Néhány hónappal ezelőtt sajátos találmánnyal, az akkumulátorait utánfutón húzó trolival hívta fel magára a figyelmet egy orosz cég. A moszkvai PC Transport Systems ezúttal még nagyobb fába vágta a fejszéjét és közös projektbe fogott a mesterséges intelligenciát kutató és fejlesztő, szintén orosz Cognitive Technologiesszal. A cél egy olyan sorozatgyártása alkalmas villamos kifejlesztése, amely önállóan, emberi beavatkozás nélkül tud közlekedni.
Az ötlet nem példa nélküli, hiszen tavaly a németországi Potsdamban már próbafutásokat végeztek egy önvezető Siemens villamossal. A szerelvény képes volt önálló döntéseket hozni a forgalmi szituációknak megfelelően. Az orosz gyártó Vityaz típusú villamosát legalább tíz külső kamerával és szenzorral szerelték fel. Ennek köszönhetően a szerelvény bonyolultabb időjárási körülmények között (köd, erős ellenfény, hó és eső) is képes megfelelően észlelni a gyalogosokat, vagy járműveket.
A nagy pontosságú GPS-nek köszönhetően pedig a villamos valós időben tudja meghatározni pozícióját a pályán, így az optimális sebesség megválasztása sem jelent számára problémát a következő megállóig. Az önvezető villamos más járművek mellett képes értelmezni a jelzőlámpákat, valamint a villamos- és buszmegállótáblákat is. A projektet vezető csapat szerint pedig nemcsak zárt pályán, hanem akár az autókkal közösen használt villamospályákon is tud majd közlekedni, megfelelő követési távolság betartásával.
A vezető nélküli villamost két hónapon keresztül forgalomtól elzárt létesítményben fogják tesztelni, egyelőre még emberi felügyelettel. Ha a próbafutások sikeresen lezajlanak, akkor azt követően a moszkvai villamossíneken is feltűnhet majd. A fejlesztő csapat távlati céljai között szerepel, hogy a vezetőfülkét teljesen elhagyják, bővítve ezzel az utasbefogadó képességet. A tervek szerint az önvezető villamos sorozatgyártásra alkalmas darabja 2021-2022-re készülne el és nemcsak Oroszországban, hanem Németországban és Kínában is találkozhatnának vele az utasok.