Vadonatúj szereplő jelenhet meg az európai haszonjármű-piacon, mivel a Nikola Motor Company és a CNH Industrial bejelentette, hogy 2021-től Európában fog készülni a Nikola Tre elektromos nyerges vontató. Maga a hír több mint szenzáció, hiszen ebből a modellből még az USA-ban sem helyeztek egyetlen egy darabot sem forgalomba.
A Nikola Motor Company 2016-ban írt történelmet, amikor lerántotta a leplet az első észak-amerikai piacra szánt hidrogéncellás nyerges vontatóról, a Nikola One-ról, amelyből tavaly novemberben állt forgalomba az első tesztpéldány. Trevor Milton cégének bejött a húzás, már az első időszakban hétezer darabos megrendelést adtak le rá.
2018-ban aztán bemutatta első, Európába szánt üzemanyagcellás nyerges vontatójának látványterveit. A kamiont egyszerűen „Tre” névre kereszteltek, mert tetszett nekik, hogy így mondják norvégul a fát. És hogy mi közük a Nikolához? Egy ideig Milton a norvég céggel képzelte el a hidrogéntöltő állomások kiépítését, 2019 júniusában viszont robbanás történt a Nel Hydrogen egyik norvégiai kútjánál, amelynek következtében le kellett zárni 10 további norvégiai hidrogéntöltő állomást.
A Nikola ennek ellenére nem mondott le európai terveiről, tavaly szeptemberben partnerségre lépett a CNH Industriallal, amely olyan tradicionális haszonjárműgyártók tulajdonosa, mint a gázhajtásban vezető szerepet betöltő IVECO, vagy éppen a tűzoltóautókat gyártó Magirus. Az együttműködés keretében a konszern 250 millió dollárért részesedést szerzett az amerikai startupban. A kooperációt hamar konkrét lépések követték, és tavaly decemberben már le is rántották a leplet a Tre első, európai utakra szánt változatáról.
Áruelosztásra
A Tre azonban egyelőre nem hidrogéncellás, hanem elektromos hajtáslánccal, 4×2-es, vagy 6×2-es kerékképlettel lesz elérhető. Hajtásáról 480 kW-os (650 LE) elektromotor fog gondoskodni, az akkumulátorok számát pedig alapvetően a megrendelői igények fogják meghatározni, de a legnagyobb elérhető akkucsomag teljesítménye 720 kWh a Tre esetében.
Az elektromos változat két- vagy háromtengelyes változatban lesz kapható, 18-26 tonnás össztömeggel, ennek megfelelően városi vagy regionális disztribúciós feladatokra, valamint önkormányzati, leginkább hulladékgyűjtős feladatokra lesz bevethető. Az előzetesen kommunikált hatótáv jelenleg 400 kilométer, de ez a tesztek függvényében még változhat. A prototípusok tesztelése ez év közepén kezdődhet el, a szériaérett változatot pedig a hannoveri IAA kiállításon tekintheti meg a nagyközönség.
Spanyol és német gyártás
A gyártás megindításának első lépéseként 40 millió eurót fektetnek be Ulmban a gyártósorok fejlesztésébe, azonban a fókusz elsősorban a járművek végszerelésén lesz, mivel a főegységeket az IVECO két spanyolországi gyárából (Madrid és Valladolid) szállítják majd Ulmba, ahol lényegében az üzemeltetői igények alapján „öltöztetik fel” a teherautókat. Mivel a Nikola Tre az IVECO által tavaly bemutatott S-Way nyerges vontatóval osztozik a fődarabokon, ezért kézenfekvő volt a cég számára a spanyolországi gyártás, valamint a németországi végszerelés.
A két cég közleménye szerint azért döntöttek a Magirus gyárának fejlesztése mellett, mert Németországban jelenleg kiemelt figyelmet élvez a hidrogénhajtás. A német kormány nemrég bemutatta Nemzeti Hidrogén Stratégia tervet, amelynek célja, hogy bővítse az üzemanyagcellás technológiában vezető szerepet betöltő vállalatok körét. A német kormány emellett kétmilliárd eurós alapot is létrehozott, hogy támogassák a hidrogénalapú közlekedéssel kapcsolatos innovációk megvalósítását, valamint a szükséges töltő-infrastruktúra kiépítését.
Az üzemanyagcellás változatok fejlesztése jelenleg is folyik, sorozatgyártásuk várhatóan 2023-ban indulhat el.