A Scania cseppfolyósított földgázzal (LNG) hajtott távolsági buszát a 2018-as hannoveri IAA kiállításon láthatta első ízben a nagyközönség. Legutóbb pedig a tavalyi brüsszeli Busworldön találkozhattak vele a buszszerető népek. Az első megrendelés pedig tavaly év végén futott be rá, amikor az olasz TPER Bologna 15 darabra szóló szerződést kötött a Scaniával. Nekik annyira megtetszett, hogy nyáron további 16 darabos LNG Interlinkből álló flotta érkezhet hozzájuk. 

Mindez nem véletlen, a több mint 200 európai LNG-kútból 56 töltőállomás éppen Olaszországban található. A TPER-nél forgalomba álló Scania Interlink LNG-buszok a hagyományos, dízel üzemű változatokat küldik nyugdíjba.  A 12,2 méter hosszú és 3,3 méter magas autóbuszok hajtásáról a Scania jól bevált, OC09-es típusú, 320 lóerős gázmotorja gondoskodik, amely 1500 newtonméteres nyomaték leadására képes 1100 percenkénti fordulatszám mellett. 

Ennek a busznak a csomagterében gáztartályok vannak 1

A gázhajtásnak köszönhetően új jövevények szilád részecske kibocsátása minimális, nitrogén-dioxidokból pedig 50 százalékkal kevesebbet engednek a levegőbe. Bár szén-dioxid kibocsátásuk nem sokkal alacsonyabb a dízelesekhez képest (kb. 20%), de biogázzal üzemeltetve akár 90 százalékkal kisebb lehet a CO2-szennyezésük. Az autóbuszok a minél kisebb károsanyag-kibocsátás érdekében kipufogógáz-visszavezetést (EGR-rendszer), valamint indirekt befecskendezést alkalmaznak. Összességében tehát a dízelekhez képest jóval kevésbé terhelik a környezetet, miközben ugyanazt a komfortot és kényelmet nyújtják, mint konvencionális társaik. 

Igaz, valamelyest kisebb csomagtérrel rendelkeznek, mert a két – 472 és 407 literes LNG-tartály – a padló alatt, az első tengely mögött kapott helyet. Az Interlink LD ugyanakkor még így is nagy, legalább 1100 kilométeres hatótávval rendelkezik, ami  egy speciális megoldásnak köszönhető.  A 660 milliméteres átmérőjű, kriogén tartályokban tárolt, -162 Celsius fokra lehűtött cseppfolyósított földgáz ugyanis 610-szer sűrűbb a sűrített földgáznál (CNG), tehát könnyebb és kisebb helyen is elfér. Így egy ilyen Interlink LD 350 kilogramm LNG-t tud magával vinni átlagos fogyasztása pedig 26kg/100 km. 

Ennek a busznak a csomagterében gáztartályok vannak 2

Ennek köszönhetően a CNG-buszokhoz képest jóval kevesebb tartályra van szüksége, ami a terhelhetőségre is jó hatással van. A Bolognának szállított Interlink fedélzetén összesen 55 ülőhely található, így a jármű befogadóképessége a dízelesekével egyenértékű. Nem csak az olaszok látnak fantáziát a világ egyetlen LNG-hajtású távolsági autóbuszában, hanem a spanyolok is. A Madrid környéki viszonylatokat üzemeltető Alsa ugyanis nemrég forgalomba állított egy LNG-vel hajtott Scania Interlink HD típusú autóbuszt. 

Megkerestük a Scania hazai képviseletét az LNG-s Interlink hazai forgalmazásával kapcsolatban.  „Ez a busz Magyarországon is megvásárolható és a dízelekhez képest körülbelül 20-25 százalékkal lehet magasabb a vételára. Természetesen mindez nagyban függ attól is, hogy milyen tartály-konfigurációval vásárolja meg a modellt egy üzemeltető” – jegyezte meg Küzdy László, a Scania Hungária Kft. autóbusz értékesítője.