A holland gyártó egy évvel ezelőtt adta át a DAF CF elektromos nyerges vontatók tesztpéldányait és jelenleg már hat darab van forgalomban a holland Jumbónál, Simon Loos-nál és a Tinie Manders Transport-nál, valamint a német Rhenus Group-nál. A DAF elektromos tesztflottája eddig több mint 150 ezer kilométert tett meg és alapvetően élelmiszer szállításra, vagy konténer szállításra használják őket.
A tesztprogramban részt vevő üzemeltetők teljes mértékben megteszik azt amit a DAF kért tőlük, vagyis hogy úgy nyúzzák az akkumulátortechnológiás nyergeseket, ahogyan csak tudják. A Tinie Manders-nél például hétből hat napot munkával tölt az elektromos CF, ráadásul reggeltől estig, naponta 18 órát használják az eindhoveni régióban.
„A CF Electric ugyanolyan hatékony, mint egy hagyományos motorral szerelt DAF. Egy elektromos teherautó üzemeltetése ugyanakkor másfajta gondolkodásmódot igényel. Az optimális felhasználás érdekében a legjobb, ha meg lehet oldani a teherautó töltését a lerakodás, vagy a felrakodás ideje alatt” – jegyezte meg a teszttel kapcsolatban Eveline Manders, a Tinie Manders Transport társigazgatója.
DAF CF Electric
A modell hajtáslánca a VDL Power fejlesztése. A 4×2-es hajtásképletű nyerges hajtásáról 210 kW teljesítményű motor gondoskodik, működéséhez szükséges áram tárolására pedig a 170 kWh óra összteljesítményű, folyadékhűtéses lítium-ion akkumulátorcsomag szolgál. A CF önsúlya 9,7 tonna, de a félpótkocsival és annak rakományával együtt össztömege a 37 tonnát is elérheti. Egy feltöltéssel 100 kilométeres hatótávra képes, de 300 kW-os gyorstöltővel 30-35 perc alatt teljesen feltölthetők az akkumulátorai.
Az üzemeltetők az első hetekben csak alig 100 kilométeres fuvarokra használták a DAF Electric nyerges vontatókat, most ez a szám eléri a napi 250 kilométert. Mindez annak is köszönhető, hogy a járművek akkumulátorai fél óra alatt gyorstöltéssel is feltölthetők, így a sofőrök szükség esetén nagyobb fuvarokat is bevállalhatnak velük.
A DAF CF Electric 2018-as hannoveri bemutatkozása óta felfrissített műszerfalat és új szoftvert kapott. „Elérkeztünk ahhoz a ponthoz, hogy megkezdődhet a CF Electric korlátozott számban történő értékesítése” – jegyezte meg Richard Zink, a DAF marketing&sales osztályának egyik vezetője. Hozzátette: a jármű egyelőre Hollandiában, Belgiumban és Észak-Rajna Vesztfáliában (Németország) érhető el, de a DAF célja az, hogy folyamatosan bővüljön a CF Electric értékesítői és szerviz hálózata Európában.