A Renault Trucks története 1894-ből indul, ekkor készítette el a márka ősatyja, Marius Berliet, első egyhengeres motorját és benzines autóját. Az eltelt 125 év alatt olyan fejlődésen ment keresztül a márka, melyet ma sokszínűség és megbízhatóság jellemez. De vajon melyek voltak azok a modellek, amiket a világ minden részén ismernek a fuvarozással foglalkozók?
A kamionok óriása: a T100-as 1957-ből
A T100-as kamionok tervezését és építését is teljes titok övezte. 1957-ben készült el a 600 lóerős, csőrös változat, amely korának legnagyobb kamionja volt, így hatalmas népszerűségnek örvendett. ’58-ban és ’59-ben 600 és 700 lóerős változatok is készültek, melyeket a Szaharában és más sivatagokban vetettek be olajkitermeléshez.
Az első két teherautó 6×6-os hajtású volt és 103 tonna önsúlyú, a harmadik 6×4-es, amely úgynevezett dömper platót kapott, a laposfülkés negyedik pedig 6×6-os platós gépként vontató formájában is funkcionált, így 190 tonnás össztömeggel igazi óriásnak számított.
Mára mindössze két darab holléte ismeretes: az egyik Algériában a Hassi Messaoud-i ENTP olajkitermelő cég székhelyénél van kiállítva, a másik pedig Montelier-ben, Franciaországban, a Berliet Alapítvány múzeumában kapott helyet.
A városi áruterítés ükapja: a Stradair 1965-ből
Berliet, a közepes és nagy tehergépjárművek mestere, a 60-as évek elején érzékelte a fuvarozás bővülő igényeit. Egyre nagyobb szükség övezte a kishaszongépjárműveket és a városi áruterítést. Reagálva a piac igényeire, Berliet úgy döntött, hogy 5 tonnás kishaszonjárműveket fejleszt, melyek egy személyautó kényelmességével, megfelelő teljesítménnyel, funkcionalitással és robosztussággal segítik a kisfuvarozót.
A jármű forradalmasította a felfüggesztést, hiszen a világon ez volt az első olyan kamionmodell, amelybe légrugó került.
A modell a sztráda és a levegő szavak kombinációjából a STADAIR nevet kapta, amely igazi sikertörténet volt a márka életében, hiszen már az első hónapokban 1500 darabra vettek fel rendeléseket. Az úttörő légrugós felfüggesztés pedig a mai haszongépjárművek alapja.
Az első előre billenő fülkés: az R-es széria 1980-ból
Az R-es széria a Berliet által kifejlesztett és megépített alapra fejlesztették, és a KB 2400-as modell billenthető fülkéjét kapta. 1977-ben ez volt az első előre billenő fülke, amely nagyban megkönnyítette a motorhoz történő hozzáférést anélkül, hogy a fülkét le kellett volna emelni az alvázról. A fülke licenszét egyébként a későbbiekben a Ford gyár is megvásárolta és felhasználta a Transcontinental modelljéhez.
Az R szériát 1980-ban mutatták be és 1996-ig gyártották. A legkisebb változata az R310-es a legnagyobb a V8-as motoros R420-as volt. A járműcsalád a 16 éves életciklusa alatt többször is fejlesztést kapott, emelt fülkés változat (Turboliner) és új motorváltozatok formájában. Az R-es széria tipikus motorja a 12 literes soros 6 hengeres volt, bár a nagyobb változatokban a 15 literes V8-as motor is elérhetővé vált.
A legenda: az AE Magnum 1990-ből
A Magnumot senkinek sem kell bemutatni, korának legendája, a Renault Trucks egyik húzóneve volt.
A modell első prototípusát 1985-ben mutatták be, melynek különlegessége az aerodinamikus, fogyasztást csökkentő kialakítása volt. A végleges modell, az AE (Aerodynamic), 1990-ben került be a köztudatba, mely az első modern, teljesen sík padlós fülkével rendelkező kamionként tett szert a világhírnévre. Különlegessége abban rejlett, hogy a fülke és a motortér teljesen elkülönül, így jóval komfortosabb fülkét kaphattak a sofőrök. A 6 hengeres 380-as motor és az 500 LE-s V8-as Mack motor pedig önmagáért beszél.
Mindenki által ismert nevét 1997-ben kapta, miután 1991-ben elnyerte az „Év haszongépjárműve” díjat. 2013-ban aztán a T széria megújult járműcsaládja váltotta az ikonikus járművet.