A brit Alexander Dennis (ADL) és a kínai BYD együttműködésében eddig már több mint 100 elektromos emeletes busz készült. London, Manchester és Birmingham után most a híres egyetemváros, Cambridge is feliratkozott azon helyek közé, ahol zéró-emissziós Enviro400EV elektromos busz állhat forgalomba. A város tervei szerint nem ez lesz az utolsó, ugyanis szeretnék javítani a városközpontban a levegő minőségét. 

A skóciai székhelyű Stagecoach, amely az első Cambridge-i elektromos emeletes buszt is üzembe helyezte, több mint egymillió fontot ruházott be elektromos buszokra, ennek köszönhetően 2020 végére az egyik legnagyobb akkumulátor-technológiás buszflottával fog rendelkezni Európában.

Tovább hódítanak az elektromos emeletesek 1

Az Enviro400EV 10,9 méter hosszú 2,55 méter széles és 4,2 vagy 4,3 méteres magasságban készülhet. Hasznos teherbírása körülbelül 13,3 tonna, össztömege pedig eléri a 19,2 tonnát. Utasterének kialakítása a megrendelő igényei szerint történik: a londoni változatok 67 utasüléssel, míg a Cambridge-i pedig 70 székkel rendelkezik. Belső terében egy, vagy akár két mozgássérült részére fenntartott peron is kialakítható. A második ajtónál elektromos rámpa is beépíthető, segítve ezzel a kerekesszékkel közlekedők le- és felszállását.  

Tovább hódítanak az elektromos emeletesek 2

A jármű alváza a komáromi BYD-gyárban készül, hajtásáról két darab, egyenként 150 kW-os elektromotor gondoskodik. Bár a hajtott tengely a BYD gyártmánya, a több európai komponenst használ: az első tengely a ZF-től, míg a kormányzás a Boschtól érkezik. Ugyanakkor mivel a BYD akkumulátor-gyártóként kezdte a karrierjét így nem is meglepő, hogy a 382 kWh összteljesítményű lítium-vas-foszfát energiatároló egységekből álló csomag Kínából kerül az autóbuszba. Töltését 2×40 wattos AC duplatöltővel lehet megoldani.

Tovább hódítanak az elektromos emeletesek 3

Az autóbusz egy feltöltéssel 260 kilométer képes megtenni, ami megfelel az akkumulátor-technológiás autóbuszoktól jelenleg elvárható szintnek. Ez az  ADL közlése szerint elegendő lehet ahhoz, hogy az autóbusz egy feltöltéssel teljesítse a napi feladatokat.