Az önvezető shuttle buszokról évek óta hallhatunk, számtalan start-up és nagy múltra visszatekintő cég tett már velük próbát, köztük például a Kamaz is. Azonban egészen mostanáig óvatosan állt a kérdéshez Európa, hiszen a legtöbbször csak forgalomtól elzárt helyen kísérleteztek velük. A 1,5 éves tervezési folyamatot felölelő FABULOS-projekt mindezt megváltoztathatja és akár azt is lehetővé teheti, hogy Európa-szerte széles körben alkalmazhatók legyenek a kis befogadóképességű, elektromos, önvezető buszok.
Április 14-én indult Helsinkiben a Gacha-buszok tesztelése, amelyekből összesen három példányt helyeztek forgalomba. A járművek egy rövidebb viszonylaton közlekednek és bár útjuk nagy részét saját forgalmi sávban teszik meg, ettől függetlenül menet közben több zebrán, lámpás kereszteződésen, valamint körforgalmon kell keresztülhaladniuk, leginkább a saját belátásunk szerint. Mindamellett rendeltetésüknek megfelelően utasokat is kell szállítaniuk. A kis kéttengelyes buszok mesterséges intelligenciája tehát a valós, városi forgalomnak megfelelő kihívásoknak van kitéve.
Júniusban két újabb városban, a norvégiai Gjedsdalban, valamint az észtországi Tallinnban újabb önvezető shuttle busz tesztek indulhatnak el a FABULOS-projekt keretében. Ősszel pedig a görögországi Lamia és a hollandiai Helmond csatlakozik a pilot programhoz. Az év vége előtt viszont Gjesdal-ban ismét sor kerül egy tesztre, mivel minden, a projektben részt vevő cég legalább két városban kipróbálhatja magát. A tervek szerint minden, a kezdeményezésben részt vevő városban legalább 50 napig közlekednek az önvezető minibuszok. Ez már nem kevés idő ahhoz, hogy bebizonyosodjon, alkalmasak-e arra, amire tervezték őket. És talán az emberek is nagyobb bizalommal fognak viseltetni irántuk.
A próbafutások ugyanakkor nem egyetlen típusra koncentrálódnak, mivel azt is szeretnék megvizsgálni, hogy mennyire tudnak a különféle típusok a városi közösségi közlekedésben megfelelni a velük támasztott elvárásoknak. Ennek megfelelően projektben három cég, a finn-spanyol Sensible4-Shotl, a norvég-kanadai Saga, valamint az észt Mobile Civitatem is részt vehet. A sikeres lebonyolítás érdekében a részt vevő cégek maximum egymillió eurós támogatást kaphatnak a járművek tesztelésére.
Európában először az önvezető shuttle buszok tesztelése érdekében minden érintett városban létrehoznak egy úgynevezett „kontroll termet”, ahonnan a szakemberek felügyelhetik a próbafutásokat. Bár a járművek teljesen autonóm módon közlekednek, szükség esetén átvehető az irányítás tőlük. Ilyen lehet például egy váratlan akadály kikerülése.
Az uniós támogatással megvalósuló FABULOS kutatás&fejlesztési projekt azzal a céllal indult 2018-ban, hogy előkészítsenek egy olyan kis befogadóképességű, önvezető buszokból álló közlekedési rendszert, amely bármelyik európai nagyváros már meglévő közösségi közlekedési hálózatába könnyedén integrálható. A projekt végén megkezdődhet egy olyan egységes, kifejezetten ilyen minibuszok irányítására és ellenőrzésére szolgáló flottamenedzsment rendszer kifejlesztése, ami lehetővé teszi a jövőben a közlekedési szolgáltatóknak a különböző típusú önvezető shuttle buszokból álló flották kezelését és irányítását.