A kaliforniai Los Angeles teherkikötőjére 2008 óta alkalmazott törvény értelmében már jó ideje csak komoly bírság fejében használhatók dízelüzemű konténerszállító járművek: azok ugyanis borzalmasan szennyezték a levegőt nem csak a kikötő területén, hanem az egész környéken. A terminálok gyorsan átálltak az elektromos szállítójárművekre – ezek azok a pici nyerges vontatók, amelyek alkalmanként csupán néhány 100 méterrel cipelik odébb a 20 lábas konténereket, a hajók és a közúti szállítást végző nyerges vontatók között -, ám az akkumulátoros jószágok nem praktikusak: gyorsan lemerülnek, és akkor hosszú időre kiesnek a műszakból.
A Toyota azonban idén szeptemberben a Fenix Marine Services terminálján tesztüzembe állította hidrogén üzemanyagcellás konténerszállítóját, az UNO-t, amely egy feltöltéssel 2,5 órán át képes üzemelni, majd három perc alatt újra feltölthető, és mehet tovább.
A Toyota nem véletlenül választotta a Los Angeles-i teherkikötőt az UNO tesztprogramjára: ugyanitt teljesítenek ugyanis szolgálatot – immár éles üzemben – a Toyota és a Kenworth által indított Projekt Portal keretében közösen kifejlesztett hidrogén üzemanyagcellás nyerges vontatói. Az UNO ugyanazt az üzemanyagcellás rendszert alkalmazza, amely az említett nyerges vontatókban is megtalálható, és amelyet eredetileg a Mirai üzemanyagcellás szedánhoz fejlesztett ki a Toyota.
„Az UNO projekt a bizonyíték arra, hogy a legmodernebb, környezetbarát technológiák és a hajózási tevékenységek nem zárják ki egymást” – kommentálta az újdonságot Gene Seroka, a Los Angeles-i kikötő vezérigazgatója, míg Scott Schoenfeld, a Fenix terminált üzemeltető vállalat ügyvezető igazgatója abbéli reményét fejezte ki, hogy a jelenlegi tesztüzemet már a közeljövőben követheti a zéró károsanyag-kibocsátású járműtechnológia szélesebb körű alkalmazása. Ennek keretében az elkövetkező hónapok során a Fenix megkezdi a hidrogén üzemű konténermozgató villás targoncák tesztüzemének előkészítését.