Az öt kilométeres kísérleti szakasz (eHighway) Hessen tartományban, az A5-ös autópályán, Frankfurt és Darmstadt között épült ki, ahol naponta 130 ezer jármű halad át, 10 százalékban teherautók. Az áramszedővel rendelkező hibrid teherautók a jobboldali sávban, mindkét irányban tölthetik akkumulátoraikat.

A kísérleti projektben öt szállítmányozási cég vesz részt, az áramszedős kamionokat a Scania fejlesztette ki. A szövetségi környezetvédelmi minisztérium 14,5 millió eurót fordított a vezeték és a szükséges oszlopok kiépítésére, és további 15 millió eurót szán adatgyűjtésre és -elemzésre, amely a fő célja a 2022-ig tartó projektnek.

A villamosított autópályát nem szánják a vasút vetélytársának, még kedvező tapasztalatok esetében sem építenének felsővezetéket az összes német autópálya fölé, a minisztérium szerint legfeljebb 1000 kilométernyi szakasz jöhet szóba. A felsővezeték kiépítése kilométerenként egymillió euróba kerül, vagyis a teljes szakasz villamosításának költsége egymilliárd euró lenne.

Mivel minden kísérleti jelleggel történik, a felsővezetékről leszedett elektromos áram árát egyelőre az állam állja, ezért nincs kidolgozott módszer a számlázásra. Egyelőre kérdéses az is, miként kárpótolhatják a fuvarozókat a hagyományos kamionok árának 150-175 százalékba kerülő hibrid teherautók beszerzésének többletköltségéért.

A kamionok egy feltöltött akkumulátorral egyelőre legfeljebb 10 kilométert tudnak megtenni, a cél a 60 kilométeres hatótávolság elérése.

Világviszonylatban nem ez az első villamosított autópálya, az Egyesült Államokban és Svédországban már működnek kísérleti szakaszok, és terveznek eHighway-t Észak-Olaszországban is.

Németországban a továbbiakban Schleswig-Holsteinben az A1 autópályán, Baden-Württembergben pedig lakott településeken tervezik kipróbálni, működőképes-e a környezetkímélő közlekedési forma.