A németek úgy döntöttek, megkönnyítik az Európai Unión kívülről érkező sofőrök munkavállalását, hogy csökkentsék az ágazatban uralkodó sofőrhiányt. A 2020-tól életbe lépő rendelkezés lehetővé fogja tenni a nem EU-s állampolgársággal rendelkező hivatásos sofőrök számára, hogy munkakeresés céljából maximum 6 hónapig Németországban tartózkodhassanak.

Nem valószínű azonban, hogy az elhelyezkedés sok időbe telne számukra, mivel Európa egyik legnagyobb gazdaságából jelenleg legalább 50 ezer teherautó vezető hiányzik (csak összehasonlításképp: az Egyesült Királyságban több mint 52 ezer). A helyzetet súlyosbítja,  hogy Németországban évente 30 ezer kamionsofőr hagyja el a pályát, miközben csak kétezren szereznek teherautó jogosítványt egy évben. Ráadásul 15 éven belül az ebben a pozícióban dolgozók kétharmada nyugdíjba vonul.

Németország kivetette a hálóját az ukrán teherautósofőrökre 1

Az EU-n kívülről érkező munkavállalókkal kapcsolatban azonban határozott elvárás, hogy legalább úgy tudjanak németül, amilyen szinten azt a jövendőbeli munkaadójuk megköveteli. A 25 éven aluli munkavállalóknak ugyanakkor nem szükséges rendelkezniük a szükséges jogosítványokkal akkor, ha legalább középfokú (B2) német nyelvtudás birtokában vannak. Így akár Németországban is megszerezhetik a munkavállaláshoz szükséges papírokat, hiszen tanfolyamokon és tréningeken vehetnek részt.

Az új szabályozást a szakmai szervezetek és a német munkavállalók is üdvözlik, mert ezzel jelentősen enyhíthető az ágazatot érintő sofőrhiány. A lépés azonban negatív hatással lehet a lengyel munkaerő piacra, hiszen Lengyelországban csak tavaly 25 ezer EU-n kívüli ukrán teherautó jogosítványt honosítottak, idén pedig ez a szám elérheti a 80 ezret. Egy friss felmérés szerint a Lengyelországban munkát vállaló ukrán kamionvezetők 59 százaléka Németországba költözne, az új szabályozás életbelépését követően.

Ennek nagyon egyszerű magyarázata van. Németországban egy teherautó sofőr bruttó 1750 -2500 eurót, vagyis átszámítva 560-810 ezer forint közötti fizetést kaphat. A lengyel sofőrök ennél jóval kevesebbet, átlagosan bruttó 1300 eurót, vagyis 420 ezer forintot kereshetnek meg. Nem kérdés, hogy Németország így effektíve ukrán sofőrökkel töltheti fel a betöltetlen álláshelyeket.