Pénteken kezdetét vette a világ egyik legnagyobb buszkiállítása, a Busworld Europe Brüsszelben és egészen október 23-ig várja a látogatókat. A Vezess a nulladik napon járt az Atoniummal szemben található expón, hogy megnézze mivel készültek a gyártók erre az évre. Természetesen a fontosabb újdonságokról hamarosan részletesen is beszámolunk, de addig is következzen egy összeállítás arról, melyek a legfrissebb trendek a buszgyártásban?
Ablak-ablak hátán
A gyártók már több éve igyekeznek olyan helyekre is rakni ablakokat, ahová az utóbbi évtizedekben nem volt szokás. A legtöbben eddig az övvonal alá, leginkább kerekesszékkel, illetve a babakocsival közlekedők peronjához raktak kis ablakokat, hogy javítsák a „kilátást”. Most úgy tűnik, hogy kezd visszatérni az oldalsó ablaksor fölött található tetőablaksor, mint hajdanán az Ikarus 30-asnál, 31-esnél, vagy 55-ösnél. Ezt a megoldást alkalmazza többek között a francia elektromos Bolloré-Bluebus, valamint a Neoplan Skyliner is. Mi tagadás, jól néz ki.
A Bluebus tetőablakai.
A Bluebus tetőablakai.
Fotó megosztása:
Párizs 50 darabot rendelt ebből a francia fejlesztésű modellből, a Bluebus-ból.
Párizs 50 darabot rendelt ebből a francia fejlesztésű modellből, a Bluebus-ból.
Fotó megosztása:
Az Iveco GX137E utastere tetszetős világítást kapott.
Az Iveco GX137E utastere tetszetős világítást kapott.
Fotó megosztása:
Peronablak az Iveco E-wayben.
Peronablak az Iveco E-wayben.
Fotó megosztása:
A spanyol karosszáló, a Beulas Aura nevezetű turistabusza, amelyet panoráma tetővel láttak el.
A spanyol karosszáló, a Beulas Aura nevezetű turistabusza, amelyet panoráma tetővel láttak el.
Fotó megosztása:
Mintha csak a Mávaut által épített Panoráma busz adta volna nekik az ihletet.
Mintha csak a Mávaut által épített Panoráma busz adta volna nekik az ihletet.
Fotó megosztása:
A Beulas Jewel kívülről sem utolsó látvány.
A Beulas Jewel kívülről sem utolsó látvány.
Fotó megosztása:
A Beulas Jewel turistabuszon annyi a színes képernyő, mint égen a csillag. Még a szembefordított ülések közé is tettek párat.
A Beulas Jewel turistabuszon annyi a színes képernyő, mint égen a csillag. Még a szembefordított ülések közé is tettek párat.
Fotó megosztása:
Nemcsak a városi buszoknál, de a távolságiaknál is rengeteg gyártó kezdte el használni a digitális visszapillantó tükröt. A képen egy Van Hool Ex turistabusz vezetőtere látható.
Nemcsak a városi buszoknál, de a távolságiaknál is rengeteg gyártó kezdte el használni a digitális visszapillantó tükröt. A képen egy Van Hool Ex turistabusz vezetőtere látható.
Fotó megosztása:
Tetőablakok a Neoplan Skylinerben.
Tetőablakok a Neoplan Skylinerben.
Fotó megosztása:
Szuper elegánsan és látványosan helyezték el ezt a Nespresso kávéfőzőt a Neoplan Skylinerben.
Szuper elegánsan és látványosan helyezték el ezt a Nespresso kávéfőzőt a Neoplan Skylinerben.
Fotó megosztása:
Ennek a Neoplan Tourlinernek a közepén egy sörcsap van.
Ennek a Neoplan Tourlinernek a közepén egy sörcsap van.
Fotó megosztása:
A Neoplan nagyon odatette magát Brüsszelben.
A Neoplan nagyon odatette magát Brüsszelben.
Fotó megosztása:
Zölden világítanak az oroszlánok a MAN új csuklós hibridjében.
Zölden világítanak az oroszlánok a MAN új csuklós hibridjében.
Fotó megosztása:
Az MAN ezt nagyon jól eltalálta.
Az MAN ezt nagyon jól eltalálta.
Fotó megosztása:
A Van Hool olyan lounge részt alakított ki az Ex fedélzetén, hogy az a párját ritkítja, bár a Setra is előszeretettel készít ilyen belsőket.
A Van Hool olyan lounge részt alakított ki az Ex fedélzetén, hogy az a párját ritkítja, bár a Setra is előszeretettel készít ilyen belsőket.
Fotó megosztása:
Ez az Irizar busz is tetőablakokkal rendelkezett, viszont az ablakokon árnyékolókat is elhelyeztek.
Ez az Irizar busz is tetőablakokkal rendelkezett, viszont az ablakokon árnyékolókat is elhelyeztek.
Fotó megosztása:
Irizar Pulmann busz belülről.
Irizar Pulmann busz belülről.
Fotó megosztása:
Nézzenek oda! Egy ősrégi Puch motor.
Nézzenek oda! Egy ősrégi Puch motor.
Fotó megosztása:
A Golden Dragon 18 méter hosszú, csuklós elektromos busza.
A Golden Dragon 18 méter hosszú, csuklós elektromos busza.
Fotó megosztása:
King Long PEV12 elektromos busz.
King Long PEV12 elektromos busz.
Fotó megosztása:
A King Long C13-as turistabusza erős hasonlóságokat mutat a Setrával.
A King Long C13-as turistabusza erős hasonlóságokat mutat a Setrával.
