Az ’50-es évek végére Csehszlovákiában hiány mutatkozott a könnyű teherbírású, akár terepen is használható teherautókból. A csehszlovák Földművelésügyi Minisztérium ezért azzal a kéréssel fordult a Škoda-gyárhoz, hogy készítsen egy olyan járművet, ami nemcsak a mezőgazdasági, hanem akár katonai felhasználásra is alkalmas lenne.
Škoda autók alkatrészeivel
Ennek jegyében született meg a 998 Agromobil kifejlesztésének ötlete, aminek 1961 januárjában láttak neki a Škoda tervezői. A modell elkészítéséhez a nagy csehszlovák gyárak közötti összehangolt munkára volt szükség. Az akkoriban Automobilové závody národní podnik (Állami Gépkocsigyártó Vállalat, AZNP) néven működő Škoda, valamint a kézi lőfegyverek és kerékpárok gyártásával foglalkozó Česká zbrojovka Strakonice közösen dolgozott az első prototípusokon, már csak azért is, mert a Škoda akkoriban teljes kapacitással működött, ezért úgy számoltak, hogy az új modellt Strakonicében fogják gyártani. Az első három prototípus ugyanakkor még Mladá Boleslavban készült el, más gyártásban lévő Škoda autók alkatrészének felhasználásával.
Az Agromobil 3,47 hosszú és 1,70 méter széles kompakt jármű volt, amely platós, önhordó karosszériával rendelkezett. Mind a felépítményt, mind pedig a kétszemélyes vezetőfülkét ponyva védte az időjárás viszontagságaitól. Az 1,98 méter hosszú és 1,59 méter széles rakfelület rakodópereme csupán 70 centiméterrel húzódott a talaj felett, ami könnyű rakodhatóságot tett lehetővé. Raktere 1,24 méter magas volt, térfogata pedig elérte a 3,9 köbmétert. Igény esetén a platón akár két hosszirányban elhelyezett ülőpadot is be lehetett szerelni, így ezen a részen akár nyolc fő is utazhatott. A vezetővel és utasával együtt tehát akár 10 személy szállítására is alkalmas volt az 998 Agromobil.
Agromobil a filmekben
A platós Škoda 1965. január 29-én vált ismertté a széles nyilvánosság előtt, ezen a pénteken tartotta ugyanis premierjét a „Ha ezernyi klarinét” („Kdyby tisíc klarinetů”) című csehszlovák musical. A háborúellenes film egyik jelenetében egy katonai kommandó két Agromobillal üldöz egy pacifista dezertőrt. Az akkor még csak 26 esztendős főszereplő, Jiří Menzel rövidesen rendezőként is igazolta kiemelkedő tehetségét, s „Szigorúan ellenőrzött vonatok” („Ostře sledované vlaky”) filmszatírája 1968-ban elnyerte a legjobb idegennyelvű film Oscar-díját („Academy Award for Best Foreign Language Film”).
Frontlenker-elrendezés
A jármű hajtásáról négyhengeres, vízhűtéses motor gondoskodott, amely az 1961-1973 között gyártott Škoda 1202-es kombiból származott. Az alulvezérelt-felülszelepelt (OHV) erőforrást a vezető-, valamint az első utasülés közé, hosszirányban építették be, a kormánymű a tengelyvonal elé került. A motor 1221 köbcentiméteres volt és összesen 45 lóerős teljesítményt (33kW) tudott leadni, amit csatlakozókarimás terepváltóművön keresztül négyfokozatú sebességváltó továbbított a zárható differenciálművel kialakított hátsó, illetve kapcsolható hajtáson át az ugyancsak zárható első tengely felé. Az utcai 1:1,30 áttétel mellett egy 1:2,28 áttételű terepfokozat is rendelkezésre állt, hátsó kihajtásáról pedig az Agromobil mezőgazdasági és erdészeti gépeket is működtethetett.
Terepre született
A modell kiváló terepjáró képességekkel rendelkezett, ami elsősorban 1,90 méteres tengelytávjának és rövid karosszériatúlnyúlásainak volt köszönhető, amelyek elől-hátul csaknem 45 fokos terepszöget tettek lehetővé. A nagy – terheletlenül 290 milliméteres, terhelten pedig 230 milliméteres – hasmagassága ugyancsak elősegítette a terepen való közlekedést. A független felfüggesztésű kerekek vezetéséről elöl trapéz-keresztlengőkarok gondoskodtak, a hátsó tengelyen pedig hosszlengőkarokat és torziós rugózást alkalmaztak.
Menet közben a 936 kilogrammos saját tömegének 46 százaléka esett a hátsó tengelyre, ugyanakkor a teljes terheléskor keletkező 1736 kilogrammos össztömegből már 56 százalék jutott a hátsó tengelyre. Az Agromobil sajátossága volt, hogy osztott szélvédőjét előre lehetett hajtani, így teljes magassága 1,94-ről 1,41 méterre csökkent. Ez ideális megoldás volt az erdei közlekedéshez, vagy a légi szállításhoz.
Elmaradt sorozatgyártás
Az elkészült három prototípusból kettő a tervezett gyártás színhelyére, Strakonicébe került, a harmadik Mladá Boleslavban maradt, ahol masszív teszteknek vetették alá. Az Agromobil ezen prototípusa 79 nap alatt 29 953 kilométert tett meg, amelynek során 89 km/órás végsebességet mértek nála. A modellt végül katonai gyakorlópályán is kipróbálták, ahol a szakemberek szerint még a Varsói Szerződés hadseregeiben használt GAZ 69-es szovjet teherautót is felülmúlta teljesítményével.
A 998 Agromobilból ennek ellenére csak 10 példány készült a prototípusok mellett, amiért leginkább a központosított tervgazdaság volt felelős. A három prototípus egyike ma a Mladá Boleslav-i Škoda Múzeum gyűjteményét gyarapítja.