Oroszországban, több mint egyéves késéssel, de munkába állt a legújabb önvezető Kamaz. A teljesen automatizált teherautó a gyártó tatárföldi, Naberezsnije Cselniben lévő üzemében teljesít szolgálatot. A speciális jármű napi szinten vesz részt a kabinok szállításában a fülkegyártó üzem és az összeszerelő sor között.
Az Odüsszeia-projektben részt vevő önvezető Kamazt a 43083-as típusú, közepes teherbírású teherautóból fejlesztették ki. A jármű számos – tájékozódáshoz és önvezetéshez szükséges – fejlesztést kapott, ennek megfelelően radar érzékelőkkel, lidar távolságmérőkkel, illetve külső kamerákkal is ellátták. Kabinja mögött egy robotizált kar is helyet kapott, amely alapvetően a fülkék mozgatásáért felel. Működtetését az önvezető Kamaz vezérlő rendszere végzi.
A jármű navigálásához többféle -4G, wifi és ultrarövidhullámú – kapcsolat áll rendelkezésre, hogy akkor is biztonságosan közlekedhessen a teherautó, ha valamelyik felmondaná a szolgálatot. A jármű felügyeleti rendszere ugyanakkor folyamatosan menti a teherautó mozgása közben keletkező adatokat, így később kiküszöbölhetők az esetleges „programozási hibák”.
Az önvezetésben már sok tapasztalatra tett szert a Kamaz, hiszen a tavalyi oroszországi futball Vb-n bemutattak egy vezető nélküli, kis befogadóképességű elektromos shuttle buszt. Az orosz gyártó mindamellett katonai változatokkal is kísérletezik.
Az Odüsszeia-projekt keretében ugyanakkor további önvezető Kamazok tesztelése kezdődhet meg. A tervek szerint hamarosan, az oroszországi Kemerovói területen elindulhat a sofőr nélkül közlekedő billencsesek kísérleti üzeme, amelyek elsősorban a szénbányák veszélyesebb területein teljesítenek majd szolgálatot.
A Kamaz jelenlegi számításai szerint az önvezető teherautók 2025-re válhatnak szériaéretté, az más kérdés, hogy a jogi szabályozás elkészül-e addigra, illetve, hogy mit szólnak majd ezekhez a járművekhez az orosz emberek. Az egyik önvezető Kamazról nemrég a Baku TV töltött fel egy videófelvételt, amelyen tisztán látszik, hogy a nyerges vontató sofőr nélkül tesz egy kört egy üres parkolóban, bizalom gerjesztő módon. Ez azonban nem a gyári, fülke szállítást végző változat, hanem már egy másik, kísérleti projekthez tartozó tesztjármű. Ki tudja, lehet a közúti változatoknál is beválik a dolog?