A svéd fővárosban az ingázók körülbelül hatvan százaléka közösségi közlekedést vesz igénybe, a Stockholm Transport közlekedési vállalat pedig büszke arra, hogy busz- és vonatflottája teljesen fosszilis energiaforrásoktól mentesen üzemel.
Nemrég a közlekedési hatóság elkezdte nagyobb mértékben használni a város vízi útvonalait, rövidebb és gyorsabb utazásokat biztosítva. 2021-re az összes regionális közösségi közlekedési hajót fosszilis energiaforrástól mentes üzemanyagokkal működtetik majd. A Rex hibriddé alakítása fontos lépés ebben a fejlődési folyamatban.
Az M/S Rex minden nap egy 75 perces útvonalon üzemel a Mälaren-tavon Stockholm városközpontja és Ekerö szigete között. A hajó akár 150 embert is szállíthat, hajtásáról pedig egy 13 literes Scania dízelmotor gondoskodik, amely megfelel a nemzetközi IMO Tier 3 károsanyag-kibocsátási szabványnak.
Ezt egy villanymotor egészíti ki, ezáltal a hajó csendesen tudja megközelíteni a kikötőhelyeket. Teljes hajtási teljesítménye 240 kilowatt folyamatosan, vagy 290 kilowatt rövid ideig, utazási sebességnél pedig körülbelül 100 kilowatt teljesítményre van szükség a hajó mozgatásához. Ez kétórányi működést biztosít tisztán elektromos üzemmódban.
A projekt résztvevői szerint a hibrid hajtással akár 47 százalékkal is csökkenthető a hajó szén-dioxid-kibocsátása.