Ünnepélyes keretek között jelentették be, hogy 120 Credobus, illetve 31 darab Neoplan Tourliner állhat forgalomba rövidesen a Volánbusznál és a regionális közlekedési központoknál. Mindkét típus ismerős lehet a sofőrök számára.
A teljes mértékben hazai fejlesztésű és gyártmányú Credobus Econell 12-ből már nem kevés szolgálja a hazai utazóközönséget. Csak az év első felében 72 darab ilyen új busz állt forgalomba idehaza. Ezt a mennyiséget idén további 120 darab Econell 12 követheti, mivel a Kravtex októberben nyert meg egy erre vonatkozó tendert. Ebből 100-at a Volánbusz kap meg, míg a fennmaradó flottát a Dél-Alföldi Közlekedési Központ Zrt. veheti át.
Ezt tudja a magyar busz
A sajtótájékoztatón bemutatott volánbuszos kiadás elővárosi kivitelű, ennek megfelelően két ajtóval és dupla üléssorokkal rendelkezik. Ugyan a második ajtóval szemben van egy nagyobb peron a babakocsival és a kerekesszékkel közlekedők számára, de azért mégiscsak a vastag szivaccsal és kellemes tapintású textillel ellátott kék ülések dominálják az utasteret. A jármű fedélzetén 43 ülőhely és 47 állóhely áll rendelkezésre.
Kravtex-Kühne Csoport
A Kravtex Zrt. és a Kühne Mezőgazdasági Gépgyár által létrehozott cégcsoport alapította meg korábban a Credobus márkát. Az elmúlt 20 évben a két társaság az ország legnagyobb kapacitású autóbuszgyárát húzta fel. A cégcsoport teljesen önállóan végzi a termék- és gyártásfejlesztést, mintegy 40 mérnök alkalmazásával. A cégnek Győrött és Mosonmagyaróváron is található kutatás&fejlesztési, illetve gyártási telephelye. Utóbbinál a váz- és alkatrészgyártás, Győrben pedig a készre szerelés történik. Hazánkban jelenleg 1800 Credobus közlekedik, 2019-ben pedig elkészülhet a 2000. Credobus. A Kravtex-Kühne a beszállítók nélkül jelenleg több mint 500 főt alkalmaz, ami kiemelkedőnek számít a hazai buszgyártásban.
Forrás: Kravtex
A Credobus Econell 12 teljes mértékben megfelel arra feladatra, amire szánták, emellett még komfortos is. Az ülések közötti távolság ugyan nem hatalmas, de éppen megfelelő ahhoz, hogy 1-2 órát kibírjon rajta az ember. Az utasfolyosó felőli székeket helyes kis lehajtható karfákkal látták el, emellett minden ülésnél bőséges mennyiségű kapaszkodó áll rendelkezésre. További pozitívum, hogy az alacsonypadlós részen kisebb csomagpolcok is vannak, így aki éppen ott foglal helyet, az praktikusan elhelyezheti a holmijait is. Az utasok megfelelő tájékoztatásáról a GPS-vezérlésű audio-vizuális rendszer gondoskodik, így a soron következő megállók egy 19 colos utastéri monitoron is nyomon követhetők.
A jármű hajtásáról 210 lóerős, 6728 köbcentis FPT dízelmotor gondoskodik, mely az Euro VIc károsanyag-kibocsátási normáknak felel meg. Az erőforráshoz ZF AS Tronic lite robotizált sebességváltó csatlakozik, mely leveszi a fokozatváltással kapcsolatos melót a vezető válláról. A Credobus Econell szép számban tartalmaz magyar alkatrészeket: az első és a hátsó futómű Rába, az oldalablakok pedig a CsontGlas orosházi gyárában készülnek. Mindennel együtt a hazai hozzá adott érték 85% felett van, viszont az olasz motort importálni kell.
A Volánbusz új autóbuszát fejlett fedélzeti diagnosztikai rendszerrel szerelték, mely lehetőséget biztosít a jármű teljesítményének és menetadatainak online nyomon követésére. Ennek köszönhetően az autóbusz képes együttműködni a különböző flottamenedzsment rendszerekkel, végeredményben pedig gazdaságos üzemeltetetés valósulhat meg, ha ésszerűen használják. A győri cég egyéb iránt jövőre bemutatja a 13 méteres, intercity forgalomra tervezett új Inovellt, mely ideális lesz iskolások szállítására, vagy különjárati viszonylatokra.
