A két vállalat együttműködése többről szól néhány papír aláírásnál, a CNH Industrial ugyanis 250 millió dolláros részesedést vásárol a Nikola Motor Companyban. Az amerikai start-up jegyzett tőkéje ezáltal egymilliárd dollár fölé emelkedik, de a CNH Industrial részesedése a többi befektetővel együttvéve sem haladja meg a 25 százalékot a cégben.
A tőkeinjekciót alapvetően gyártás- és termékfejlesztésre, valamint a hidrogéncellás Nikola Two és az európai fülkés, szintén hidrogéncellás Nikola Tre nyerges vontatókhoz való kulcsfontosságú technikai komponensek előállítására szánják. Az együttműködés ugyanakkor kiterjed a Nikola One hálófülkés csőrősére is. Az amerikai fejlesztésű üzemanyagcellás teherautókhoz ugyanis felhasználják majd az IVECO és az FPT Industrial tapasztalatait is.
Az amerikai és az európai vállalatcsoport más téren is összekapcsolja a szinergiáit. Egyik ilyen a gázhajtás, azon belül is az LNG-vel hajtott járművek fejlesztése. A CNH Industrial leányvállalata, az FPT Industrial vezető szerepet tölt be az alternatív hajtásláncok terén, az elmúlt két évtizedben ugyanis 50 ezernél is több földgázzal működő motort értékesítettek. A cégcsoporthoz tartozó IVECO pedig 28 ezer gázhajtású buszt és teherautót adott el eddig, amelyekbe egytől-egyig az FPT Industrial motorjait szerelték be. A Nikola hasonló szerepet szeretne betölteni Európában és Észak-Amerikában a hidrogén terén, éppen ezért jelenleg is keresi a partnereket a két földrészen egy sűrű lefedettséget biztosító hidrogéntöltő-hálózat kiépítésére.
A megállapodás stratégai fontosságúnak jelölte meg a Nikola Two üzemanyagcellás nyerges észak-amerikai sorozatgyártásának beindítását, valamint az új Iveco S-way technológiájának felhasználását a Nikola Tre nyerges vontatóban. A tervek szerint ugyanis az eredetileg hidrogéncellás Tréből készülne elektromos változat is, amelyet nem csak Európában, hanem Észak-Amerikában is forgalmaznának. 2022 második negyedévére pedig több akkumulátortechnológiás (BEV), üzemanyagcellás (FCEV) modellt mutatnak be az együttműködésnek köszönhetően.
„A felismerés, hogy a járművek károsanyag-kibocsátását radikálisan csökkenteni kell még fejlettebb technológiai megoldásokat követel meg tőlünk. Az IVECO ezért még szélesebb kínálatot kíván az üzemeltetők rendelkezésére bocsátani beleértve a földgázzal hajtott és hidrogéncellás elektromos járműveket is” – mondta Hubertus Mühlhäuser, a CNH Industrial ügyvezető igazgatója.
„Itt az idő végre nullemissziós megoldásokat kínálni a nehézkategóriás teherautó-szegmensben. Amíg más gyártók úgy vélik, hogy a kibocsátásmentes technológia elterjesztése nem valósulhat meg a rövid határidők miatt, a Nikola, az FPT Industrial és az IVECO bebizonyítja, hogy mindez lehetséges” – jegyezte meg Trevor Milton, a Nikola Motor Company elnöke. Hozzátette: a Nikola rendelkezik a szükséges technológiai know-how-val, de szüksége van egy európai partnerre, hogy a kontinensen is elérhetővé tegye a hidrogéncellás nyerges vontatókat. A Nikola első embere arra is utalt, hogy a CNH Industrial rendelkezik azzal a tudással a gyártás- és a gyártmányfejlesztés során, amivel az ő cégük még nem. Éppen ezért eddig sokan kételkedtek abban, hogy képesek lesznek-e elindítani a sorozatgyártást.
Eddig az Iveco és a CNH Industrial alapvetően a gázhajtásra épített, legyen szó a könnyű, vagy nehéz teherbírású teherautókról. Igaz, a kínálatban jelen van a kis elektromos Daily is.
A vállalatcsoport haszonjármű és különleges jármű üzletágának elnöke, Gerrit Marx azonban olyat mondott, ami akár egyfajta fordulatnak is értelmezhető:„Míg jelenleg az LNG mint üzemanyag lényegesen alacsonyabb károsanyag-kibocsátással rendelkezik keréktől kerékig számított intervallumban, addig közép- és hosszútávon az üzemanyagcellás és az akkumulátortechnológiás haszonjárművek segíthetnek megvalósítani a nullemissziós áruszállítást” – hívta fel a figyelmet a szakember.