Magyar gyártók
Kezdjük a sort azokkal, akiknek az újdonságait már ismerhetjük. Az ITK-csoport a városi/elővárosi Reform 500LE és helyközi/intercity felhasználásra tervezett Reform 501Le prototípusokat hozta el a kiállításra. Előbbit bő egy éve, utóbbit pedig tavaly mutatták be és azóta az ITK 50 darab Mercedes-Benz Conectót is végszerelt. A Kravtexről is hallhattunk nemrég, a cégcsoport ugyanis pár nappal a rendezvény előtt jelentette be, hogy elkészítették a szegmens legmodernebb magyar távolsági buszát, a Credo Inovell 13-at. A számos vezetésbiztonsági asszisztenssel szerelt járműről ezen a linken olvashat részletesen. A Kravtex az újdonság mellett a tavaly a rendőrség számára szállított Credo Optinellek egyikét, valamint egy Econellt is kiállított.
A Széles Gábor-féle Ikarus a kínai CRCC IC1211U típusú elektromos autóbuszával és egy új Currus Aries 2-vel érkezett, ami az első nem katonai változat a Magyar Honvédségnek gyártott buszok után. A fehér, Volvo-alvázra épített autóbusz a Büntetés-végrehajtás Országos Parancsokságának készült. Az intézmény összesen 7 személyszállítós, valamint 11 darab többfunkciós rabszállító Curris Aries 2-őt rendelt, további 2, illetve 5 darab autóbusz pedig opcionálisan szerepel a szerződésben, vagyis ezt a mennyiséget később kedvezményes áron vásárolhatja meg a BVOP.
Külföldi gyártók
A BYD talán az előző bekezdésbe is befért volna, hiszen Komáromban is gyártanak elektromos buszokat, de a cégcsoport egyértelműen kínai háttérrel rendelkezik és egyelőre a buszfejlesztés jelentős része is Kínában történik. A BYD 8,75 méter hosszú midibusszal (K7U), valamint 12 méteres busszal képviseltette magát a Busexpón. Előbbi egy feltöltéssel akár 200 kilométert is el tud menni, utóbbi pedig akár 250 kilométert is megtehet. A kínai cég egyre nagyobb sikereket ér el az elektromobilitás terén, immáron túl vannak az ötvenezredik legyártott buszon. Remélhetőleg a komáromi gyár is szép jövő előtt áll.
Nem csak a kínaiak hoztak el elektromos buszokat Zsámbékra, ugyanis sor került az akkumulátor-technológiás Citaro premierjére is. A Mercedes-Benz szóló buszát tavaly mutatták be a hannoveri IAA haszonjármű-kiállítás előtt, sorozatgyártása pedig 2018 év végén indult el. Eddig már több német nagyváros, köztük Hamburg és Berlin is vásárolt belőle, Spanyolországban pedig az Év Városi buszának választották. A Zsámbékon kiállított eCitaro épp egy berlini példány volt.
Az Iveco buszok és teherautók hazai forgalmazója, a DanubeTruck egy Urbanway CNG-buszt állított ki a Busexpón, amely impozáns fényezésével és a karosszéria övvonala alá épített ablakaival hívta fel magára a figyelmet. A Csehországban készülő busz 290 lóerős Cursor 8-as gázmotorja akár biogázzal is üzemeltethető.
Az MAN hazai képviselete jó szokásához híven idén is számos busszal, köztük a Ferencváros csapatbuszával érkezett a Busexpóra. A kiállított járművek között volt egy új MAN Lion’s Intercity, valamint a megújult Lion’s City. Furcsamód utóbbi dízeles verzió volt és a német gyártó nem hozta el az elektromos verziót Magyarországra, holott márciusban Varsóban bemutatták azt a nagyközönségnek. Idén várhatóan beindul a hazai elektromosbusz-piac, amire eddig kis túlzással azt is lehetett mondani, hogy nem is létezett.
Az MAN standján emellett bemutatkozott az a Neoplan Skyliner, amely a világ első visszapillantó tükrök nélkül szerelt emeletes busza. A tükröket ugyanis kamerák helyettesítik és a sofőrnek a Mercedes-Benz Actrosban alkalmazott megoldáshoz hasonlóan két belső, A oszlopra szerelt színes kijelző áll rendelkezésre, amelyek osztott nézetben jelenítik meg az autóbusz környezetét. A fejlesztés az MAN Lion’s Coach turistabuszhoz is elérhető és mindkét márkánál MAN OptiView néven fut.
Az NiT Hungary által szervezett idei Busexpo mindenképpen mérföldkőnek tekinthető abból szempontból, hogy most először fordult elő, hogy négy elektromos városi buszt tekinthetett meg a közönség. A rendezvénnyel egy időben megtartott konferencián ugyanakkor nem történt elementáris erejű buszbeszerzésre vonatkozó bejelentés, így továbbra is bizonytalan, vajon kapnak-e a Credo mellett idén esélyt más magyarországi gyártók is?
Fotók: Huber Márton