1993 nem tűnik olyan messzinek, mégis negyed század alatt rendkívül sokat fejlődött a járműgyártás. Ma már nem lehet úgy teherautóról beszélni, hogy ne kerülne szóba legalább 1-2 vezetéstámogató rendszer. Lássuk, miben hozott újat a 25 évvel ezelőtt bemutatott Volvo FH?
Ez volt első olyan haszonjármű, amely aerodinamikailag igazán hatékony volt, hiszen elődje, az F-széria ugyan praktikus és strapabíró volt, de meglehetősen szögletes formával rendelkezett. Ehhez képest az FH már sokkal áramvonalasabb lett, nem mellesleg egyetlen alkatrésze sem egyezett meg az elődökkel.
Mint a repülő
A 25 éve piacra dobott Volvo FH által felvonultatott újdonságok forradalminak számítottak. „Akkoriban volt egy kisebbfajta félelem a járműben lévő elektronikával szemben. Holott mai szemmel nézve a negyed századdal ezelőtti elektronika szinte semmi a jelenlegi fejlesztésekhez képest” – hívta fel a figyelmet Fáczán Gergely, a Volvo Hungaria Kft. kereskedelmi igazgatója. Az első generációs FH-nál megjelent az elektronikus motorvezérlés, melynek keretében a motor kapott egy számítógépet, amely számos kérdésről döntött.
Szintén fontos állomás volt a sebességtartó elektronika, a tempomat megjelenése, amely egészen addig képes volt tartani a sebességet, amíg a sofőr nem váltott fokozatot. Ez hatalmas változást jelentett a korábbi „kézi gázhoz” képest. Számos újdonság jelent meg a vezetői környezetben is. Ez volt az első olyan Volvo teherautó, amely már a sofőr köré épült, kiemelt szerepet kapott az ergonómia, ezért a kapcsolókat kartávolságon belül helyezték el. A jármű műszerfala a repülőgépekhez hasonló világítással bírt és fejlett futóművének köszönhetően jelentősen nőtt a menetkomfort a korábbiakhoz képest.
A kényelemhez hozzájárult az is, hogy a Volvo FH-nál szériává vált a magasított fülke, amelyet előtte csak felárért lehetett megrendelni. Mivel korábban kevesen választották ezt a magas vételár miatt, illetve az üzemeltetők sem tartották fontosnak, az új FH-t sokan a nagyobb fülkével azonosították, holott ez nem számított kiemelkedő előrelépésnek. Az új fülkénél viszont megjelent a belülről vagy kívülről elérhető hűtőszekrény, emellett szériafelszereltséggé vált a fényszórómosó, a ködlámpa, sőt megkapta a teherautó a fedélzeti diagnosztikai rendszert is. Ennek köszönhetően a jármű jelezni tudta az esetleges hibákat. Ez a személyautóknál csak 20 évvel később vált elérhetővé.
Érdekesség, hogy ezzel a modellel terjedt el a járművek körbespoilerezettsége is. Korábban csak tetőspoiler volt, azonban már alvázspoilert is lehetett hozzá rendelni. Ráadásul a Volvo FH-nál szériatartozékként jelent meg, a légrugózás és a blokkolásgátló is.
„Meg kell említeni a Volvo FH által behozott újdonságok között a nagymértékben állítható kormánymagasságot is. Ennek használatához rá kellett lépni egy pedálra, amely egy bowdenes szerkezettel lehetővé tette a kormányrúd megmozgatását” – hívta fel a figyelmet Fáczán Gergely. Hozzátette: ugyan előtte is volt kormányállítási lehetőség, de sokkal szűkebb, mindössze 4-5 centis tartományban. Ráadásul a működtetése is nehezebb volt. Az új fejlesztéssel viszont már 40 centis mozgástere lett a kormánynak, ráadásul tengelyirányban is lehetett állítani, nem csak a dőlésszögét.
