– Vihetek a trágyából, szomszéd? – kérdezte a minap egy falumbéli gazda. Kérdeztek már ilyet máskor is, ezért óvatosan visszakérdeztem: mennyi kellene? Legutóbb ugyanis egy diszperzites vödörrel jelent meg, akinek mondtam, hogy persze, viheti akár az egészet is. Tudniillik van két lovunk otthon (Dió és Tüzes). Összesen nyomnak vagy egy tonnát, évente pedig előállítanak úgy húsz tonna, mit szépítsem: lószart, ami a karámjuk végében gyűlik, amíg el nem viszi valaki, akinek kell. Pénzt nem szoktunk kérni érte, sőt: még mi örülünk, ha a rakodást-szállítást elintézi, aki kér az anyagból. Mint kiderült, most (végre) komolyabb mennyiségről volna szó, néhány traktorpótkocsival elférne a szomszéd kertjében. Meg is egyeztünk: én kinyitom a kaput, ő pedig hív traktort, pótkocsit és rakodógépet. Ez volna az a bizonyos rakodógép:
És ilyen, amikor dolgozik:
A gép gazdája egyebek mellett (a mi kis hobbinknál sokkal komolyabban) lótartással is foglalkozik és komplett méneséhez keresett olyan gépet, ami minden, a paciknál felmerülő munkát el tud végezni. Földmunkák, talajmunkák, kaszálás, bálázás, bálarakodás – és persze a trágya kezelése. Az Avant számára mindez nem probléma. A meglepően fiatal, mindössze 25 éve alapított finn vállalat pont azzal a céllal jött létre, hogy olyan kompakt munkagépet alkosson, amely valami egészen durván kiterjeszti az „univerzális” szó értelmét. Termékvonaluk alapgépei teljesítményben, méretben messze elmaradnak azoktól a traktoroktól, nehézipari rakodógépektől, amelyeket a hétköznapokban látunk a földeken, a bányákban, viszont ügyességben, alkalmazkodóképességben hihetetlenül széles spektrumot képesek lefedni egy-egy alapgéppel.
A legkisebb Avant a targonca méretű, 20 lóerős 200-as, a legnagyobb a már-már belépő méretű nehézipari komoly munkagépnek is beillő 700-as. A 600-as széria tehát a modellsorozat felső közepéről való. A képeken szereplő 635-ös motorja a Kubota négyhengeres, 37,5 lóerős dízele. (A japán Kubota targoncamotorjairól és a mopedautókba épített dízeljeiről híres: legendásan tartós és igénytelen motorokat készítenek.) Törzscsuklós kormányzású, hidromotoros hajtású gép, alapfelszereltségben jár hozzá a teleszkópos gém, amivel tömzsi megjelenését meghazudtoló nyúlánkságot igénylő melókat is el tud végezni. A 635-ös modell akár egy tonnát is fel tud emelni és biztonságosan, borulásveszélytől mentesen le tud billenteni 2,8 méteres magasságban! Ha egy kicsit több kerülne a kanálba vagy a kezelő túl lendületesen érkezne a lerakodási pontra, az elemelkedni készülő hátsó kerekeket érzékelve a gép vészjelzést ad, így a terhet leengedve vagy a gémet behúzva megelőzhető az orra bukás. A falumbéli vállalkozó gépén bukókeret és tető van, de a 600-as széria már felszerelhető zárt kabinnal is.
Egy autós magazinban adja magát a legfontosabb kérdés bármilyen kerekes dologgal kapcsolatban: mennyivel megy? Hát, nem sokkal. Az Avant 635-ös végsebessége mindössze 14 km/h. De ez nem is baj, mert a kis munkagép egyik legnagyobb előnye a nagyokhoz képest hihetetlenül kis tömege: ez a zöld rakodógép csupán másfél tonna (1530 kg). Így akár egy személyautóval is vontatható tréleren vagy egy 3,5 tonnás kisteher platóján is szállítható, saját erejéből mozognia csak a munkaterületen szükséges. És milyen ügyesen mozog ott!
