A dániai Aalborg városában nemrég forgalomba állt három Van Hool A330-as hidrogéncellás autóbusz. Ez önmagában még nem lenne akkora szenzáció, az azonban már sokkal inkább figyelemre méltó, hogy a beszerzés során figyelmet fordítottak arra, hogy üzemeltetésük minden szempontból zéró emissziós legyen.
Az alacsony padlós, kétajtós buszok töltése érdekében Aalborg kikötőjében a dán Green Hydrogen egy olyan töltőállomást telepített, amely zöld árammal működő elektrolizátorral végzi a hidrogén előállítását. Az eszköz három tartályban tárolja el a hidrogént 35, 350 és 450 barra sűrítve. Ezekből pedig az „üzemanyag” egy adagoló segítségével kerül az autóbuszok tartályaiba tankoláskor. Ez azt jelenti, hogy az autóbuszok teljes mértékben nulla károsanyag-kibocsással üzemeltethetők, mert még a hajtásukra szolgáló üzemanyag előállítása során sem keletkeznek káros anyagok.
Mindegyik dániai A330-as busz 38 kilogrammnyi hidrogént képes magával vinni az első tengely felett elhelyezett tartályokban és ez nagyjából 350 kilométeres hatótávra elegendő. Számítások szerint a nemrég átadott hidrogéncellás autóbuszok 150 ezer kilométert fognak megtenni és mintegy egymillió utast szállítanak évente. Ennek eredményeképpen 60 ezer litert takarítanak meg és 131 ezer tonna szén-dioxidtól óvják meg a Föld légkörét.
A 78 fő szállítására alkalmas, 12 méter hosszú hidrogéncellás autóbuszokat a 3Emotion project keretében szerezték be, amelynek célja, hogy segítse az üzemanyagcellás járművek széles körű elterjesztését. A kezdeményezés egy határokon átívelő projekt, amiben nem csak a VanHool, hanem üzemanyagcellák, valamint a hidrogén előállításával foglalkozó cégek egyaránt részt vesznek. A 3Emotion project keretében összesen 21 új, valamint 8 használt hidrogéncellás autóbuszt állítanak forgalomba, töltőinfrastruktúrával együtt Nagy-Britanniában, Franciaországban, Hollandiában és Dániában.
Utóbbi országban van egyébként a Van Hool A330-asokhoz hidrogéncellákat szállító Ballard európai központja is, ami azért bír kiemelt jelentőséggel, mert Dánia elhatározta, hogy 2030-ra teljesen karbonmentessé teszi a közösségi közlekedését. Ebben nagy szerep hárulhat a hidrogéncellás buszokra.
A Van Hool A330-asból eddig több mint félszáz darabot adtak el Európában és az USA-ban. A belga gyártónak emellett van Kölnből egy 30 darabos, valamint Wuppertálból egy 10 darabos megrendelése a típusra. A modell hivatalos ára nem ismert, de annyit lehet tudni, hogy a wuppertáli példányok darabonként 650 ezer euróba, vagyis 230 millió forintba kerülnek.