Az egészségesebb városi levegő érdekében született meg a Mercedes-Benz teljesen elektromos autóbusza, az eCitaro, amelyet az idei hannoveri IAA kiállításon láthatott először a nagyközönség.
Intelligens motorkezelő rendszer
A villanymotorok előnye, hogy a nyomaték már elinduláskor rendelkezésre áll, éppen ezért az elektromos járművek rendkívül jól gyorsulnak. A Mercedes-Benz az álló utasok védelme érdekében gyorsulásszabályzót épített be, így a megállóból, vagy a lámpánál történő elinduláskor sem fog túl gyorsan elstartolni az autóbusz. A jármű sajátossága, hogy a mérnökök a dízel hajtáslánc egyik előnyét is sikeresen átültették. A dízelmotorral szerelt autóbuszok kis sebességgel, automatikusan elindulnak, ha a vezető felemeli a lábát a fékpedálról. Erre a „kúszásra” azaz a fékpedál felengedése nyomán való indulásra az eCitaro is képes, ami ritkaságnak számít az elektromos buszoknál.
Az eCitaró további erőssége, hogy intelligens motorkezelő rendszerrel rendelkezik, mely lehetővé teszi, hogy fékezéskor annyi energiát nyerjen vissza a jármű az akkumulátorokba, amennyi csak lehetséges. Az autóbusz a féktárcsák használata nélkül is lassítható, ha a sofőr „E” vezetési módba kapcsolja a váltókart, ily módon aktiválódik a rekuperáció. A jármű a „vitorlázás” funkcióra is képes, amennyiben a forgalmi viszonyok lehetővé teszik az „üresben történő” gurulást. Ez a funkció nagyon hasznos lehet például a zárt pályás, úgynevezett BRT-közlekedésben, melynél az autóbuszok a saját tempójuknak megfelelően haladhatnak.
Idén indul a sorozatgyártás
A Mercedes-Benz tovább dolgozik az elektromos buszok fejlesztésén. Az elektromos hajtású buszok esetében a legfontosabb előrelépés a jövőben az akkumulátortechnológia terén lehet. A Daimler már most kísérleteket folytat a szilárd-testes akkumulátorokkal, amelyek hosszabb élettartammal és nagyobb energiasűrűséggel rendelkeznek. Ennek köszönhetően a szóló buszok akár 400 kWh-os akkumulátorteljesítményre is képesek lehetnek. A gyártó tervei között szerepel emellett a csuklós, vagyis az eCitaro G megvalósítása. A Mercedes-Benz eCitaro sorozatgyártása év végén indul, Mannenheimben. A null e-missziós autóbuszból a berlini és a hamburgi közlekedési vállalat összesen 35 darabot rendelt.
Az eCitaro megvásárlásával nem csak egy autóbuszt kap az üzemeltető. A német vállalat ugyanis komplex üzemeltetési rendszert biztosít a járműhöz, ami magában foglalja a jármű-diagnosztikát is, ennek köszönhetően tovább optimalizálható az autóbusz üzemeltetése. Az eMobility Consultingnak nevezett szolgáltatás keretében az EvoBus szakemberei elemzik az üzemeltetők működési körülményeit és szimulációs programmal számításokat végeznek az energiaszükségletre és a töltőinfrastruktúrára vonatkozóan. Mindez magában foglalja a szükséges áramellátás csatlakozási teljesítményét, valamint a töltési menedzsmentet.
Figyelnek a biztonságra
A karbantartásra, szervizelésre, javításra az Omniplus szolgáltatás nyújt lehetőséget. Ennek keretében a gyártó külön tréninget biztosít az eCitaro szervizelésével foglalkozó üzemeltetők szakembereinek és szerelőinek. A képzés magában foglalja a nagyfeszültségű komponensek biztonságos és megfelelő karbantartásához, valamint a gazdaságos üzemeltetéshez szükséges tudás átadását. A workshop keretein belül a szerelőket felkészítik a kritikus szituációkra is, mivel az eCitaro hajtásláncában akár 750 voltos feszültség is uralkodhat. Ennek köszönhetően gyorsan és szakszerűen megoldható az eCitaro áramtalanítása.
A Mercedes-Benz elektromos busza a gyalogosok számára is nagyobb biztonságot nyújt. Az autóbuszt ugyanis felszerelték a gyalogosfelismerő preventív fékezési asszisztenssel (PBA), mely ütközés veszélye esetén figyelmezteti a sofőrt és automatikusan lassítani kezdi a járművet, ha továbbra is fennáll a baleset veszélye a gyalogossal. Az eCitarót emellett az oldalvédelmi asszisztenssel is ellátták, mely kiveszi részét a gyalogosok és a biciklisek védelméből. A fejlesztés vizuális jelzéssel figyelmezteti a sofőrt, ha jobbra vagy balra forduláskor gyalogos vagy biciklis tűnik fel a holttérben. Ha mindez nem lenne elég, akkor az asszisztens akár a vezetőülés vibrációjával is képes felhívni a sofőr figyelmét a veszélyre.
Az új Mercedes-Benz eCitaro ideális városi jármű lehet, hiszen nem szennyezi a levegőt, emellett csendesen és tisztán üzemeltethető. Ráadásul ugyanannyi utast tud szállítani, mint hasonló dízeles társaik, így a befogadóképesség terén sem kell kompromisszumot kötnie az üzemeltetőknek. Az eCitaro sorozatgyártásának elindulása jelzi, hogy az e-mobilitás már nem a távoli jövő, hanem rendkívül gyorsan mindennapjaink része lehet.