni, jövő év elején pedig érkezik a plug-in hibrid (PHEV) változat.
Ugyancsak a Traton-csoport standján volt látható a legújabb áramszedős Scania R 450-es, mellyel a svéd gyártó egyelőre kísérleti projekteket folytat Németországban és Svédországban. A jármű teljes mértékben megegyezik a szériában készülő modellekkel, hajtáslánca ugyanakkor kiegészül egy elektromotorral, mely a trolibuszhoz hasonlóan a felsővezetékből kapja az áramot.
A Scania és a Siemens elképzelése szerint a jövőben költséghatékony megoldás lehet egyes forgalmas autópályák „villanyosítása”, így a teherautók zéró kibocsátás mellett szállíthatják az árukat – az autópályáról lehajtva pedig a 450 lóerős dízelmotorral folytathatják útjukat. A jelek szerint a megoldás az olaszokat is érdekli, hamarosan ugyanis Milánó környékén hat kilométer hosszú, felsővezetékkel ellátott szakasz épül az autópályán.
A Volkswagenről leginkább az eCrafter kapcsán lehetett mostanában hallani a haszonjárművek terén, de a német márka fontos állomáshoz érkezett. A brazil Volkswagen Caminhões e Ônibus ugyanis megkezdte az eDelivery gyártását. A VW-logóval ellátott teherautó Hannoverben is látható volt, azonban Európában egyelőre nem megvásárolható. Egy brazil sörfőzde mindjárt 1600 darabot vett az eDeliveryből, melyet 80 kW-os (110 LE) WEG AL 180 típusú elektromos motor hajt. A szükséges energia tárolására pedig 240 kWh-s akkumulátorcsomag szolgál. A VW eDelivery 200 kilométert tud megtenni egyetlen feltöltéssel, a rekuperációval pedig 30 százaléknyi energiát tud megtakarítani minden egyes fékezésnél.
Elektromos Volvo kukásautó
A Renault Truckshoz hasonlóan a Volvo is nagyon közel áll a városi áruszállításra tervezett elektromos haszonjárművek sorozatgyártásához. A svéd gyártó Hannoverben az FE Electric nevű 27 tonnás össztömegű akkumulátortechnológiás járművet mutatta be, melynek forgalmazása jövő évben kezdődik. A hulladékszállítós felépítménnyel ellátott teherautó hajtásáról két, 370 kW (500 LE) összteljesítményű elektromotor gondoskodik. A hajtáslánc legnagyobb nyomatéka 850 newtonméter. A járművet 300 kWh-s lítiumion-akkumulátorcsomaggal szerelték fel, és egy feltöltéssel legfeljebb 200 kilométert tud megtenni. Az FE Electric a Volvo Trucks kínálatának első hírnöke, a cégcsoport ugyanis a jövőben tovább folytatja a nullemissziós teherautók fejlesztését.
Hibrid csőrős
Az amerikai Cummins Hannoverbe nem csak a különféle hajtáslánc komponenseket hozta el, hanem egy életnagyságú, valódi csőröst is kiállított. A Kenworth T370-est a Cummins új Power Drive plug-in hibrid hajtásláncával látták el, mellyel a különféle tesztjárművekben eddig már több mint 9,6 millió kilométert tettek meg az Egyesült Államokban és Kínában. A járműben a Cummins B 6.7 típusú dízelmotorja valamint egy elektromotor dolgozik, mely nemcsak a teherautó mozgatásához, hanem az akkumulátor töltéséhez is hozzájárul. Így a T370-es 80 kilométert tisztán elektromos üzemmódban is meg tud tenni. Hatótávolsága 480 kilométer, a belső égésű és az elektromotor használatának váltogatásával, vagy azok egyidejű működtetésével.
A gyári adatok szerint a megoldásnak köszönhetően akár 80 százalékkal is csökkenthető a T370-es hibrid károsanyag-kibocsátása egy hagyományos üzeműhöz képest, míg a teljes élettartamra vetített üzemanyag-megtakarítás pedig 40-80 százalékos is lehet. A Cummins új hajtásláncával várhatóan hamarosan Európában is találkozhatunk, ha egy nagyobb haszonjárműgyártó lecsap rá és beépíti azt teherautóiba.
Bár néhány évvel ezelőtt még nagyon távolinak tűnt a nullemissziós hajtás a közepes és a nehéz teherbírású járművek terén, jól látható, hogy a következő évtized elejére a nagy európai haszonjármű gyártók már szériában fogják gyártani az elektromos és hibrid teherautókat (a Volvo és a Renault Trucks már jövőre). Sőt, több mint valószínű, hogy a jövőben a távolsági nyerges vontatóknál is meg fog jelenni az elektromos hajtáslánc valamilyen formában. Most már tehát nem az a kérdés, lehet-e elektromos teherautókat fejleszteni és gyártani, hanem az, hogyan sikerül majd őket eladni az üzemeltetőknek.