A Hvg.hu cikke szerint a BKV aláírta a szerződést az M1-es metróvonalra (Millenniumi Földalatti Vasút, Millfav, vagy a köznyelvben kisföldalatti) szánt új járművek és a fogaskerekű vasút vonalára (hivatalosan 60-as villamos) szánt új járművek tervezésének előkészítésére – derül ki az uniós közbeszerzési értesítőben megjelent hirdetményből.

A közbeszerzést a Főmterv Zrt. nyerte 748 millió forintos ajánlattal. A kikiáltási ár 500 millió forint volt, a tárgyalásos eljáráson a Közlekedés Fővárosi Tervező Iroda Kft. adott még be ajánlatot, de ők 800 millió forintot kértek volna. A Főmterv ajánlata az alábbiak szerint áll össze:

  • Millfav-járműprototípus tervezéséhez szükséges előkészítési feladatok: 395 millió forint,
  • fogaskerekű-járműprototípus tervezéséhez szükséges előkészítési feladatok: 260 millió forint,
  • az eszköztelepítések járulékos munkáinak tervezése: 93 millió forint.

A 748 millió forintos megbízásnak nem része a prototípusok tényleges terveinek elkészítése, mindössze a tervezés előkészítése, elsősorban a tervezés részletes tanulmánytervének elkészítése, illetve a majdani járműszállítás ütemezésének kidolgozása.

A kocsik lecseréléséig hátra van még a prototípusok tényleges megtervezése, a prototípusok elkészítése, tesztelése, engedélyeztetése, majd a szériadarabok gyártása. A kocsik lecseréléséről már 2011 óta szó van.

A kisföldalatti és a fogaskerekű a főváros két legrosszabb állapotban lévő kötött pályás vonala, mind a vonalakat, mind a járműveket tekintve. A fogaskerekű járművei 40 évesek, szóval bőven megértek a cserére. A vonal felújításának és meghosszabbításának tervezése folyamatban van, elvileg egyszer majd a Széll Kálmán tértől a Normafáig járnának a szerelvények, a vonal elején és végén villamos üzemmódban.

A kisföldalattival körülbelül ugyanez a helyzet, azzal a különbséggel, hogy egyelőre a pálya kevesebb foldozgatást igényel, mint a fogaskerekűé. A kocsik cseréje nemhogy aktuális, de nagyon sürgető: „a Millfav-járművek már jelentős mértékben túllépték a tervezett élettartamot, átlagos életkoruk 44,69 év” – olvasható a BKV problémákat hosszan ecsetelő 2018-as jelentésében.

A vonal rekonstrukciójának és meghosszabbításának kiviteli tervezése folyamatban van, ezt is a Főmterv csinálja 2,5 milliárd forintért. A tervezett három ütemből az elsőben felújítanák a vonalat, és meghosszabbítanák azt a Vigadó térig. A másodikban a Kassai térig bővítenék a pályát, végül pedig a Marcheggi hídi csomópontra kerülne a végállomás.

A Főmterv egyebek mellett tervet készít az állomások kapacitásnöveléséhez, a Deák téren egy lift kialakításához, az Oktogonon egy déli irányú, a Hősök terén pedig egy második kijárat megépítéséhez, valamint a fontosabb állomások akadálymentesítéséhez. A társaság feladata továbbá, hogy az új járművek futásához szükséges struktúrákat, valamint a Vigadó téri és a Hungária körúti állomásokat megtervezze.