A két járműipari konszern ma szándéknyilatkozatot írt alá egy közös vállalat alapításáról, amelynek célja a hidrogén-üzemanyagcellás autóbuszok és teherautók fejlesztése és gyártása – olvasható a Daimler sajtóközleményében. A döntés hátterében az Európai Bizottság által korábban elfogadott „Green Deal” áll, amelynek célja, hogy 2050-re teljesen karbonsemlegessé tegye Európát.
A közös vállalat a jövőben együtt fejlesztené és gyártaná az üzemanyagcellás rendszereket a nehézkategóriás járművekhez. A megállapodás szerint a Daimler minden eddigi, üzemanyacellás know-howját beleteszi az új cégbe, a Volvo Csoport pedig 0,6 milliárd euróval száll be a közös vállalatba, amivel 50 százalékos részesedésre tesz szert.
„A szállítás és a logisztika tartja mozgásban a világot és ez a két ágazat a jövőben tovább fog növekedni. A valóban CO2-semleges közúti szállítás csak és kizárólag elektromos hajtással valósítható meg, függetlenül attól, hogy a működtetéséhez szükséges áramot akkumulátorokból, vagy üzemanyagcellákból nyerjük” – hívta fel a figyelmet Martin Daum, a Daimler AG igazgatósági tagja. Hozzátette: a nehéz rakományokat nagy távolságokra szállító teherautók esetében a hidrogéncella lehet a legalkalmasabb technológia, amiben a Daimler jelentős tapasztalatra tett szert az elmúlt két évtizedben a Mercedes-Benz járművekben használt üzemanyagcellákkal.
„A közúti közlekedés elektromosítása kulcsfontosságú az úgynevezett Green Deal megvalósításában, vagyis a karbonsemleges Európa víziójának megvalósításában. A Volvo Csoport és a Daimler együttműködése ezen a téren felgyorsíthatja a fejlesztéseket ami nemcsak az üzemeltetőknek, hanem a társadalomnak is hasznos lehet” – jegyezte meg Martin Lundstedt a Volvo Csoport elnök-vezérigazgatója.
A svéd konszern első embere hozzátette, hogy a közös vállalat világosan megmutatja, hogy mindkét cég elkötelezett a hidrogéncellás haszonjárművek fejlesztésében. Annak érdekében ugyanakkor, hogy a károsanyag-kibocsátástól mentes Európa megvalósulhasson, más vállalatoknak és intézményeknek is segíteniük kell a fejlesztések megvalósulását, mindamellett szükség van a megfelelő infrastruktúra kiépítésére.
Hidrogéncellás teherautók
Az európai haszonjárműgyártók figyelme az utóbbi időben egyértelműen a hidrogéncellás teherautókra irányul. Az IVECO nemrég jelentette be, hogy a Nikola Motorral közösen fog vízgőzt pöfögő teherautókat fejleszteni, a Scania pedig már élesben tesztel több ilyen üzemű járművet. Amennyiben beválik a technika, úgy a Scania lehet az első gyártó Európában, amelyik sorozatgyártásban készít ilyen teherautókat. A nagy konszerneknek ebben a szegmensben ugyanakkor fel kell készülniük a keleti versenytársak, így például a Hyundai európai megjelenésére is.
A két konszern által létrehozandó vállalat független és önálló lesz, a Daimler és a Volvo ugyanakkor más területeken továbbra is versenytársak maradnak. Az együttműködés elsősorban a fejlesztési költségek csökkentését szolgálja, de egyúttal lehetővé teszi a nehézkategóriás járművekben alkalmazandó üzemanyagcella-rendszerek gyorsabb piaci bevezetését. A Volvo és a Daimler állásfoglalása szerint a jelenlegi világgazdasági válságban a vállalatok közötti együttműködés még fontosabb, mint valaha.
Mindkét konszern célja, hogy az évtized második felében elindulhasson az üzemanyagcellás haszonjárművek sorozatgyártása. A közös vállalat központja a németországi Nabernben lesz, a gyártás pedig Németországban és Kanadában zajlik majd. Az új cég neve még nem ismert, de a tervek szerint az alapítási folyamat még idén lezárulhat.