Az Iho.hu közlekedési szakportál számolt be korábban arról, hogy a BKV tavaly év végén 7 darab ex-rigai Ikarus EAG E91-es midibuszt vásárolt. Ezek közül az első két példány még májusban forgalomba állhat, a további három üzembe helyezése a beszállítói kapacitások alakulásától függ – közölte a Vezess érdeklődésére a BKV Sajtóosztálya. Két E91-est viszont alkatrészdonorként fog hasznosítani a BKV, így összesen 5 darab Ikarus E91-es lesz forgalomban.
A BKV a több mint 14 éves használt autóbuszokat átlagosan 500 ezer kilométeres futásteljesítménnyel vásárolta. Mivel korábban a rigai E91-esek nagy része vázjavításon, illetve fődarab nagyjavításokon esett át, ezért a közlekedési társaság úgy számol, hogy még jó néhány évig problémamentesen üzemeltethetők Budapesten.
E91
Az E91-est 1997-ben mutatta be az Ikarus Egyedi Autóbuszgyár (EAG). Ezt követően 10 évig, lényegében a mátyásföldi gyár bezárásáig volt gyártásban. Az első két példány még Csepel-alvázra készült, azt követően már Rába-alvázon hagyták el a gyártósort az E91-esek. Kormányművét ugyanakkor továbbra is a Csepel szállította be a gyárnak (C-300,92). Az Ikarus korábban MAN D0824 típusú, 155 lóerős motorral is kínálta a modellt, de a sorozatgyártás során leginkább Mercedes-Benz OM 904 LA blokkal kerültek az E91-esek a vevőkhöz. Ennek ellenére a modell nem kevés magyar alkatrészt tartalmazott, hiszen Rába 270.76 tárcsafékes mellső és szintén tárcsafékes Rába 360-as hátsó hidakkal gyártották. De nemcsak a tengelyeket, hanem a 150 literes üzemanyagtartályt is a győri cég szállította be.
A modellből összesen közel 200 darabot értékesített az Ikarus EAG. Sikeréhez nagymértékben hozzájárult, hogy homlok- és hátfalát 2000-ben az akkori trendeknek megfelelően korszerűsítették és igazából még jelenleg is tetszetős midi busznak tekinthető. Az E91-es legnagyobb vásárlói között volt Riga (Lettország), de Prágába, Athénba, illetve Izlandra, Finnországba és Norvégiába is szállítottak belőle. Utódja az S91-es volt, amit a gyár bezárása után kísérelt meg értékesíteni a Molitus-Rába-Webasto trió.
A BKV tájékoztatása szerint a járművek a Hamzsabégi úti buszgarázsban „szükség szerinti” fődarab javítást kapnak, amelybe beletartozik a motor, a sebességváltó, a kormánymű és a futóművek nagyjavítása. Ezen kívül az eredeti dokumentáció alapján a BKV visszaállítja az E91-es korához képest kifejezetten modernnek tekinthető, kétkörös légfékrendszerét is, amelyet az előző tulajdonos a spórolás jegyében számos ponton leegyszerűsített. Mindezek mellett az E91-eseket új utastéri klímával szerelik fel, utasterük pedig teljes körű esztétikai felújításon esik át. Az előírásoknak megfelelően motorterüket automata tűzoltó berendezéssel látják el.
A rigai közlekedés vállalat (Rigas satiksme) korábban 2000-2006 között 106 darab E91-es típusú midi buszt vásárolt. A lett fővárosnak szállított változatokon 21 ülőhely és 19 állóhely van a társaság honlapja szerint. A rigai E91-esek Rába B114.50-112-es alvázra készültek, hajtásukról 170 lóerős, Mercedes-Benz OM 904 LA dízelmotor gondoskodik, amelyhez Allison automata váltó csatlakozik. Nem a BKV az egyetlen, amely használtan vásárol Ikarus E91-est, korábban ugyanis a lengyelországi Kęty vett egy ex-norvég darabot.
A forgalomba állításukat követően az utasok eleinte a jelenleg is midi buszokkal szolgált vonalakon találkozhatnak, később pedig a BKK igénye alapján akár más viszonylatokon is feltűnhetnek az Ikarus EAG E91-esek. Úgy néz ki, hogy várhatóan az E91-esek után is lesz munkája a Hamzsabégi úti buszgarázsnak, ugyanis a BKV tárgyalásokat folytat a korábban csődbe ment Ikarus Egyedi Kft. (csak nevében volt azonos az Ikarus EAG-gal) félkész Modulo 168d csuklós buszok végszereléséről. A korábban a bank által lefoglalt buszokból eddig már 9 darab érkezett a XI. kerületi buszgarázs udvarára.