A Scania 2017-ben mutatta be a városi áruszállításra fejlesztett, alacsony fülkés L-szériát. Akkor még elsősorban 9,0 literes dízelmotorokkal kínálták ezt a típust és a 7,0 literes erőforrásokat a nagyobb, P-szériás fülkék alá építették be. A helyzet idén változott és mostantól már az L-széria is elérhető a soros, hathengeres, Bosch üzemanyag-befecskendezést és SCR-katalizátort használó D07 erőforrásokkal. 

A kisebb tömegű erőforrás előnye, hogy alacsony fordulatszámon egyenletes teljesítményleadásra képes. Mindamellett nemcsak hagyományos dízel üzemanyaggal, hanem hidrogénezett növényi olajjal és FAME bioüzemanyaggal is üzemeltethető. Ennek köszönhetően az alacsony károsanyag-kibocsátási zónákban is lehet az ilyen motorral felszerelt teherautókkal közlekedni. Scania Zone alkalmazással a szigorúbb előírások alá sorolt területeket nem szükséges fejben tartani, az automatikus helymeghatározással támogatja a sofőrt a közlekedési és környezetvédelmi szabályozások betartásában. 

Alternatívák a dízelre 

HVO

A hidrogénezett növényi olaj (Hydrogenated Vegetable Oil, HVO) kiváló minőségű bioalapú dízel-tüzelőanyag, amely nem károsítja a tüzelőanyag-rendszert, a motort, a kipufogó-utókezelő berendezést, és nem lesz rosszabb a kipufogógáz-kibocsátás sem. A HVO különböző forrásokból származhat, például készülhet használt olajból, repceolajból, pálmaolajból és állati zsírokból. A fenti energiaforrások használata jelentősen visszafogja az üvegházhatást okozó gázok kibocsátását. A hagyományos dízelhez képest a CO2-kibocsátás akár 90%-kal is csökkenhet.

FAME

A biodízel (vagy FAME, zsírsav-metil-észter) különböző alapanyagokból, például repcemagból, növényekből és használt sütőzsiradékból készülhet. A biodízel nagy előnye, hogy folyékony és nagy mennyiségben elérhető. A fenntartható biodízelt elsősorban összekeverik a dízellel vagy tiszta, 100%-os formában használják fel. A hagyományos dízelhez képest a CO2-kibocsátás akár 66%-kal is csökkenhet a becslések szerint.

A leendő üzemeltetők háromféle – 220, 250, 280 lóerős – teljesítményszint közül választhatnak. A legerősebb erőforrásnál 1200 newtonméteres forgatónyomaték áll rendelkezésre 1600 percenkénti fordulatszám mellett. A kisebb motoroknak köszönhetően az L-széria teherbírása 360 kilogrammal nagyobb lett. 

A Scania L-szériás fülkék 200 centiméter hosszúak és háromféle tetőmagassággal állnak rendelkezésre. Ezen járműveket térdeplőfunkcióval is meg lehet rendelni, így a belépési magasság mindössze nyolcvan centiméter. A Scania szerint ezeket a teherautókat elsősorban a városi áruelosztásra használják, de egyre több üzemeltető rendeli meg tőlük az L-szériát billenőplatóval is. A Scania ezen modellje ugyanis teherautó-daruval, külső kamerákkal és az utasoldali ajtóba épített City Safe alsó ablakkal kiegészítve ideális karbantartó jármű lehet. 

Az L-szériát két éve a Vezess is kipróbálhatta Svédországban, ezzel kapcsolatos cikkünk ezen a linken érhető el.