Az IRU a saját tagszervezeteinek bevonásával elsősorban a  fuvarozók, speditőrök és menedzserek véleményét kérte ki 2018 októbere és 2019 januárja között. A felmérés rávilágított, hogy az európai közúti áruszállításban a munkaerőhiány jelenleg 21 százalékos, de 2019 végére 40 százalékosra nőhet.

A helyzet az  Egyesült Királyságban a legrosszabb, ahol a sofőrhiány már 50 százalékos – világít rá a felmérés, de nem valószínű, hogy a Brexit miatt jelentős változás lenne ezen a téren a közeljövőben. Németországban a kamionsofőrök átlagéletkora 47, ez azt jelenti, hogy 2027-re legalább 40 százalékuk nyugdíjba fog vonulni, amelynek következtében 185 ezer álláshely maradhat betöltetlenül. Az európai kamionvezetők átlagéletkora jelenleg 44 év, ami szintén magasnak tekinthető.

Nem szabad azt gondolnunk, hogy az automatizáltsággal jobb lesz a helyzet. Még hosszú út vezet odáig, hogy a közúti áruszállítás teljes mértékben automatizált legyen. Már a részleges automatizáció is magasan képzett munkaerőt fog igényelni” – hívta fel a figyelmet Matthias Maedge, az IRU fődelegáltja.

Egyre nagyobb a sofőrhiány Európában 1

Szeretnék vonzóbbá tenni a szakmát a fiatalok és a nők számára.

Az IRU felmérésében a sofőrök véleményére is kíváncsiak voltak. A kutatásban részt vevő kamionvezetők 79 százaléka nyilatkozott úgy, hogy nagyon nehéz ezt az iparágat a hölgyek számára vonzóvá tenni. Jelen pillanatban az európai teherautó-sofőrök közül mindössze két százalékot tesz ki a nők aránya. A kamionsofőrök 70 százaléka szerint pedig kihívást jelent a fiatalabb generációt rávenni arra, hogy ebben a szektorban dolgozzanak. A válaszadók többsége szerint mindezért a hivatásról alkotott előítéletek, a rossz munkakörülmények, valamint a családtól külön töltött napok száma tehető felelőssé.

Érdekes módon a megkérdezett kamionvezetőknek csak kisebb része, mindössze 20 százaléka nyilatkozott úgy, hogy nem elégedett a munkakörülményeivel. Az IRU szerint sürgős lépésekre van szükség, mert  a munkaerőhiány nagyobb terhet róhat a fuvarozókra és a megrendelőkre egyaránt. A szervezet arra is felhívta a figyelmet, hogy nemcsak a szakma hírnevének javítására, hanem az infrastruktúra, így például a pihenőhelyek fejlesztésére is szükség van.

Az IRU „Women in Transport Network”  néven munkacsoportot hozott létre annak érdekben, hogy növeljék a női sofőrök számát.