A napokban elkészült a BYD ötvenezredik elektromos autóbusza. A jubileumi darab K9UB típusú busz volt, mely a cégcsoport egyik  kínai gyárában gördült le a szerelőszalagról. A 12 méter hosszú, 80 utas szállítására alkalmas autóbusz a dél-spanyolországi Badajoz városában fog forgalomba állni.  A modellt a második tengelybe épített két elektromos kerékmotor hajtja, amelyek teljesítménye egyenként lehet 90, vagy akár 150 kW is. A jármű 324 kWh összteljesítményű lítiumion-foszfát akkumulátorcsomagja két, 40 kW-os teljesítményű AC-töltővel négy óra alatt teljesen feltölthető, egy feltöltéssel pedig 250-300 kilométert tud megtenni normál városi körülmények között.

A Nokia beszállítója volt, ma már túl van az ötvenezredik villanybuszon 1

Az ötvenezredik BYD elektromos busz.

Mobiltól a buszig

A BYD 1995-ben alakult meg körülbelül 20 dolgozóval, két évvel később megkezdték a lítiumionos akkumulátorok gyártását. Az ezredfordulón először a Motorolának, majd 2002-től a Nokiának szállítottak akkumulátorokat.  2010-ben legördült a szerelőszalagról az első K9-es elektromos autóbusz Csangcsában. Egy évvel később befutott a nagy üzlet, Sencsen 200 darab elektromos autóbuszt vásárolt a BYD-tól. Ezt követően 2015-ig lassan, de fokozatosan kúszott fel az éves termelés, az évtized közepére pedig legyártották a tízezredik elektromos autóbuszt. 2015 nem csak ebből a szempontból volt mérföldkő a cég életében: a BYD londoni képviseletén Vilmos herceg és Kate Middleton jelenlétében avatták fel a világ első elektromos hajtású emeletes buszát.

A Nokia beszállítója volt, ma már túl van az ötvenezredik villanybuszon 2

A BYD K9UB műszerfala. Fotó: Aranyi Péter

A globális piac szempontjából a BYD tekinthető a legerősebb kínai elektromosbusz-gyártónak, amely harmincnál is több buszgyártó üzemmel rendelkezik. Igaz, ezek túlnyomó része Kínában található, de működtet összeszerelő üzemeket az USA-ban, Franciaországban és Magyarországon (Komárom) is. A BYD jelenleg világszerte több mint 220 ezer embernek ad munkát. A kínai elektromosbusz-piac ennek ellenére már nem könnyű falat, hiszen sok gyártó van jelen a szegmensben.

Cél az egymillió

Európából nézve félelmetes számok röpködnek Kínában, még akkor is, ha 2017-ben némi megtorpanás látszott a piacon. Két évvel ezelőtt ugyanis közel 90 ezer elektromos buszt gyártottak le az ázsiai országban, ami 23 százalékkal marad el a 2016-os szinthez képest. 2017-ben a dobogót a Yutong szerezte meg 24 857 darab elektromos autóbusszal, utána következett a BYD 12 777 darabbal, a  Zhongtong pedig  8167 példányt értékesített.

A kínai elektromosbusz-iparban olyan potenciális szereplők versengenek az üzemeltetők kegyeiért, mint az Ankai, a Higer, a Yinglong, a Yuton és a Zhongtong Bus. A kínai kormányzat stratégiai fontosságúnak tekinti az alternatív hajtáslánccal készülő buszokat, ezért várhatóan az évtized végére az elektromos buszok száma elérheti a háromszázezret Kínában. Ez a 2017-es szint triplázásának felelne meg.

A Nokia beszállítója volt, ma már túl van az ötvenezredik villanybuszon 3

K9UB eBus utastere. Fotó: Aranyi Péter

Európa a boom előtt

Ezzel szemben Európában 2017-ben mindössze 1031 elektromos buszt adtak el a Transport & Environment tanulmánya szerint. A legtöbbet Németországban, Hollandiában, Lengyelországban, Egyesült Királyságban és Franciaországban. Az eladott buszok túlnyomó része három gyártónak, a BYD-nek (600 db), a VDL-nek (500 db) és a Solarisnak (330 db) köszönhető. Elemzők ugyanakkor az európai villanybuszpiac duplázódását prognosztizálták a tavalyi évre. Ha ez meg is történik, egy dologban biztosak lehetünk, nem hazánk az éllovas ezen a téren. Idehaza mindössze 1, azaz egy darab 12 méteres elektromos városi buszt helyeztek forgalomba Salgótarjánban.

A Nokia beszállítója volt, ma már túl van az ötvenezredik villanybuszon 4

Emeletes BYD busz, természetesen elektromos hajtáslánccal. Fotó: BYD

A brüsszeli szervezet ugyanakkor arra is rávilágít, hogy kontinens elektromosbusz-piaca éppen most áll robbanásszerű fejlődés előtt. Több nagy gyártó, köztük a Mercedes-Benz, az Iveco és a Volvo az elmúlt években jutottak el a termékfejlesztésben a sorozatgyártásra alkalmas modellekig. A Transport & Environment szerint csak Párizs, illetve Lengyelország 2020-ig 1000-1000 elektromos buszt tervez forgalomba állítani, melynek köszönhetően az új akkumulátortechnológiás autóbuszok ára lecsökkenhet 400 ezer euró/darabra.

Jelen pillanatban kérdéses, hogy fogják bírni az európai multik a versenyt a kínaiakkal, mert már most nagy a lépéselőnyük az ázsiaiaknak. A BYD mint a világ egyik legnagyobb elektromosautó-, busz-, teherautó- és akkumulátorgyártója két európai üzem felfuttatásán dolgozik. A Yinglong ugyanakkor nemrég vett magának szerb buszgyárat, a Nanjing Golden Dragon pedig már keresi a helyszínt a kontinensen felépítendő új üzemének. A lehetséges helyszínek között Ukrajna is felmerült, de könnyen elképzelhető, hogy végül uniós tagállamban horgonyoznak le.