Ugyancsak fontos újítás volt a 16 sebességes váltók helyett a tizenkét fokozatú sebességváltók megjelenése. A fokozatcsökkentést azért tudták megtenni, mert az új motorok nagyobb nyomatékot kínáltak az előzőeknél. Mindez megkönnyítette a járművezetők munkáját, hiszen kevesebbet kellett bajlódni a váltással. Az új motornak és az új sebességváltónak, valamint az új formának köszönhetően a Volvo FH jóval takarékosabb üzemet kínált az elődeihez képest.
Volvo-sikerek
Az idén 25 éves Volvo FH modell jubileuma mellett a Volvo Hungária Kft. az év piaci sikereinek ünneplésével zárja 2018-at. A Volvo FH az egyetlen teherautó, amelyet három ízben – 1994, 2000 és 2014 – tüntettek ki az Év Kamionja díjjal, és már több mint egymillió példányt értékesítettek belőle.
A Volvo Hungária Kft. az év első tíz hónapjában 19,3%-os piaci részesedést ért el a 16 tonna feletti kategóriájú teherautók eladásaiban, mintegy 936 darab járművel. A siker kulcsa nemcsak a Volvók minőségében és megbízhatóságában, hanem a szervizszolgálat felkészültségében és a kapcsolt szolgáltatásokban rejlik.
Volvo FH25 limitált széria
A svéd gyártó a Volvo FH25 limitált szériás változat piacra dobásával ünnepelte a sikeres típus jubileumát. A modellváltozat az 1993-ban bemutatott FH előtt tiszteleg, mely két exkluzív és számos hagyományos színben érhető el. Megjelenése a 90-es éveket idézi, a fülke alatt azonban minden jelenleg elérhető Volvo-újítás megtalálható.
Aki ezt választja, az önmagában magas komforttal rendelkező jármű mellett dönt. A jubileumi „csomag” természetesen még tovább fejleszthető az üzemeltető által. „Nyár elejétől rendelhető ez a limitált széria. Eddig négy Volvo FH25-öt adtunk át Magyarországon és nagyon sok ilyen jármű van rendelésben, melyek hamarosan érkeznek„ – jegyezte meg Fáczán Gergely. Hozzátette: volt olyan üzemeltető, aki nemrég kettőt vásárolt tőlünk és annyira el volt tőle ájulva, hogy mire hazaért, még hármat rendelt. Március végéig lehet ilyet vásárolni, ami azért fontos, mert a Volvo FH jubileuma így össze tud kapcsolódni a hazai importőr, a Volvo Hungaria Kft. 2019-ben aktuális, 20 éves fennállásával.
Mire képes most egy Volvo FH?
Amiben nagyon hasonlít a jelenlegi FH az 1993-as kiadásúhoz az az, hogy most is rengeteg olyan tulajdonsága van, amely egyetlen konkurensnek sem. Természetesen az FH is rendelkezik olyan extrákkal mint például a domborzatkövető tempomat, amire még talán a laikusok is felkapják a fejüket, de ezt már más haszonjárműgyártók is beépítik a járműveikbe. Van olyan, amit viszont csak a Volvo FH tud: ilyen például a dupakuplungos sebességváltó, amely a vonóerő megszakítása nélkül, úgy gyorsítja fel a járművet, hogy a sofőr alig érzékeli a váltásokat. „A személyautóknál a DSG-váltó állítható párba ezzel a fejlesztéssel. Ez a Volvónál három éve rendelhető, konkurenseinknek ilyen nincs, még csak hasonló se” – tette hozzá a szakember.
A dinamikus kormányzás (VDS) is szintén egyedülálló az új FH-ban. A VDS automatikusan kiegyenlíti az útfelület egyenetlenségeinek hatását azzal, hogy megszünteti a kormánykeréken tapasztalt visszahatásokat és vibrációkat. A fejlesztés kis sebességnél történő manőverezéskor, illetve tolatáskor hozzávetőlegesen 75 százalékkal csökkenti a kormánykerék ellenállását. Végeredményben a kormányzás a személyautókhoz hasonlóan könnyű, vagyis nem igényel nagyobb erőkifejtést a sofőr részéről.