Német csúcstechnika
A Volán Buszpark Kft. 31 darabot vásárolt a Neoplan Tourliner P22-es modellből, mely még így, fehér színben is igazán feltűnő jelenség. A 13,9 méter hosszú autóbusz háromtengelyes, utolsó tengelye kormányozható, ami nagy mértékben segíti a jármű fordulását. Utasterébe két, széles lépcsőfokokkal szerelt ajtón szállhatnak fel az utasok. A teljesen sík, dobogómentes magas padlón mindkét oldalt dupla ülések vannak, a jármű elejétől egészen a végéig. A hátsó üléssorban pedig összesen öt ülés kapott helyet. A Tourliner utasterében – az utaskísérő ülését is ideértve – összesen 57 kényelmes ülés található. Ennyit a száraz adatokról, most nézzük, milyen benne létezni.
187 centiméteres magasságom egyes távolsági busztípusoknál problémát jelent, vagy mert szűkösen férek el, vagy azért, mert szimplán bevágom a fejem valami kiálló dologba. A Neoplan Tourlinernél, hála a jó égnek, ilyen problémák nincsenek, hiszen kétméteres belmagassággal rendelkezik. Ha akarom, akár mindkét karomat vízszintesen felemelve is kinyújthatom az ülések felett, úgy ahogy azt a Titanicban is csinálja a DiCaprió.
Az ülések között szintén nagy a helykínálat: tágas lábtér, illetve könnyen lehajtható lábtartó szolgálja a kényelmet. Valamennyi ülés dönthető, valamint karfával és biztonsági övvel is fel van szerelve, de akár helyes kis étkezőasztalkát is lehajthatnak az utasok az előttük lévő ülés háttámlájáról, az otthon csomagolt szalámis zsömlék és citromos menzás teák elfogyasztásához.
További pozitívum, hogy a digitális korszak fiainak-lányainak is meglehet minden örömük, hiszen üléspáronként egy-egy 220 V-os konnektor, valamint USB-csatlakozó is megtalálható. Ha már digitális korszak, természetesen nem szabad megfeledkezni a két darab LCD-monitorról sem. Egyikük elöl, az utasfolyosó felett, másikuk pedig a második ajtónál kapott helyet. Ezen filmeket vagy sorozatokat sajnos nem tudnak nézni az utasok, de a megállók megjelenítésére kiválóan alkalmasak. Mint megtudtuk, a jármű GPS-pozíciója alapján az autóbusz automatikusan tovább lépteti a megállókijelzést, amikor kell.
A Neoplan fedélzetén van még kávéfőző, műszerfalba épített hűtőszekrény (csak a sofőröknek), illetve WC is, melynek lámpája csak akkor kapcsol fel, ha a bennlévő ember magára zárja az ajtót. Sajnos belföldi viszonylatokon azonban nincs mód a WC használatára, aminek az az egyszerű oka, hogy a hazai infrastruktúra nincs felkészülve a WC-tartályok leeresztésére. Valóban így lenne? A távolsági buszosok itthon tényleg nem tudják hol leereszteni legálisan a WC-tartály tartalmát? Bár hazánkban kevés „négykezes” járat (kétsofőrös) van, azért a Zalaegerszeg – Szeged viszonylaton jól jöhet az első ajtónál található lehajtható ülés, hiszen itt az éppen pihenő sofőr kényelmesen tud utazni.
A jármű hajtásáról D2676 LOH típusú, Euro VI-os, 460 lóerős, hathengeres dízelmotor gondoskodik, melyhez 12 fokozatú, TipMatic automata sebességváltó csatlakozik. Az autóbuszban elektronikus menetstabilizáló, sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, vészfékasszisztens, valamint tempomat segíti a sofőrt a biztonságos munkavégzésben. A járművet továbbá úgy konfigurálták, hogy az 525 literes gázolajtartályból lehetőleg ne hörpintse fel olyan gyorsan az üzemanyagot. Ennek érdekében a domborzathoz alkalmazkodó, EfficientCruise sebességtartó automatikával látták el, mely amikor csak tudja, szabadon gurítja az autóbuszt. A hosszabb, 2,73-as hídáttétellel így jelentős üzemanyag-megtakarítás érhető el.
A Credobusok és Neoplanok forgalomba állításával remélhetőleg javulni fog az utasok komfortérzete a jövőben.