Két svájci cég egy teljesen elektromos betonmixerről rántotta le a leplet. Az öttengelyes jármű a Liebherr és a Designwerk együttműködésének a gyümölcse. Bár az utóbbi neve kevésbé cseng ismerősen, mégsem tekinthető kezdőnek, ugyanis már 13 éve foglalkoznak az elektromobilitáshoz szükséges technológiák fejlesztésével.
Egyik legkomolyabb termékük az előző generációs Volvo teherautók (FM/FMX/FH) főegységeire épülő, Futuricum elektromos teherautó-család, amelyet tavaly mutattak be. A modellcsalád legújabb tagja ez az elektromos betonmixer, amelyből rögtön kétféle változat készül, így a megrendelők 10 köbméteres (ETM 1005), valamint 12 köbméteres (ETM 1205) variánsok közül választhatnak.
A 40 tonnás össztömegű járművet 680 lóerős (500 kW) elektromotor hozza mozgásba, amely 680 kWh teljesítményű akkumulátorcsomagból nyeri az áramot. Végsebességét korlátozták, ezért maximum 86 kilométer/órával képes haladni. Viszont nagy, mintegy 780 kilométeres hatótávval rendelkezik és akkumulátorait 150 kW-os gyorstöltővel 4,3 óra alatt lehet feltölteni. A jármű hajtáslánca természetesen kihasználja a regeneratív fékezésből származó előnyöket, így lassítás vagy fékezés során energiát táplál az akkumulátorokba.
Az akkupakkot nemcsak az elektromotor, hanem a betonmixer – ZF és Liebherr által fejlesztett – dobhajtása is igénybe veszi. A gyártók szerint ez a megoldás nemcsak hatékony, hanem energiatakarékos is, mivel feleslegessé teszi a költséges teljesítményelektronikai komponensek alkalmazását. A betonmixer kompakt elektromos hajtása közvetlenül a mixeredényhez csatlakozik, nincs szükség hidraulikus szivattyúra. Ennek köszönhetően karbantartási igénye is kisebb.
A tervek szerint az első tesztpéldányok ősszel állhatnak forgalomba Svájcban a Holcimnél és a KIBAG-nál. Ha beválnak, akkor hamarosan újabbak jelenhetnek meg az alpesi ország útjain.