A magyar gyárral is rendelkező Allison leginkább a közepes és nehéz teherbírású haszonjárművekhez fejlesztett automata váltóiról lehet ismerős.  Ha van valaki, aki aggódva figyelhette az elektromobilitással kapcsolatos trendeket, akkor az éppen ez a cég lehetett. Most úgy döntöttek előre menekülnek: bemutatták kompakt elektromos buszok számára fejlesztett hajtásláncukat.

Az új, ABE névre keresztelt hajtás elektromos hajtott tengelyből (e-tengely), elektromotorból, egy- vagy többsebességes váltóműből, olajhűtőből, szivattyúból és vezérlőelektronikából áll. A hajtáslánc 100 százalékban hasznosítja a rekuperáció, vagyis a fékezési energia visszanyerésből fakadó nyomatékot,  illetve nemcsak szokványos városi forgalomban, hanem emelkedőkön is megfelelő nyomatékot biztosít.

Nyitás az elektromobilitásra

Az Allison Transmission múlt hónapban bejelentette, hogy felvásárolta a Vantage Power vállalatot, valamint az Axle Tech elektromos járműrendszerekkel foglalkozó részlegét. Mindkét felvásárlás azt a célt szolgálja, hogy az Allison kiépíthesse a cégcsoport elektromobilitással foglalkozó lábát.

A Vantage Power londoni székhelyű vállalat, mely a közepes és nagy teherbírású járművek gyártói, illetve azok beszállítói részére fejleszt elektromos hajtásokat, és a hozzájuk kapcsolódó járműtechnikai elemeket. Az Axle Tech pedig egy olyan piacvezető vállalat, mely tengelyeket és integrált elektromos tengelymegoldásokat tervez és gyárt közúti és terepes nehézgépjárművekhez.

Az ABE-szériában található e-tengely egyike a világ legerősebb, legkompaktabb, teljesen integrált elektromos tengelyeinek. A főegység 13 tonnás tengelyterhelésig használható, és az Allison szerint több erőt és nyomatékot közvetít, mint bármely más e-hajtási rendszer ebben a kategóriában. A duális motorral a tengely folyamatos erőátvitele 400 kilowatt (536 LE) a csúcsteljesítménye 550 kW, vagyis 740 LE.  Az elektromotornál alkalmazott új hűtés lehetővé teszi, hogy a jármű hosszabb időn keresztül futhasson a csúcsteljesítmény közelében.

Ilyen hajtással készülhetnek a jövő buszai 1

Az Allison úgy számol, hogy az új kompakt hajtáslánc vonzó lehet a buszgyártók számára. Az ABE széria ugyanis belefér a jelenleg gyártott autóbuszok alvázkeretébe és felfüggesztéseibe, ezáltal több hely marad az akkumulátoroknak és más fontos elektromos komponenseknek. A hajtásláncot 700 milliméteres utasfolyosóra konfigurálták, de létezik 1000 milliméteres változat is. Ennek köszönhetően számos elektromos buszban, így például háromajtós szóló, csuklós, emeletes autóbuszokban is használható.

Az Allison új ABE-szériája az Alexandra Dennis Enviro500 típusú háromtengelyes autóbuszokban fog debütálni, amelyek az észak-amerikai Foothill Transitnál állnak forgalomba.