Áprilisban rántották le a leplet a faceliftes Dailyről, nemrég pedig hazánkban is bemutatták. „A haszonjárművek világa példátlan ütemben, jelentős változáson megy keresztül, amit olyan megatrendek vezérelnek, mint a digitalizáció és az automatizálás. Éppen ezért elkerülhetetlen a folyamatos megújulás” – hívta fel a figyelmet a sajtótájékoztatón Zákány Zoltán, az Iveco hazai forgalmazója, a Danube Truck Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója. Hogy ezen a téren mit is nyújt a Daily, az rövidesen kiderül.
Kívülről leginkább az új hűtőrácsról, valamint a LED-es lámpatestekről azonosítható a megújult Daily. És akkor ott van még az új, három részből álló lökhárító, no meg a könnyűfém szerkezetű felni. Belülről az alulról hajlított multikormány, a TFT képernyős fedélzeti számítógép, valamint a műszerfal közepére szerelt 7 colos színes kijelző sorolható a fontosabb változtatások közé. Emellett a Dailyben is van már elektromos rögzítőfék, amely parkoláskor automatikusan aktiválódik és önműködően old, amint a vezető indulásra kész.
Felfrissített technika
Az új Dailyt Euro 6d károsanyag-kibocsátási normákat teljesítő 2.3 és 3.0 literes dízel erőforrások hajtják. A kisebb 116-156 lóerő, a nagyobb pedig 160-210 lóerő közötti teljesítmény szinteken választható. A CNG-vel történő közlekedést előnyben részesítők számára földgázzal üzemeltethető erőforrás is rendelkezésre áll. Az Iveco szerint ezek a motorok 10 százalékkal kevesebb üzemanyagot használnak fel elődjeikhez képest. Mindez a stop&start funkciónak is köszönhető, ami a 2.3 literes blokknál az alapkivitel része. A további költségcsökkentés jegyében nőtt az olajcsere periódus is, immáron elég hatvanezrenként szervizbe fáradni emiatt.
A sofőrnek a jövőben kevesebbet kell fáradoznia a kormányzással, ugyanis a szegmensben uralkodó trendeknek megfelelően a Dailynél is megjelent az elektromechanikus kormányzás. Ráadásképpen városi üzemmóddal is működtethető, ami annyit tesz, hogy a rásegítést 70 százalékkal növeli a rendszer, így jóval kisebb erőkifejtésre van szükség a kormánykerék forgatásához.
Biztonságosabb Daily
A felfrissített Daily új vezetéstámogató rendszereket is kapott. Megjelent a modellnél a továbbfejlesztett vészfékrendszer, amely 50 km/óra alatti tempónál segít elkerülni, vagy mérsékelni az ütközéseket. Szintén újdonság a torlódás asszisztens, az aktív sávtartó, valamint az oldalszél-asszisztens. A hátsókerék-hajtású változatoknál pedig megjelenik a lejtmenet-vezérlő, valamint a kipörgésgátló.
Manapság a haszonjárműveknél egyre fontosabbá válik a digitális összekapcsolhatóság, azaz, hogy a tulajdonos lássa, hol és hogyan teljesítenek a járművei, illetve a bennük ülő sofőrök. Az új Dailynél diagnosztikai távellenőrzések, illetve szoftverfrissítések is elvégezhetők. A tulajdonosok a MyDaily alkalmazáson keresztül saját számítógépükön, vagy okostelefonjukon is figyelemmel kísérhetik járművüket, beleértve annak teljesítményét és üzemanyag-fogyasztását. A flottaüzemeltetők számára pedig a Verzion Connect nevű rendszer áll rendelkezésre, amellyel többek között könnyebben kezelhetik a késéseket és kiszállítások menetrendjeinek változásait.
A digitalizáció tehát a Dailynél is egyre nagyobb mértékben van jelen. Ennek azért nemcsak praktikus, hanem élvezetés előnyei is vannak. A modell multimédia rendszere ugyanis képes az Android és Apple operációs rendszeren futó okostelefonok tükrözésére. A sofőr munkáját továbbá a TomTom navigációs rendszer és tolatókamera is segíti. Ha pedig nagyon szeretné, akkor akár megnézheti vezetési teljesítményének értékelését az infotainment rendszerben. „Az új Iveco Daily továbbra is az olaszországi Suzzarában és a spanyolországi Valladolidban készül. A siker érdekében az elmúlt három évben 200 prototípust tesztelt az Iveco, amelyek összesen 3,5 millió kilométert tettek meg” – emelte ki Zákány Zoltán.
Mindent összevetve elmondható, hogy az Iveco halad a korral és többé-kevésbé lekövette azokat a fejlesztéseket, amelyek eddig csak a versenytársaknál voltak megtalálhatók.