Fotó megosztása:
A Yutong többek között ezt az U12-es elektromos buszt is kiállította Brüsszelben. A kínai cég eddig 120 ezer elektromos buszt adott el a világon.
A Yutong többek között ezt az U12-es elektromos buszt is kiállította Brüsszelben. A kínai cég eddig 120 ezer elektromos buszt adott el a világon.
Fotó megosztása:
A Hess 24 méter hosszú elektromos városi autóbusza.
A Hess 24 méter hosszú elektromos városi autóbusza.
Fotó megosztása:
24 méteres trolibusz a Solaristól.
24 méteres trolibusz a Solaristól.
Fotó megosztása:
Az S6 az első generációs Setrák közé tartozik.
Az S6 az első generációs Setrák közé tartozik.
Fotó megosztása:
Látványos belső világítás
Mind a városi, mind a távolsági buszoknál lehengerlő utastéri világítás rendszereket prezentáltak a gyártók. Sajnos a valóságban kevés üzemeltető veszi meg így az autóbuszokat, ettől függetlenül jó látni, hogy mi az ami benne van a repertoárban. A Heuliez GX 137 E belső tere például kék kiegészítő világítást kapott, ami nemcsak hangulatos, hanem egyúttal „utalás” az elektromos hajtásra is. Ha rendeznének versenyt ezen a téren, akkor valószínűleg azt az MAN új 18,75 méter hosszú hibridje nyerné, mivel az ajtóknál lévő, térelválasztóként funkcionáló üveglapokon a cég logójában lévő oroszlánok világítanak zölden.
Az MAN ezt nagyon jól eltalálta.
No more visszapillantó
A visszapillantók ideje lejárt. Helyét átveszi a MirrorEye, vagy ahogy tetszik a „digitális visszapillantó”, ami lényegében azt jelenti, hogy a külső tükrök helyére kamerák kerülnek és a sofőr a szélvédőn belül elhelyezett, színes kijelzők segítségével követheti nyomon a busz környezetét. Ezen a téren élen jár a Neoplan, amely elsők között vezette be az újítást a Skyliner elnevezésű zászlóshajójánál.
Nemcsak a városi buszoknál, de a távolságiaknál is rengeteg gyártó kezdte el használni a digitális visszapillantó tükröt. A képen egy Van Hool Ex turistabusz vezetőtere látható.
Luxus a fedélzeten
Nem elég azt mondani egy gyártónak, hogy az ő busza komfortos, villantani is kell, éppen ezért egyre több cég kísérel meg egy kicsi pluszt nyújtani, amit vagy kifizet a megrendelő vagy nem. A Neoplan Skylinerben például egy Nespresso kávéfőzőt építettek az első tengelynél található lépcső alá. A Tourliner L-nél pedig egy sörcsap került a második ajtóhoz. A kevésbé látványos megoldásokat előnyben részesítő gyártók inkább a műszerfalba épített hűtőládával, a hagyományos helyett 2+1-es üléselrendezéssel, illetve a busz hátsó traktusában kialakított lounge-résszel igyekeztek kiemelkedni.
Szuper elegánsan és látványosan helyezték el ezt a Nespresso kávéfőzőt a Neoplan Skylinerben.
Fejlesztési irányok
Kevés olyan európai gyártó akad, aki ne mutatott volna be elektromos buszt, elég ha csak a csuklós Iveco E-way-re, vagy a Volvo 7900-ra gondolunk. 2019 tehát egyértelműen az elektromos fordulat évének nevezhető a gyártóknál, már csak azért is, mert jelenleg a kínaiak is ott állnak az Európai Unió küszöbén. Ez az a hajtás, ahol már ők is labdába rúghatnak ( sőt, egyenesen vezető szerepet töltenek be) és azt kell mondanunk, hogy a dizájn terén erősen feljöttek az európai mezőnyhöz, még akkor is, ha akad egy-két olyan kínai cég, aki továbbra is az európaiakat másolja.
24 méteres trolibusz a Solaristól.
A Yutong többek között ezt az U12-es elektromos buszt is kiállította Brüsszelben. A kínai cég eddig 120 ezer elektromos buszt adott el a világon.
A Busworld Europe-ön többek között a King Long, a Golden Dragon és a Yutong is mutatott be elektromos városi autóbuszt. Nem szabad természetesen megfeledkezni más fejlesztési irányokról sem: a Solaris és a Hess duplacsuklós buszokkal próbálkozik. Előbbi trolibuszt, utóbbi pedig akkumulátortechnológiás autóbuszt mutatott be, közös ismertetőjegyük, hogy mindkettőjük 24 méter hosszú.
Oldtimerek
Egyes gyártók fontosnak tartják, hogy rendre tisztelegjenek az ősök munkái előtt. A K-Bus például egy Puch MS 50 típusú motorkerékpárt is elhozott, hogy felhívja a figyelmet az 1970-ben fejlesztett hidrazin-levegő üzemanyagcellás motorkerékpárra, ami jelenleg Bécsben van kiállítva. A spanyol Irizar egy 1957-ben gyártott, trambusz kialakítású Pulmann modellt vitt el Brüsszelbe, de a látogatók akár egy Setra S6-ot is közelebbről szemügyre vehetnek.
Ez az Irizar busz is tetőablakokkal rendelkezett, viszont az ablakokon árnyékolókat is elhelyeztek.
Nézzenek oda! Hidrogéncellás Puch motor a bécsi múzeumból. Ugye, hogy még nem hallott róla?
A Busworld Europe kétévente kerül megrendezésre, így bőven lesz miről beszámolni a következő napokban.