Vajon kinek az érdeke, hogy a kamionsofőröket rákényszerítse a csalásra, hogy ne tudják betartani a vezetési és a pihenési időket? Kinek az érdeke, hogy a vállalkozások működése tervezhetetlenné váljon, hogy a kamionok lekéssenek az időkapus lerakókról és, hogy a kötbérek vegyék el a mára szinte teljesen lenullázott cégnyereségeket?” – teszi fel a kérdést a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) legújabb kisfilmjében, amelyet a keleti határátkelőkről forgatott. 

Az egyesület szerint a kialakult helyzet előidézi a tömeges pályaelhagyást a kamionsofőrök körében, ami azért aggályos, mert ez a terület amúgy is munkaerőhiányban szenved. Mint ismeretes, Záhonynál az elmúlt időszakban az ukrán oldalon, a Magyarországra belépni kívánó kamionok sora meghaladta a 12 kilométert és a járművek 24 óra alatt még 800 (!) métert sem haladtak. Csak egy érdekes adalék: a világ leglassabb emlőse, a háromujjú lajhár óránként 140 métert tesz meg, ez azt jelenti, hogy egy nap alatt 3 360 métert érne el. 

A helyzet Téglásnál sem sokkal jobb, ahol 10,5 kilométeres kamionsor alakult ki. A kamionvezetőknek ebben a helyzetben WC és tisztálkodási lehetőségek nélkül kell várakozniuk. A várakozási idő pedig sok esetben meghaladja a 4-5 napot.

A helyzet tisztázása érdekében az MKFE elnöke, Ignácz József Péter és a szervezet főtitkára, Karmos Gábor találkozott az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) közlekedéspolitikáért felelős, valamint az iparági stratégiákért és szabályozásért felelős helyettes államtitkárával. A találkozón szorgalmazták, hogy az ITM lépjen fel a helyzet javításért, illetve, hogy kezdeményezzék a határon dolgozók létszámának emelését és anyagi megbecsülésük növelését. Sofőrbeszámolók szerint gyakran magyar oldalon is zárt ügyfélszolgálati ablakokkal, indokolatlan üresjárattal és lassú ügyintézéssel lehet találkozni. 

Gyors változást egyelőre Záhonynál sikerült elérni, ahol mind a vámosok, mind a rendőrök létszámát megemelték. A záhonyi egység azonban jelezte, hogy az ukrán vámhatósággal való kommunikáció nehézkes, mert passzív módon reagálnak a megkeresésekre. Ukrajnával való kapcsolattartás nehézségét a MKFE is alátámasztja, a szakmai szervezet korábban kezdeményezte, hogy a fuvarozói érdekképviseletek és a hatóságok üljenek tárgyalóasztalhoz, ám az ukrán fél hetek óta nem reagál a megkeresésre. 

Az MKFE bízik a helyzet gyors rendezésében és mindaddig figyelemmel fogják kísérni a keleti és déli határátkelőknél kialakult helyzetet, amíg az szükséges. Az egyesület áprilisban sikert ért el kisfilmjével Záhonyt illetően. A kérdés már csak az, milyen fogadtatásra talál, az alábbi kisfilm?