Fontosabb műszaki adatok:
H/sz/m | 2550 mm / 1290 mm/ 2035 mm |
Standard kerékméret | 26×12.00-12″ |
Magasság | 2035 mm |
Motor | 1498 cm3, 4 h., vízhűtés |
Fordulási sugár belső/külső | 900/2190 mm |
Hajtásmód | hidrosztatikus |
Vonóerő | 1200 kp |
Max. haladási sebesség | 14 km/h |
Üa. tartály, hidraulikafolyadék | 30 l / 38 l |
Max. hidraulikus nyomás | 200 bar |
Üzemanyag-fogyasztás | kb. 2,5-3,5 l/h |
Max. emelőmagasság (csuklópont) | 2835 mm |
Billenőterhelés | 1000 kg |
Max. felszakító erő / 50cm | 1250 kg |
Az oly népszerű, mindenütt látható csúszókerék-kormányzású rakodógéphez képest (magyarul „bobket”, ahogy ugye a terepjáró is „dzsip”) ez a darázsderekú gép sokkal mozgékonyabb, alig rongálja maga alatt a talajt és sokkal precízebben pozicionálható. Legutóbb nálunk egy Bobcat (tényleg, szóval a márkája is ez volt) rakta fel a trágyát tavaly – az ásta ki a fenti videón látható gödröt, ahogy a kerekeivel gyúrta-dagasztotta az altalajt. Az Avant szinte siklott a felszínen, még a fű is vígan zöldellt tovább alig látható keréknyomaiban a munka után.
Az irányítás és a munkavégzés nem is lehetne egyszerűbb. Van egy előre-pedál és egy hátra-pedál, a kormánnyal kormányzunk, a kombinált joystickkal pedig a munkaeszközt vezéreljük. A rakodást a kanalat emelés-süllyesztés közben síkban tartó automatika segíti, így minimális a potyogás vagy a véletlen leejtés veszélye. A műszeregységet nem kombinálták túl, de az elegáns körműszereken minden látszik, ami fontos:
A gép üzemóránként a tapasztalatok szerint úgy három liter gázolajat fogyaszt munka közben. Karbantartásigénye minimális, csak az olajszintet kell nézegetni és hetente a zsírzásokat elvégezni. Az olajcsere-periódus, pontosabban szervizperiódus 400 üzemóra vagy egy év. Na és az ára?
Az bizony elég húzós. Kisebb gazdaságok gépesítéséhez a hazai mindentvivőt, egy még elcsettegő MTZ 50-es traktort úgy 5-600 ezer forintért lehet megvenni. Egy használt, ütött-kopott, de még nem teljesen leharcolt kis rakodógép vagy homlokrakodós japán kistraktor olyan 3 millió forintról indul. Egy új Avant 635, munkaeszközök nélkül viszont nettó kilencmillió, áfástól 11,3 millió forint, egy alapkivitelű 320-as BMW ára.
És ha megvan az alapgép és a munkaeszközök beszerzésére kerül a sor, végképp elszaladhat a költségvetés. 300 euró az alap rakodókanál, 1820 euró (590 ezer forint) a videón látható „megfogóvillás bontókanál”, 2240 euró (725 ezer forint) egy oldalmozgatásra is képes raklapvilla, és így tovább. Itt egy lista arról, hogy mi minden rendelhető a masinához. Remek móka végigscrollozni a sort, egészen extrém adaptereket is lehet benne találni. Vannak triviális dolgok, mint a mindenféle méretű kanalak vagy az árokásó szerelő, a talajfúró vagy a bontókalapács (meg az udvarseprű, a Big Bag-tartó szállítóhorog, a személyemelő kosár, ami megfelelő extra adapterrel négyméteres szerelési magasságba repíti a dolgozót), de arra sosem gondoltam volna, hogy ilyen elegánsan üríthető betonkeverőt is lehet varázsolni egy rakodógépből:
Egy új 3-as BMW ára tehát a gép, meg még egy másikét rá lehetne költeni a sok eszközre, ami kellhet a ház körüli hobbimunkákhoz. Ha belegondolok, van az az életszínvonal, ahol ez tulajdonképpen nem is olyan sok. Egy biztos: a lottóötös-garázsomba innentől kell még két parkolóhelynyi terület (egy a gépnek, egy az eszközeinek), mert hogy kerül bele egy ilyen zöld kis finn mindentudó is, ha eltalálom a számokat, az tuti!