Röviden – Ford Transit MHEV és PHEV | |
---|---|
Mi ez? | Az ötödik generációs Ford Transit közepes méretű áruszállító és személyszállító modellje. A 2012 óta piacon lévő modell mostantól már hibrid hajtáslánccal is készül. |
Mit tud? | Takarékosabb, gazdaságosabb és csendesebb a dízel változatnál. |
Mibe kerül? | A plug-in változatok magyar árai egyelőre nem ismertek. A személyszállító variáns MHEV verzióban kicsivel több mint nettó nyolcmillió forinttól már elvihető. |
Kinek jó? | Azoknak, akik szeretnék csökkenteni üzemanyag-felhasználásukat, ezáltal gazdaságosabb működést várnak el az új furgonjuktól vagy kisbuszuktól. |
2019-ben a svédországi bemutatón vezettük először a Ford Transit hibrid változatait és már akkor bebizonyosodott, hogy lehet úgy matekozni a karosszériával, hogy a nagyméretű akkumulátor ne vegyen el helyet a raktérből. A hibrid Transitokat nemrég Vác környékén, hazai viszonyok között is kipróbálhattuk, reálisabb képet kapva a modellek üzemanyag-felhasználásáról.
Külső
A Ford Transit Custom, vagyis a „kis Transit” külső megjelenése 2017 óta változatlan, a hibrid hajtás érdemben nem befolyásolta a megjelenését. Két fajta hibrid változat létezik, egyik nagyobb indítómotor-generátorral rendelkezik, illetve a komolyabb, amely plusz akkumulátorral is felszerelt és konnektorról is tölthető. A plug-in hibridnél (PHEV) az akksi bekerült a padlólemez alá, ha valaki aláhajol, akár meg is lesheti. A lágy hibrid változatnál pedig az első utasülés alá került be egy generátor, amely összeköttetésben van a belső égésű motorral.
A PHEV a legrövidebb, vagyis a 4,97 méter hosszú, 2 méter magas és 2,93 méteres tengelytávolságú változatoknál (L1H1) áll rendelkezésre, legyen szó a kombi furgon, a zárt áruszállítós, vagy a személyszállítós Tourneo kivitelekről. Az MHEV hajtást egyelőre csak a kis Transit Sport kivitele kapja meg, de megjelenik a kéttonnás teherbírású nagy Transitnál is, ami külsőben szintén nem tér el az eddigiektől, azonban a hátsókerék-hajtásúnál 80, az első kerekesnél pedig 48 kilogrammal sikerült a teherbírását növelni.
A hibrid változatok alapvetően a hibrid feliratokkal különböztethetők meg a hagyományos változatoktól, de a konektorról is tölthető változat bal oldalán, a fényszóró alatt helyet kapott egy töltőcsatlakozó is, amelyet egy indikátor ölel körbe, így a tulajdonosa szemmel tarthatja a töltési folyamatot. Persze alapvetően van erre egy a Ford mobilalkalmazás.
Belső
A hibrid hajtású Ford Transitok belső tere lényegében változatlan, a plug-innél pedig – ahogy már említettük – nem vesz el helyet az akkumulátor. Érdemben tehát egy zárt áruszállítónál a dízellel megegyező, hat köbméteres rakodótér áll rendelkezésre és mintegy 1130 kilogrammos terhelhetőség.
Technika
A PHEV lényegében egy soros hibrid: az 1.0 literes EcoBoost benzinmotor hatótávnövelőként dolgozik. Nincs kapcsolata a kerekekkel, egy generátor termeli az áramot, az első kerekek hajtásáért 92,9 kW-os elektromotor felel, amely a 13,6 kWh teljesítményű lítium-ionos akkumulátorokból, vagy a generátorból nyeri az áramot. A rendszerrel a jármű a NEDC-mérés szerint mindössze 2,7 l/100 km fogyasztású és szén-dioxid-kibocsátása sem haladja meg a 60 g/km-es értéket. A valóságban persze ennél többet eszik.
A plug-in nevéből adódóan otthon is tölthető, normál töltéssel 4,3 órát, gyorstöltéssel pedig 2,7 órát vesz igénybe az akkumulátor „feltankolása”. Hivatalosan tisztán elektromos üzemmódban 56 kilométert képes megtenni és a Ford Pass Connectben májustól elérhető geofencing funkciónak köszönhetően magától áll át zéróemissziós üzemmódba, ha olyan zónába lép be, ahol azt megkövetelik a járművektől. A benzinmotor alapvetően 500 kilométeres hatótávval rendelkezik, tehát akkor sem kell kétségbe esni, ha menet közben kiürül az akksi.
A Tourneo Custom hibridben is ez a technika dolgozik, de mivel a személyszállító változat több mint 400 kilogrammal nehezebb az áruszállítónál, ezért fogyasztása és károsanyag-kibocsátása is kicsivel magasabb. Eszerint a benzinmotor 70 g szén-dioxidot pöfög ki kilométereként, étvágya pedig 3,1 l/100 km érték körül van a NEDC szerint.
A nagy Transit a lágy hibrid hajtással (MHEV) érhető el egyelőre. Opcionálisan az első-, illetve hátsókerék-hajtású, kéttonnás modellekhez választható a 48 voltos technológia, ami a Boschtól származik. Az EcoBlue Hybrid néven futó modellekben a hagyományos generátor helyett egy szíjhajtású, integrált indítómotor üzemel, ami segít elektromos árammá alakítani a jármű lassításakor felszabaduló mozgási energiát.