A menetkomfort szempontjából az sem elhanyagolandó, milyen a fülke klimatizáltsága. A Volvo Trucks volt az első, mely bevezette az állóhelyzeti integrált klímarendszert. Ez olyan, mint egy házi központi fűtés, melynek működéséért egy termosztát felel. Ez dönt arról, hogy a klímát vagy a kályhát kell-e bekapcsolni az optimális hőmérséklet érdekében.
„A vezető környezetében újdonságnak mondható még az általunk másodlagos kijelzőnek hívott érintőképernyő. Ez inkább a fedélzeti, kényelmi dolgok megjelenítésére szolgál. Kezeli a médiarendszert, emellett wifi-kapcsolattal is rendelkezik, így online rádióállomások is hallgathatók rajta. Navigáció is elérhető hozzá, mely a Volvo Trucks és a TomTom együttműködésének gyümölcse. Ez nagyon jól kezeli a lezárásokat és az adott útvonalakon meglévő korlátozásokat” – emelte ki Fáczán Gergely.
Természetesen az FH-ban is benne vannak a kötelező vezetéstámogató rendszerek, úgymint a sávelhagyásra figyelmeztető asszisztens, illetve az automatikus vészfékasszisztens. Utóbbi a végsebességig is biztonságosan működik. Sőt a légrugókban lévő nyomásból érzékeli a terhelést, a szélvédő mögött található kamera segítségével pedig az útviszonyokat is igyekszik figyelembe venni vészfékezés esetén.
Fontos segítség a sofőröknek a holttérfigyelő rendszer, amely a jobb oldalra történő sávváltást könnyíti meg. Ha egy másik jármű feltűnik a teherautó holtterében, akkor hang- és fényjelzéssel figyelmezteti a sofőrt. Jól jöhet még a sofőr-éberségfigyelő is, amely a kormánymozdulatok alapján dönti el, hogy szükség van-e közbeavatkozásra, vagy sem. Ez végső esetben akár 40 százalékkal is visszaveheti a jármű teljesítményét, melyet csak 45 percnyi pihenés után ad vissza.
Távirányítással beparkol
Népszerű kérdés napjainkban az önvezetés, amely fokozatosan jelenik meg a teherautóknál is. Idén az FH felszereltsége két, ezzel kapcsolatos funkcióval egészült ki. Az egyik egy sávtartási funkció, amely visszakormányozza a járművet a saját sávjába a dinamikus kormányzás segítségével akkor, ha a sofőr irányjelző nélkül lépné át a felezővonalat. „Ez természetesen nem arra van kitalálva, hogy sofőr nélkül haladjon a jármű, de a jól látható útburkolati jeleknél nagyon jól benntartja a teherautót a sávban, nagymértékben növelve ezzel a biztonságot.” – jegyezte meg a Volvo Hungaria Kft. kereskedelmi igazgatója.
Volvo automatizált vezetés működés közben:
Egy másik dolog, ami szintén egyedülálló, hogy már opcióban rendelhető a Volvótól a távkapcsolóról történő kamionvezérlés. Ezt elsősorban az építőipari járművekhez ajánlják, de bármelyik modellhez igényelhető. „Ennek működését úgy kell elképzelni, hogy kiszállunk a járműből, majd egy távkapcsoló segítségével, maximum 20 kilométer/órás sebességgel, előre-hátra, illetve jobbra-balra lehet irányítani a járművet” – hívta fel a figyelmet Fáczán Gergely. Ez jól jöhet például akkor, ha egy építkezésen szűk helyre kell betolatni, de nincs, aki segítsen a navigálásban.
A Volvo Trucks dolgozik az FH modell továbbfejlesztésén, hogy biztonságosabb és gazdaságosabb legyen. 2019 márciusában új generációs motor váltja a jelenlegit, amely a gyártó állítása szerint takarékosabb lesz a mostaninál. Úgy tudni, hogy változik a motorvezérlés, a kipufogógáz regenerációját egy hatékonyabb megoldás végzi majd.