A Daimler ulmi buszgyártó üzemében mindössze 15 munkanap alatt mentőbusszá alakítottak egy eredetileg helyközi kivitelű Citarót, amely 2019-ben gördült le a gyártósorról. A busz ötlete David Richtertől, a Német Vöröskereszt Heidenheim-Ulm-i Sürgősségi Mentőszolgálatának vezetőjétől ered, mivel a jelenlegi helyzetben nagy szükség van az ilyen mentőjárművekre.
„A nagy kapacitású, intenzív ellátást biztosító mentőbusz lehetővé teszi a Német Vöröskereszt Heidenheim-Ulm-i Sürgősségi Mentőszolgálatának munkatársai, valamint az Ulmi Egyetemi Kórház orvosai számára, hogy tehermentesítsék azokat a kórházakat, ahol szűkösen állnak rendelkezésre az intenzív ágyak. És nemcsak Ulm/Neu-Ulm-ban, hanem más régiókban és tartományokban is” – jegyezte meg David Richter, a busz ötletgazdája.
A kétajtós, teljesen alacsonypadlós Citaro C2-es átalakításában egy 12 főből álló csapat vett részt. A jármű utasterében eredetileg 45 ülés volt, amelyek nagy részét eltüntették, kiszerelték a kapaszkodókat és a térelválasztó elemeket, végül négy darab, elektrohidraulikus emelővel ellátott, sürgősségi ellátásra alkalmas hordágyat építettek be. Mindamellett a járművet korszerű orvosi eszközökkel is felszerelték. Ennek megfelelően a fedélzeten négy darab lélegeztető gép, ugyancsak négy darab betegellenőrző monitor, továbbá egy ultrahang készülék és egy vérgázanalizátor is megtalálható. Az utastérben továbbá számos tárolóhelyet alakítottak ki a gyógyszerek, ápolási felszerelések, védőfelszerelések, valamint a lélegeztető ballonok, maszkok és tubusok számára.
A Mercedes-Benz Citaróban ugyanakkor nemcsak kritikus állapotban lévő betegek utazhatnak, mivel a jármű hátsó traktusában normál ülőhelyek is rendelkezésre állnak. Mivel a járművet alapvetően a koronavírussal küzdő páciensek szállítására tervezték, ezért a buszvezetőt egy fallal teljesen elválasztották az utastértől. Ezzel párhuzamosan a vezetőfülke szellőzését is leválasztották az utastèrtől. Ennek köszönhetően a buszvezetőnek nincs lehetősége kontaktusba kerülni a betegekkel, ezáltal nincs kitéve fertőzésveszélynek sem. Az utastér fertőtlenítése érdekében pedig permetszer áll rendelkezésre, így a betegek szállítása után azonnal el lehet végezni a műveletet.
Jelen pillanatban ez az autóbusz a legnagyobb kapacitású, intenzív ellátást biztosító mentőjárműnek számít Németországban, amit a Német Vöröskereszt (DRK) Heidenheim-Ulm-i sürgősségi egysége hat hónapra kapott kölcsön a súlyos állapotban lévő koronavírusos betegek szállítására. Az autóbuszon a Vöröskereszt mentősei és mentőtisztjei, valamint az Ulmi Egyetemi Kórház által delegált orvosok teljesítenek szolgálatot. A jármű üzemeltetéséből a helyi közlekedési vállalat (SWU Stadtwerke Ulm/Neu-Ulm Gmbh) is kiveszi a részét, amely sofőröket és karbantartó személyzetet biztosít a mentőbuszhoz.
A járművet nemcsak a Baden-Wütternberg-i tartomány, hanem akár más tartományokban működő kórházak is igénybe vehetik.