A kínai Geely Új Energia Haszonjármű Csoporthoz (GCV) tartozó Yuan Cheng Auto bemutatta legújabb teherautó családját. A távolsági, regionális és helyi áruszállításra tervezett teherautók a világ első, metanollal hajtott járműveinek tekinthetők ebben a szegmensben. Hajtásukról M100-as erőforrások gondoskodnak, amelyek a dízelmotorokkal megegyező komponensekből épülnek fel.
A 12,54 literes motorok közül a legerősebb változat 460 lóerős, amivel a gyártó szerint a nyerges vontató akár 30 fokos emelkedőn is fel tud kapaszkodni. Az erőforrások turbófeltöltővel, töltőlevegő-hűtővel (intercooler) EGR-hűtőrendszerrel és hármas katalizátorral rendelkeznek. Ennek köszönhetően nagy teljesítményre képesek, relatíve alacsony károsanyag-kibocsátás mellett. Nem utolsósorban pedig teljesítik a legújabb China VI-os károsanyag-kibocsátási normákat.
Metanol
A metanol (metil-alkohol, faszesz, CH3OH) a legegyszerűbb telített alkohol (az alkoholok homológ sorának első tagja). A faszesz (triviális) elnevezés abból adódik, hogy korábban száraz fa lepárlásával állították elő, bár a faecet desztillálásával, függően a készülék minőségétől, metil-alkoholon kívül metil-acetát, aldehid és némi etil-alkohol is keletkezik.
A metanolt gyakran használják belső égésű motorok üzemanyagaként, a salakmotorok is metanollal mennek, többnyire benzinnel 20-40% arányban keverve. Különösen gyakori ilyen célú felhasználása különleges autóversenyeken, repülőmodellekben, de a bioetanol mellett a biometanol felhasználása is egyre inkább teret hódít magának egyes országokban. További felhasználási területe várható az üzemanyagcellák elterjedésével. Korábban a fa lepárlásával (pirolízissel és desztillálással) nyerték, de ma már legtöbbször szén-monoxidból és hidrogénből állítják elő katalizátor jelenlétében.
Forrás: Wikipedia
Hagyományos üzemeltetési körülmények mellett a metanollal hajtott teherautók 18 százalékkal kevesebb üzemanyagot használnak fel a dízelhez képest. 150 ezer kilométeres futásteljesítménnyel számolva ez a felhasználók számára 45 ezer kínai yüanos, vagy átszámolva 1.9 millió forintos megtakarítást jelenthet a dízelhez viszonyítva ( gyártói információk szerint). A motorpaletta egymillió kilométeres futásteljesítményre van hitelesítve, vagyis ennyit biztosan ki kell bírniuk az előírt üzemeltetés mellett.
Ami ennél is fontosabb, az a kisebb környezeti terhelés. Kínában ugyanis a közúti áruszállítás 75 százalékát dízelmotoros nyerges vontatókkal bonyolítják le. A Yuang Cheng Auto itt nem áll meg, a jövőben metanol-hibrid és hidrogén hajtású teherautókat szeretne gyártani. Sőt, talán az elektromos verzió sincs olyan messze, legalább is erre lehet következtetni a lökhárító felett található világoskék csíkról, ami az iparágban általában az elektromos, vagy hibrid üzemű teherautók ismertetőjegye.
Az újdonság fülkéje a Volvo FH és az Actros elegyére emlékeztet, ugyanakkor megfelel az európai ECE R29-03-as törésteszt előírásainak, így a sofőrök számára nagyobb védelem áll rendelkezésre ütközés esetén. Arról azonban egyelőre nincs szó, hogy az Európai Unióban is forgalmazzák ezeket a teherautókat.