Eredetileg lengyel megrendelésre készült a BKV-nál jelenleg szolgálatot teljesítő eCitaro, ettől függetlenül több hasonlóságot is mutat a Budapesten közlekedő autóbuszokkal. Egyik ilyen a zárt vezetőfülke, az automatikusan visszazáródó fotocellás utasajtók, valamint a második ajtónál található széles peron rész, amely a babakocsival, valamint a kerekesszékekkel közlekedők utazását szolgálja. Mégsem emiatt, hanem a null e-missziós hajtáslánc miatt tekinthető igazán különlegesnek ez a teszt autóbusz.
A BKV flottájában jelenleg nincs normál méretű, alacsonypadlós, elektromos városi autóbusz, annak ellenére, hogy nem messze a fővárostól található egy olyan elektromos autóbuszgyár, amely képes lenne kiszolgálni a közlekedési vállalat igényeit. A Mercedes-Benz eCitaro tavaly mutatkozott be a hannoveri IAA kiállításon a nagyközönség számára, sorozatgyártása pedig még 2018 év végén elindult. Bár a tavaly bemutatott eCitaro még kétajtós, elővárosi változat volt, a BKV-nak már egy 12 méter hosszú, háromajtós variánst nyílt lehetősége tesztelni.
A jármű utasterében 28 ülőhely, valamint 53 állóhely található, belső kialakítása gyakorlatilag megegyezik a dízeles változatéval. Hajtásáról két darab 125 kW-os (2×170 lóerős) kerékagymotor gondoskodik, amelyek egyenként 485 Newtonméteres nyomatékot adnak le. A járművet maximális mennyiségű, 10 darab 24,3 kWh teljesítményű lítium-ionos, Samsung-cellás akkumulátorral szerelték. Hatótávja az energiaigényes nyári hónapokban 150-200 km, de kedvezőbb körülmények esetén akár 250 kilométer is megtehető vele egy feltöltéssel.
Ön tudta?
A fővárosi buszközlekedés beindításában egy elektromos autóbusz is szerephez jutott. 1915. március 1-jén, reggel 7 órakor indította el a Székesfővárosi Közlekedési Vállalat Rt. Budapest első autóbuszjáratát az Andrássy úton. A Hősök tere és a Vilmos császárút (ma Bajcsy-Zsilinszky út) között közlekedő Austro-Daimler Tudor típusú, elektromos hajtású emeletes autóbusznak nem voltak kijelölt megállói, a járművet le kellett inteni, mint egy taxit. Később, az első világháború után a főváros még öt darab használt elektromos buszt vásárolt Bécsből.
Forrás: BKK
A eCitarót több egyedi tulajdonság emeli ki az elektromos városi buszok mezőnyéből, ilyen például, hogy a külső ( és egyes belső) ajtónyitó gombokat Breille-írással is ellátták, a vakok tájékozódása érdekében, a vezető komfortérzetét pedig olyan funkciók segítik, mint például a fűthető/szellőztethető vezetőülés, az utastértől független, automatikus klimatizálás, valamint a hűthető italtartó.
Budapesten az autóbusz augusztus 20-22. között a 155-ös, 23-25. között a 102-es, augusztus 26-28. között pedig a 212-es viszonylaton próbálható ki, díjmentesen. A viszonylatok pontos menetrendje a BKV honlapján érhető el.
Fotók: BKV