A hibrid Scaniák ezentúl gyári Webasto töltőkkel kerülhetnek az üzemeltetőkhöz. A 22 kW teljesítményű, hét méter hosszú AC-töltőket ráadásul a beszállító szakembere telepíti azoknál a vállalatoknál, amelyek ilyen teherautót vásárolnak, így nem maguknak kell gondoskodniuk az infrastruktúráról.
A jövőbeli ügyfeleknek pusztán egy dolgot kell eldönteniük, hogy a Pure vagy a Live változatot szeretnék. Utóbbi esetében – a Webasto Live alkalmazás segítségével – okostelefonon is kezelhető a töltési folyamat, ami legfeljebb 20 percet vesz igénybe. A Webasto töltőállomások minden Type 2 töltőcsatlakozóval kompatibilisek, így nemcsak a Scaniákhoz, hanem elektromos autókhoz is lehet őket használni.
Az első Scania hibrid teherautó (L320) a hannoveri IAA haszonjármű-kiállításon mutatkozott be 2018-ban. Akkor ez a modell még szárnypróbálgatásnak tűnhetett, de a svéd gyártó már bemutatásának pillanatában is eltökélt volt a hajtás szélesebb körű bevezetését illetően. A Scania a premier idején közölte, hogy a hajtás nemcsak az L, hanem a nagyobb térfogatú P, valamint a hálóággyal is rendelkező G-kabinnal is választható lesz.
Bármilyen fülkéről is legyen szó, a hibrid Scaniák alatt minden esetben 9 literes (280, 320 vagy 360 lóerős) dízel erőforrás kap helyet, ami mellett egy 177 lóerős (130 kW) elektromotor dolgozik. Ilyen konfigurációban a hibrid Scania 10 kilométert tisztán elektromos üzemmódban is képes megtenni, a jármű össztömege pedig akár 25 tonna is lehet. Mivel a belső égésű erőforrása hidrogénezett növényi olajjal is működtethető, jelentősen csökkenthető a károsanyag-kibocsátása.
A hibrid Scaniák ugyanolyan komfortosan és kényelmesen vezethetők, mint dízeles társaik. Tavaly a svéd gyártó tesztpályáján volt szerencsém kipróbálni mindhárom változatot. Ezekkel kapcsolatban általánosságban elmondható, hogy ugyanúgy vezethetők, mint a dízelesek, azzal a különbséggel, hogy érdemes egy kicsit tudatosabbnak lenni a gázadásokkal, a retader használatával, valamint az üresben történő gurulásokkal. Ez persze önmagában nem újdonság azoknak, akik eddig is hajtottak az üzemanyag-megtakarításért járó plusz pénzekre munka közben.
Ezeknél a Scaniáknál mindössze két új kapcsolóval kell megismerkednie a sofőröknek. Egyik a tisztán elektromos üzemmód aktiválását, illetve a dízelmotorral történő akkumulátortöltés bekapcsolását szolgáló gomb. Az első nem szorul magyarázatra, utóbbival kapcsolatban viszont érdemes lehet megjegyezni, hogy ez akkor jön kifejezetten jól, ha valaki nullemissziós zónába akar belépni (ilyen itthon egyelőre nincs), mert akkor rá tud tölteni az akksira annyit, amennyi a hatótáv szempontjából szükséges. Igaz, nem nagyon van erre szükség, mert a rekuperáció nagyon jól működik a hibrid Scaniákban, egy hosszabb lejtőn akár 10 százalékkal meg lehet növelni a 7,4 kWh teljesítményű lítiumionos akkumulátor töltöttségi szintjét.
Bármennyire is csendesebbek és környezetkímélőbbek a hibrid Scaniák a hagyományos üzeműeknél, a leendő üzemeltetőknek 50 százalékkal többet kell fizetni értük.