A Yinglong 51 százalékos részesedést vásárolt a belgrádi Ikarbusban, adta hírül a Serbianmonitor.com. A kínai gyártó elsődleges célja a termékkínálat elektromos gyártmányokkal történő kiegészítése. A portál szerint a buszgyártóban a második legnagyobb tulajdonos a szerb kormányzat marad a maga 26 százalékos részesedésével, a maradék pedig kisebb részvényesek kezében marad.

Az Ikarbus nem működött nyereségesen 2018 közepe óta. Voltak megrendeléseink, de nem elég. Jelenleg hét autóbuszon dolgozunk egy magyarországi megrendelő számára, illetve készül még két busz helyi üzemeltetőknek. Emellett a belgrádi közlekedésben használt autóbuszok karbantartásával is foglalkozunk” – jegyezte meg Aleksandar Vićentić, az Ikarusbus ügyvezető igazgatója.

Ikarbus

A szerb Ikarbust eredetileg 1923-ban alapították (akkor még Ikarus néven), repülőgépek gyártására, csak később, 1954-ben kezdett el buszokat gyártani. Emiatt névvitába keveredett a magyar gyártóval, végül azonban alulmaradt. Ennek ellenére a szerb és a magyar Ikarus története időről időre találkozott a szocializmus alatt. Sőt, a szerbek a rendszerváltás után még Ikarus-licencet is vásároltak. Az Ikarbus történetéről az alábbi linken olvashat részletesen.

Az új tulajdonos a világ egyik legnagyobb elektromosjármű-akkumulátorgyártójának számít, de elektromos buszgyártó részlege is jelentős, hiszen számtalan felhasználási területre kínálnak buszokat. A tervek szerint a Yinglong megőrzi az Ikarbus jelenlegi típuskínálatát, de elsősorban tisztán elektromos hajtású buszokkal szeretnének terjeszkedni elsőként Közép-Kelet-Európában, később pedig a kontinens valamennyi piacán. A kínai gyártó emellett akkumulátorgyár felépítését is tervezi Szerbiában.

A tranzakció ez év közepére zárulhat le. A cég első embere ugyanakkor közölte, hogy 140 alkalmazottat 200 eurós végkielégítéssel elbocsátottak és 120 fő maradt a cég alkalmazásában. 1954 óta az Ikarbus összesen 20 ezer buszt gyártott.  A cég lehetséges eladásáról már 2017-ben felröppentek hírek, akkor a kínai mellett lengyel érdeklődőkről is beszélt az Ikarbus első embere.

Fotó: Srđan Popović