Önvezető autóbusz fejlesztését jelentette be a Karsan. Mint ismeretes, ez az a török gyártó, amely Budapesten is képviselteti magát a BKK színeiben futó midi buszokkal. Az 1966-ban alapított cég nagy utat tett meg idáig, ugyanis kezdetben leginkább kis- és közepes teherbírású haszonjárműveket gyártottak. A bursai gyárukban többek között Peugeot Partnerek és Citroen Berlingók készültek a kétezres évek elején, de később még Renault Midlum és Kerax teherautók gyártásával is foglalkoztak.

A cég figyelme 10 évvel ezelőtt aztán a városi buszok felé fordult, jelenleg a Menarinibus márkanév alatt alacsonypadlós városi buszokat, Karsan márkanév alatt pedig midibuszokat gyártanak. A négyes szintű önvezetést megvalósító autóbuszt is éppen az elektromos Karsan Atak alapjaira épül, amelyről 2014-ben rántották le a leplet a törökországi Busworld kiállításon. 

Az Atak olyan mesterséges intelligenciát használó vezérlő rendszert kap, amely megfelelő döntéseket tud hozni dinamikus vezetési szituációkban. Mindez nem lenne lehetséges azok nélkül az érzékelők nélkül, amelyek azért felelnek, hogy folyamatosan szemmel tartsák a jármű környezetét. Éppen ezért az önvezető Atakot külső radarokkal, lézerradarokkal és hőkamerákkal is ellátják, így a busz különbséget tud majd tenni élő és élettelen objektumok között is.

Önvezetővé teszik a BMW akkus villanybuszt 1

Az első prototípus augusztusra készül el, ezt követően a cég megkezdi a tesztelését a Bursa városában lévő üzemének területén. A Karsan nem egyedül vág neki a projektnek, a busz vezérléséhez szükséges szoftvert ugyanis a San Franciscó-i székhelyű Adastec fogja fejleszteni. A tervek szerint az önvezető busszal az év végére készülnek el, így bemutatása is akkorra várható. 

Az elektromos Atak hajtásáról Dana TM4 elektromotor gondoskodik, amely 312 lóerős (230 kW) teljesítmény és 2400 maximális nyomaték leadására képes. A részben alacsonypadlós, nyolc méter hosszú midibusz a BMW i3-asban használt – 5 darab, egyenként 44 kWh-os akksiból álló – energiatároló modulját használja.

Az önvezető Atak paramétereit egyelőre nem tették közzé, de a sorozatgyártásban készülő változat maximálisan 52 fő szállítására alkalmas. Ez azért nem kevés egy önvezető autóbusztól, főleg, hogy a török gyártó abban bízik, hogy ezekre a buszokra jelentős igény fog mutatkozni a jövőben.

Kövess minket a Facebook-on!