A még hivatalos jóváhagyásra váró egyezségről az Európai Bizottság számolt be, hangsúlyozva, hogy ez fontos lépés a közlekedési szektor modernizálása felé, amely elengedhetetlen a klímasemlegesség jövőbeli eléréséhez.

A hétfő éjszaka tető alá hozott megállapodás megfelel a brüsszeli testület eredeti javaslatában szereplő számoknak, azaz 2025-re 15 százalékkal, 2030-ra pedig 30 százalékkal kell majd mérsékelni az új teherautók és buszok által kibocsátható szén-dioxid mennyiségét a 2019-re előirányzott értékhez képest.

Az intézményközi tárgyalásokon az Európai Parlament 35 százalékot próbált elérni, az uniós tagországok kormányait tömörítő tanács azonban ebbe nem ment bele.

Bas Eickhout, az EP zöldpárti jelentőstevője ugyan üdvözölte az egyezséget, szégyenletesnek nevezte, hogy „különösen Németország és néhány közép-európai tagállam blokkolta az ambiciózusabb célokat, mivel egyes kormányok még mindig az iparuk érdekeit helyezik az emberek érdekei elé.”

Az elfogadott értékek magasabbak annál, mint amit például Berlin szeretett volna. Számos környezetvédelmi szervezet azonban ezeket sem tartja elegendőnek.

A célszámok a különböző vállalatok által legyártott járművek átlagára vonatkoznak, így továbbra is lesznek magasabb kibocsátású modellek, ugyanakkor ezeket zéró- vagy alacsony kibocsátásúakkal kell majd ellensúlyozni.

A tervezet célja a közúti közlekedésből származó károsanyag-kibocsátás mérséklése azon vállalások keretében, amelyek alapján az EU-nak a következő évtized végéig összességében 40 százalékkal kellene csökkentenie az üvegházhatású gázok kibocsátását az 1990-es szinthez képest.

Az előzetes megállapodást még hivatalosan is meg kell erősíteniük az uniós társjogalkotó szerveknek, ez várhatóan a következő néhány hónapban megtörténik.