Az ily módon keletkező áram pedig léghűtéses lítiumionos akkumulátor töltésére szolgál. Az eltárolt áram nyomatékkiegészítéssel segíti a 2.0 EcoBlue dízelmotor működését haladás és gyorsítás közben. A technikai frissítésnek köszönhetően az eddig kínált 105, 130 és 170 lóerős dízelmotorok mellett egy új, 185 lóerős, 415 Nm-es, 2.0 literes EcoBlue motor is megjelenik.
Vezetés
A hazai menetpróbán elsőként a lágy hibrid nagy Transitot próbáltam ki. A Mixto felépítményes változattal Csomádtól mentem Vácig és a kétsávos összekötő utakon a forgalom sem volt túl erős. Így a szürke, ködszitálásos, nyirkos téli végi időben az átlagfogyasztás folyamatosan csökkent és az induláskor kijelzett 10,9 /100 km-es értéket sikerült 9,3 l/100 km-es értékre letornázni egy 15 perces út alatt. A MPHEV Ford vezethetőségében és kezelhetőségében semmiben sem tér el egy dízel változattól: erőkifejtés nélkül, könnyedén kormányozható és úgy megy, hogy a fél tonnás terhelést szinte meg sem érzi.
A plug-in Transitot Vácról indulva Szentendréig vezettem. Sajnos a kijelző szerint 11 kilométert tudott volna megtenni tisztán elektromos üzemmódban, ezért a tesztút alatt kísérletképpen folyamatosan váltogattam a vezetési módok között. Az EV Auto maga dönt a belső égésű és az elektromotor működéséről, az EV Now tisztán elektromos üzemmódban történő haladást takar, az EV Later pedig csak a benzinmotor használatát jelenti, hogy az akkumulátorban tárolt energiát később használjuk fel.. Az EV Charge pedig arra való, hogy a benzinmotor feltöltse az akksit.
Alacsony sebességénél nagyon kellemes, halk, villamosra emlékeztető hangja van a plug-in Transitnak és városi tempónál közepes mértékben kezd el lassulni, ha elvesszük a lábunkat a gázpedálról. Ha az automataváltón L-fokozatot választunk, akkor gázelvételre erősebben lassít a rendszer, fokozva az akksi töltését. Az EV Charge üzemmód éppen ezért nagyobb tempónál egyáltalán nem javasolt, mert a benzinmotor fogyasztása 8-9l/100km-re ugrik és a kigurulásoknál a rekuperáció valódi fékezésként kezdi el lassítani az autót.
Az EV Charge és az L-fokozat kombinációja városba való, ott lehetővé teszi azt, hogy egy lábbal vezessük a Transitot jelentős mértékben fokozva ezzel a komfortot. Az M2-es úton leginkább az EV Auto üzemmód jött be, mert ilyenkor a lassítás mértéke elfogadható.
A vezetési üzemmódokat kombinálva végül 7,2 l/100 km-es fogyasztással gurultam be Szentendrére, de nyilván jóval alacsonyabb lehetett volna, ha előtte fel van töltve az akksi és mondjuk mentem volna vele annyit, hogy legalább a regeneratív fékezéssel néhány kilométerrel megnöveljem a null emissziós hatótávot.
Költségek
A hazai piacon elsőként a Transit Tourneo Customnél jelenik meg a hibrid hajtás, egészen pontosan az MHEV-technológia. Az árlista szerint a 130 lóerős motorral társítva, az L1H1-es kialakítású változatért nettó 8,49 millió forintot kell kifizetnie az üzemeltetőnek. Ez az ár a Trend felszereltségi szintre vonatkozik, amiben még hatfokozatú mechanikus váltó van, de a nappali menetfény már LED-technológiás.
A plug-in hibrid kis Transit áruszállítós változatának forgalmazása májusban kezdődik, így ezek árazása egyelőre nem ismert. A Tourneo Custom PHEV pedig az év második felében érkezhet a hazai kereskedésekbe. Az biztos, hogy érdemes lesz rájuk várni, mert kérhető lesz rájuk a zöld rendszám, így majd akár ingyenesen is lehet velük parkolni, ami a városi áruszállításban további segítség lehet.
Értékelés
Egy gyártó számára mindig előnyös lehet elsőként megjelenni egy új technológiával, mert lépéselőnyben lehet a versenytársakkal szemben. Ilyen az MHEV és a PHEV Tranist is, amely jelenleg egyedülállónak számít a kis-haszonjárműveknél, de közben nem szabad elfeledkezni arról sem, hogy idén tavasszal megkezdődik az elektromos Volkswagen Crafter és MAN TGE forgalmazása (Az eTransit 2021-ben érkezik az előzetes hírek szerint).
A Ford Transit hibridnél biztosan az árazás és a kínált akciók fogják meghatározni, mennyire lesz sikeres, mert a haszonjármű szegmens nagyon költségérzékeny és amíg itthon nincsenek környezetvédelmi zónák, addig aligha lehet elképzelni, hogy sokan mennek a kereskedésekbe pusztán környezetvédelmi megfontolásból. A dízel és az elektromos hajtáslánc csatája tehát most kezdődik el igazán a kis-haszonjárműveknél és ebben az évtizedben biztosan eldől ki marad talpon.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|