Kétéves projekt eredménye a Scania NXT, amelyet a Stockholmban jelenleg zajló UITP Globális Közlekedési Csúcson mutatott be a svéd gyártó. A szakemberek arra keresték a választ, hogyan lehetne létrehozni egy olyan járművet, amely amellett, hogy önvezető, nemcsak utasszállításra, hanem akár más feladatokra is bevethető. Az NXT igazi különlegessége ugyanis nem az automata üzemmód, hanem a kormányzást és a hajtást magába foglaló kivehető modul, amelyet másfajta, akár áruszállítós, akár hulladékszállítós felépítmények alá is be lehet tolni.
Így az üzemeltető lényegében arra cserélgetheti a hajtáslánc feletti a felépítményeket, amire éppen szüksége van. Reggel és este utasokat, napközben csomagokat vagy akár szemetet is szállíthat. A Scania első körben a személyszállítós verziót alkotta meg, amely 55 utas szállítására alkalmas, ebből 20 fő párnázott műanyag székeken foglalhat helyet.
Az önvezető Scania nagy, hatméteres tengelytávolsággal rendelkezik, fordulóköre pedig mindössze 10,5 méter. A tervezők a teljes kocsitestet kompozitból készítették el, ennek eredményeképpen jelentős súlycsökkentést értek el, mivel a jármű össztömege alig nyolc tonna. Az NXT 165 kWh összteljesítményű akkumulátorai a padló alatt kaptak helyet, ami szokatlan megoldásnak számít az elektromos buszok terén. Egy feltöltéssel viszont akár 245 kilométert is megtehet.
Az NXT tetején ugyanakkor napelemeket is elhelyeztek, amelyek hozzávetőlegesen 3 kW energiát képesek biztosítani a jármű számára. A minél gazdaságosabb üzemeltetés érdekében a tanulmányjármű infravörös fűtési rendszert kapott, amely a hagyományos változatokhoz képest 60 százalékkal kevesebb energiát használ fel, emellett jóval kisebb súllyal rendelkezik.
A Scania NXT még nem kiforrott jármű, a svéd gyártó érdemben 2030-tól számol az általa felvonultatott műszaki és formai megoldásokkal. „Mi nem tudjuk átrajzolni a városok közlekedési rendszereit, csak ösztönözni tudjuk a változásokat. Ez a gondolat áll az NXT mögött is, vagyis, hogy másként, fenntartható módon gondolkozzuk a közlekedésről és a járművekről” – jegyezte meg Henrik Henriksson, a Scania ügyvezető igazgatója az önvezető Scania kapcsán.